Spørsmål om forsikring

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Spørsmål om forsikring

Innlegg Cragfarm 30 Jun 2011, 01:23

Hva svarer DLF til dette?

«Problemet med en minimal stat uten f.eks. helsesystem, er at man risikerer scenarioer som slik man har i California: Når man skal forsikre et kjøretøy, er det som i Norge påbudt med ansvarsforsikring. Det er derimot ikke uvanlig at folk sniker seg unna dette, og dermed ikke er i stand til å gjøre opp for seg hvis de påfører andre økonomiske eller helsemessige tap. Forsikringsbransjen har derfor et eget produkt som heter "uninsured motorist insurance", som skal beskytte deg mot dette. -Du- må derfor ta ansvaret for andres ulovlige/uansvarlige oppførsel. Ved å spre denne byrden på kollektivet, minimerer man den personlige kostnaden ved slik oppførsel.»
Cragfarm
 
Innlegg: 202
Registrert: 20 Okt 2010, 18:10

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg Vegard Martinsen 30 Jun 2011, 06:38

I vårt system er veiene private, og eieren setter betingelser for bruken av dem. Han bør sette som krav til de som vil bruke veiene at de har forsikring. Han har også en kontrollordning som innebærer at bilister som kjører på veiene hans uten forsikring blir tattt, og da vil disse bli dømt for kontraktsbrudd.

Mao. det vil i praksis være slik at alle har forskring. Ja, der vil forekomme tilfelller av den type som Cragfarm skisserer (noen uforsikrede vil kunne lure seg inn på veiene), men antallet vil være forsvinnede lite.
Vegard Martinsen
 
Innlegg: 7868
Registrert: 07 Sep 2003, 12:07

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg carl 30 Jun 2011, 10:44

Kan også legge til at "uninsured driver" som regel er en ganske symbolsk ekstrasum på forsikringen, fordi det er relativt få bilister som ikke forsikrer seg. At noen gjør en slik triviell filleting til det store "problemet" med en minimal stat er idiotisk.
carl
 
Innlegg: 109
Registrert: 02 Des 2010, 16:02

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg stian 30 Jun 2011, 14:07

Vegard har rett, gitt at jeg hadde eid veien så ville jeg nok krevd forsikring for å kjøre på dem sånn at folk som ødela autovernet elns fikk gjort opp for seg. Samt ryddet veien etter ulykken. Kan ikke tjene noe på vei dersom det ligger fullt av vrak i grøfta.

Må ikke glemme at forsikringen ville vært mye billigere, bilene ville kostet halvparten av det de gjør idag, og selskapet som tilbyr forsikring ville ikke måtte ta kostnader som f.eks skatt.
Partimedlem.
stian
 
Innlegg: 292
Registrert: 06 Apr 2011, 20:22
Bosted: Tromsø

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg Holm 30 Jun 2011, 14:22

+ forsikringer generelt ville ikke nødvendigvis dekke absolutt alle usannsynlige scenarioer (da det ikke er lovpålagt), som for eks helseforsikringene i USA.
"I hate conservatives, but I really f**king hate liberals."
Holm
 
Innlegg: 147
Registrert: 29 Des 2008, 14:31
Bosted: Colchester, UK

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg Vidar 30 Jun 2011, 15:27

carl: For å oppklare dekker "uninsured motorist" (UM) både ved mangel på forsikring, og hvis forsikringen har for lav dekningsgrad (har ikke sett noen ansvarsforsikninger med ubegrenset dekningsgrad). Dekningsgraden man kan velge er typisk mellom 15'000 og 100'000 dollar. Et kjapt google-søk viser at andelen som mangler eller har for lav dekningsgrad på ansvarsforsikringen er mellom 20 og 30 prosent. Det er også verdt å merke seg at de med manglende eller lav forsikring også er de med de minst veisikre kjøretøyene. Dette er et så stort problem i California, at forsikringsselskapene er lovpålagt å inkludere UM-forsikring i alle pakker, hvis ikke kunden skriftlig avkrefter det!

Ellers kostet en UM-forsikring for motorsykkelen min mellom 260 og 400 dollar, avhengig av dekningsgrad. Dette er mer enn ansvarsforsikringen kostet og dermed ikke bare en "symbolsk sum". Jeg takket nei til UM-forsikring, da jeg hadde ubegrenset helseforsikring gjennom den norske stat. UM-forsikring er ikke noe billigere for bil (en kompis hadde bil, men jeg husker ikke de eksakte tallene).
Vidar
 
Innlegg: 1
Registrert: 30 Jun 2011, 12:39

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg Onarki 30 Jun 2011, 16:33

stian skrev:Vegard har rett, gitt at jeg hadde eid veien så ville jeg nok krevd forsikring for å kjøre på dem sånn at folk som ødela autovernet elns fikk gjort opp for seg. Samt ryddet veien etter ulykken. Kan ikke tjene noe på vei dersom det ligger fullt av vrak i grøfta.

Må ikke glemme at forsikringen ville vært mye billigere, bilene ville kostet halvparten av det de gjør idag, og selskapet som tilbyr forsikring ville ikke måtte ta kostnader som f.eks skatt.



Du skal heller ikke se bort fra at veieieren selv starter og driver sitt eget trafikkforsikringsselskap. Hvem vet mer om bil enn noen som har det som sitt levebrød? Måten de da vil gjøre det på er å innbake forsikringen i veiavgiften slik at alle som kjører på veien er automatisk forsikret. Dersom en ikke fremlegger noen som helst form for dokumentasjon på at man er en noenlunde kyndig sjåfør og at bilen er i sånn noenlunde ok stand må man betale den dyreste forsikringen. Hver og en som kjører på veien har da et sterkt økonomisk incentiv til å fremlegge den dokumentasjonen som trengs for å sikre at de betaler minst mulig for å kjøre.

Videre er det under laissez-faire kun et spørsmål om tid før vi får automatiserte/førerløse biler.
Onarki
 
Innlegg: 2249
Registrert: 03 Apr 2005, 14:13

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg André Risnes 30 Jun 2011, 18:20

Videre er det under laissez-faire kun et spørsmål om tid før vi får automatiserte/førerløse biler.

Stemmer det. Teknologien er nesten der allerede, men lovgivningen er langt bak (husk hva som skjedde med Segway). Ett unntak er Nevada, der førerløse biler allerede er tiltatt på offentlige veier.
A still more glorious dawn awaits: not a sunrise, but a galaxy rise - a morning filled with four hundred billion suns.
André Risnes
 
Innlegg: 258
Registrert: 27 Mai 2006, 12:33

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg carl 30 Jun 2011, 18:43

Vidar skrev:...

Takk for oppklaringen Vidar, jeg baserte "symbolsk sum" på det jeg selv fikk opplyst da jeg bodde i statene for noen år siden, men det var riktignok i utkantstrøk (rural) i en annen del av landet, så det er tydelig at det er store prisforskjeller.
carl
 
Innlegg: 109
Registrert: 02 Des 2010, 16:02

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg stian 30 Jun 2011, 20:52

Du skal heller ikke se bort fra at veieieren selv starter og driver sitt eget trafikkforsikringsselskap. Hvem vet mer om bil enn noen som har det som sitt levebrød? Måten de da vil gjøre det på er å innbake forsikringen i veiavgiften slik at alle som kjører på veien er automatisk forsikret. Dersom en ikke fremlegger noen som helst form for dokumentasjon på at man er en noenlunde kyndig sjåfør og at bilen er i sånn noenlunde ok stand må man betale den dyreste forsikringen. Hver og en som kjører på veien har da et sterkt økonomisk incentiv til å fremlegge den dokumentasjonen som trengs for å sikre at de betaler minst mulig for å kjøre.

Videre er det under laissez-faire kun et spørsmål om tid før vi får automatiserte/førerløse biler.

Spørs nok hvor mye vei en enkelt eier kommer til å ha da man nok må eie endel for å kunne klare å innbake forsikring og veiavgift uten at en ulykke ville vært et enormt økonomisk tap. Samme med at det vanligvis ikke er lønnsomt å drive et forsikringsselvskap om du ender opp med å ha ti kunder, spessielt dersom du skulle være så uheldig at 2 av dem må ha gigant utbetalinger (litt avhengig av løsninge da). Mer vei = flere kunder + høyere pris.
Partimedlem.
stian
 
Innlegg: 292
Registrert: 06 Apr 2011, 20:22
Bosted: Tromsø

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg Onarki 30 Jun 2011, 23:51

stian skrev:Spørs nok hvor mye vei en enkelt eier kommer til å ha da man nok må eie endel for å kunne klare å innbake forsikring og veiavgift uten at en ulykke ville vært et enormt økonomisk tap. Samme med at det vanligvis ikke er lønnsomt å drive et forsikringsselvskap om du ender opp med å ha ti kunder, spessielt dersom du skulle være så uheldig at 2 av dem må ha gigant utbetalinger (litt avhengig av løsninge da). Mer vei = flere kunder + høyere pris.


En måte dette kan skje på er at de veieierne som er store nok og har store nok volum driver sine egne forsikringsselskaper og baker det inn i veiprisen. De som derimot er små og ikke har store nok volum kan outsource forsikringene til forsikringsselskaper og bake forsikringspremien inn i sine veiavgifter. Sannsynligvis vil det oppstå standardiserte identifiseringssystemer (ID-brikker i bilen som inneholder informasjon om hvilke forsikringskriterier som er oppfylt etc.)
Onarki
 
Innlegg: 2249
Registrert: 03 Apr 2005, 14:13

Re: Spørsmål om forsikring

Innlegg stian 05 Jul 2011, 18:16

Onarki skrev:
stian skrev:Spørs nok hvor mye vei en enkelt eier kommer til å ha da man nok må eie endel for å kunne klare å innbake forsikring og veiavgift uten at en ulykke ville vært et enormt økonomisk tap. Samme med at det vanligvis ikke er lønnsomt å drive et forsikringsselvskap om du ender opp med å ha ti kunder, spessielt dersom du skulle være så uheldig at 2 av dem må ha gigant utbetalinger (litt avhengig av løsninge da). Mer vei = flere kunder + høyere pris.


En måte dette kan skje på er at de veieierne som er store nok og har store nok volum driver sine egne forsikringsselskaper og baker det inn i veiprisen. De som derimot er små og ikke har store nok volum kan outsource forsikringene til forsikringsselskaper og bake forsikringspremien inn i sine veiavgifter. Sannsynligvis vil det oppstå standardiserte identifiseringssystemer (ID-brikker i bilen som inneholder informasjon om hvilke forsikringskriterier som er oppfylt etc.)

Det er en mulighet ja. Vi får se med tiden hvilke løsninger man eventuelt vil ende på.
Partimedlem.
stian
 
Innlegg: 292
Registrert: 06 Apr 2011, 20:22
Bosted: Tromsø


Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron