"Høyreekstrem"

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Re: "Høyreekstrem"

Innlegg Nikuls 25 Aug 2011, 17:18

RTE skrev:Når kristendommen, konservatismen og nasjonalismen dør ut så vil vi liberalister erstatte dagens høyreside.

Francis Fukuyama trudde noko liknande då han skreiv The End of History? i 1989, men framvoksteren sidan den gong har vist at han tok i miss.
Nikuls

Innlegg Ove Kobbeltvedt 29 Sep 2011, 09:19

Jeg fikk inn følgende leserinnlegg i Haugesunds Avis tirsdag i denne uken. Prøvde først både Aftenposten og Dagbladet, men der ble det refusert.

- - - - - - - -

I forbindelse med de grusomme terrorhandlingene i Oslo og på Utøya bruker media gjennomgående begrepet "høyreekstrem" for å beskrive nasjonalisme og fremmedfrykt. Begrepet brukes helt uforbeholdent og er gjennomgående i media og blant politikere.

Dette kan få en til å undres hvordan høyre/venstre-aksen skal defineres når det underforstått er så opplagt at det synet Anders Behring Brevik representerer ukritisk kan kalles høyreekstremt. Mange vil si at religiøs tro, patriotisme og tradisjon er betegnende for ytre høyre. Dette er likevel ingen dekkende definisjon - noe som vises ved at typiske sentrumspartier som KrF og SP betoner henholdsvis religion og nasjon/tradisjon sterkere enn partier lengre til høyre som Høyre og FrP.

En mer dekkende definisjon på høyre/venstre-aksen er at den definerer skillet i synet på hvor stor staten skal være. Bruker man denne definisjonen, finner man lengst til høyre Det Liberale Folkepartiet (DLF) som ønsker en minimal stat. Partiet ønsker å avskaffe velferdsstaten og kun opprettholde rettsstaten. Det oppsiktsvekkende her er at DLF går inn for fri innvandring. Dermed ser vi at betegnelsen ”høyreekstrem” på dem som er innvandringsfiendtlig er totalt skivebom.

Sannheten er at spørsmålet om innvandring og fremmedfiendtlighet ikke kan plasseres på en høyre/venstre-akse.

Mediene har også i lang tid karakterisert nazisme som en høyreekstrem ideologi. I denne forbindelse er det viktig å minne om at nazisme er en forkortelse for nasjonalsosialisme og at nazistene var sterke tilhengere av en stor velferdsstat – noe som ikke kan sies å være betegnende for noen høyrepolitikk. Nazistene foraktet jødene fordi disse var blant de mest fremgangsrike kapitalistene i Tyskland på 30-tallet.

Det kan virke som om mediers og politikeres ureflekterte beskrivelse av innvandrerfrykt som tilhørende den ekstreme høyreside, er bekvem for å til en viss grad klistre høyresiden til menneskefientlige ideologier. Som jeg har vist her, er det ikke grunnlag for denne sammenkoblingen.
Ove Kobbeltvedt

Innlegg Vegard Martinsen 29 Sep 2011, 09:26

Glimrende innlegg, og flott at det ble tatt inn!
Vegard Martinsen

Innlegg Ad0 29 Sep 2011, 11:12

Bra jobbet, Ove!
Ad0

Innlegg stian 29 Sep 2011, 13:03

Har lenge hatt lyst til å skrive noe lignende (altså om bruken av ordet "høyreekstrem)". Flott innlegg og enda flottere at det ble satt på trykk! :)
Partimedlem.
stian

Innlegg rev 29 Sep 2011, 13:22

Virkelig bra innlegg!
rev

Innlegg Ove Kobbeltvedt 29 Sep 2011, 20:06

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)
Ove Kobbeltvedt

Innlegg superted 29 Sep 2011, 21:00

Kort og konsist, og til og med litt PR for DLF. Nydelig!

Slike uttalelser kan imidlertid neppe trykkes av Aftenposten før de skrives av den riktige forfatteren. Sannsynligvis må det en professor fra SV-fakultetet på Blindern til.
superted

Innlegg André Risnes 29 Sep 2011, 23:15

Det var et veldig bra innlegg, ja :)
André Risnes

Innlegg Tore Aabø 01 Okt 2011, 12:13

Ove Kobbeltvedt skrev:Jeg fikk inn følgende leserinnlegg i Haugesunds Avis tirsdag i denne uken. Prøvde først både Aftenposten og Dagbladet, men der ble det refusert.

Veldig bra innlegg Ove, bra jobbet. Dette viser at det er mulig for oss å få inn artikler i mediene hvis man prøver. Jeg oppfordrer derfor alle til å sende inn artikler til de forskjellige mediene hvis dere har noe på hjertet.
Tore Aabø

Innlegg Ove Kobbeltvedt 01 Okt 2011, 14:41

Tore Aabø skrev:
Ove Kobbeltvedt skrev:Jeg fikk inn følgende leserinnlegg i Haugesunds Avis tirsdag i denne uken. Prøvde først både Aftenposten og Dagbladet, men der ble det refusert.

Veldig bra innlegg Ove, bra jobbet. Dette viser at det er mulig for oss å få inn artikler i mediene hvis man prøver. Jeg oppfordrer derfor alle til å sende inn artikler til de forskjellige mediene hvis dere har noe på hjertet.

Jeg har skrevet flere titalls innlegg i Haugesunds Avis gjennom årene (for det meste tidligere med klimaskeptisk innhold, siden jeg før var veldig opptatt av dette temaet) - kun ett er blitt refusert - så her slipper jeg til. Jeg planlegger flere innlegg med liberalistiske synspunkter.
Ove Kobbeltvedt

Innlegg monkey 28 Nov 2011, 16:25

Ove Kobbeltvedt skrev:
Tore Aabø skrev:

Jeg har skrevet flere titalls innlegg i Haugesunds Avis gjennom årene (for det meste tidligere med klimaskeptisk innhold, siden jeg før var veldig opptatt av dette temaet) - kun ett er blitt refusert - så her slipper jeg til. Jeg planlegger flere innlegg med liberalistiske synspunkter.

Peisa på!

Leser HA daglig og jeg husker dette innlegget for en stund tilbake og ble overrasket over at noen faktisk skrev noe fornuftig der for en gangs skyld :mrgreen:
monkey

Innlegg Amarchist 15 Des 2011, 07:55

Ove Kobbeltvedt skrev:I forbindelse med den grusomme terrorhandlingen utført av Anders Behring Breivik

Kjære Ove Kobbertvedt, hvorfor er du så redd, så fryktelig, fryktelig redd for å bli assosiert med Anders Behring Breivik? ...

[Resten av innlegget er slettet av moderator, da det bryter dramatisk med forumets retningslinjer, og vi vil overhodet ikke gi spalteplass til slikt.]
Amarchist

Innlegg monkey 15 Des 2011, 15:49

Hva er det for et spørsmål?
monkey

Innlegg jonny 15 Des 2011, 21:34

Jeg reagerte også på høyre/vestre-ordbruken når jeg leste dette innlegget:
Det er også også dei som står til venstre i politikken einige i.

For det ekstreme høyre har ...

Bilde
jonny

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester