Ønsker å stemme DLF 2011

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Ønsker å stemme DLF 2011

Innlegg Volle 12 Aug 2011, 20:26

Hei

Forstår det slik at dette vil medføre en utfordring i og med at jeg bor i Sola, Rogaland. Tips til hva jeg kan gjøre ?

På forhånd takk :)
Volle

Re: Ønsker å stemme DLF 2011

Innlegg Ad0 12 Aug 2011, 20:57

Man kan avtale med en ikke-DLFer om å stemme DLF for deg i bytte mot at du lover å stemme for han i din kommune!
Ad0

Innlegg Baffage 13 Aug 2011, 00:35

Bruk en DLF-seddel fra Oslo! Den blir forkastet, men om mange nok gjør det vil det skape oppmerksomhet om partiet. DLF sender såvidt meg bekjent ut sedler til de som ønsker når valget nærmer seg.
Mvh Magnus Lund
Baffage

Innlegg Vegard Martinsen 13 Aug 2011, 06:18

Baffage skrev:Bruk en DLF-seddel fra Oslo! Den blir forkastet, men om mange nok gjør det vil det skape oppmerksomhet om partiet. DLF sender såvidt meg bekjent ut sedler til de som ønsker når valget nærmer seg.

Det stemmer!

Send oss en mail med navn og adresse så sender vi stemmesedler!
Vegard Martinsen

Innlegg Ad0 13 Aug 2011, 16:30

Er det ikke bedre å bytte en stemme med noen da? Det har jo faktisk en effekt.
Ad0

Innlegg Baffage 13 Aug 2011, 18:44

Det er klart det er bedre (hvis det er lov, er ikke sikker), men det er vel ikke alle som har den muligheten. ;)
Mvh Magnus Lund
Baffage

Innlegg stian 13 Aug 2011, 19:01

hvis det er lov, er ikke sikker

Hvem skal stoppe dere fra å gjøre en frivillig kontrakt om å utveksle stemmer? Er jo ikke akkurat å kjøpe stemmer heller, og vi må huske på at den totale mengden stemmer på det aktuelle partiet som du går med på å stemme på for personen du utveksler med vil være det samme (om du ville stemt blankt eller DLF da).
Partimedlem.
stian

Innlegg Baffage 14 Aug 2011, 02:25

Hvem skal stoppe dere fra å gjøre en frivillig kontrakt (...)?

Du skal ikke ta for gitt at dette alltid er lovlig! :mrgreen:

Utover det er det selvfølgelig plent umulig å finne ut og hindre, og du kommer ikke til å få noen moralsk pekefinger av meg! Heller en moralsk tommel opp. ;)
Mvh Magnus Lund
Baffage

Innlegg stian 14 Aug 2011, 02:30

Du skal ikke ta for gitt at dette alltid er lovlig!

Er sant det, men ved mindre staten vet hva du hadde intensjon om å stemme før og etter så vil det være vanskelig å lage lover mot slikt. De hadde ikke blitt populær dersom du måtte sende dem dokumentasjon på hva du ville ha stemt :p
Partimedlem.
stian

Innlegg Vegard Martinsen 14 Aug 2011, 05:36

Ad0 skrev:Er det ikke bedre å bytte en stemme med noen da? Det har jo faktisk en effekt.

En stemme til andre en DLF er en stemme til støtte for sosialdemokratiet/velferdsstaten, og dette er å støtte noe som er svært umoralsk og svært skadelig.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 14 Aug 2011, 05:45

stian skrev:
hvis det er lov, er ikke sikker

Hvem skal stoppe dere fra å gjøre en frivillig kontrakt om å utveksle stemmer? Er jo ikke akkurat å kjøpe stemmer heller, og vi må huske på at den totale mengden stemmer på det aktuelle partiet som du går med på å stemme på for personen du utveksler med vil være det samme (om du ville stemt blankt eller DLF da).

Dette må nok regnes som kjøp av stemmer, og "Kjøp og salg av stemmer er dessuten straffbart".

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/pr ... ?id=598560

DLF vil ikke støtte noe som er i strid med loven. At et lovbrudd er vanskelig å avsløre irrelevant.

Å bruke DLFs Oslo-stemmeseddel (i hele landet) er lovlig, og har bedre effekt enn å kaste bort sin stemme på et sosialdemokratisk parti.
Vegard Martinsen

Innlegg stian 14 Aug 2011, 23:07

Ja, jeg er nok ikke helt stø på lovverket. Men ettersom ingenting er kjøpt eller solgt, så tenker jeg at det ikke hadde noen lovstridighet.

Uansett, er mye bedre å overbevise en Oslo borger om å stemme DLF, enn å drive usikkert bytte (en sosialdemokrati vil f.eks ikke avgi en stemme til DLF sånn uten vidre). Her i nord tror jeg nok jeg vil avgi min stemme for å hindre APs maktmisbruk som innebærer mer tromsø avgift, kortere åpningstider på utelivet og eiendomsskatten, selv om jeg vagler litt mellom å avgi en DLF Oslo stemme, eller en tellende stemme her (jeg liker ingen av partiene her, bare noen bittelitt mer enn andre).
Partimedlem.
stian

Innlegg Onarki 15 Aug 2011, 08:17

stian skrev:Ja, jeg er nok ikke helt stø på lovverket. Men ettersom ingenting er kjøpt eller solgt, så tenker jeg at det ikke hadde noen lovstridighet.

Uansett, er mye bedre å overbevise en Oslo borger om å stemme DLF, enn å drive usikkert bytte (en sosialdemokrati vil f.eks ikke avgi en stemme til DLF sånn uten vidre). Her i nord tror jeg nok jeg vil avgi min stemme for å hindre APs tyranti som innebærer mer tromsø avgift, kortere åpningstider på utelivet og eiendomsskatten, selv om jeg vagler litt mellom å avgi en DLF Oslo stemme, eller en tellende stemme her (jeg liker ingen av partiene her, bare noen bittelitt mer enn andre).

Jeg tviler på at stemmebytte er ulovlig. Det er som du sier ikke snakk om kjøp eller salg, men jeg tror at det er vanskelig å få noen til å bytte stemme i et kommunevalg. En stemme fra eller til betyr ingenting. En stemme har aldri avgjort et valg. Derfor kan du helt trygt stemme blankt.
Onarki

Innlegg Joakim 22 Aug 2011, 03:56

I hvilke kommuner stiller DLF til valg? Hva er kriteriene for å kunne stille til valg i alle eller en enkelt kommune? Hvordan er de reglene ved stortingsvalg?
Joakim

Innlegg Vegard Martinsen 22 Aug 2011, 06:36

Joakim skrev:I hvilke kommuner stiller DLF til valg?

I år kun i Oslo.

Hva er kriteriene for å kunne stille til valg i alle eller en enkelt kommune?

Man må samle inn 300 underskifter fra folk som er bosatt i kommunen. Dette er en svær jobb.

Hvordan er de reglene ved stortingsvalg?

500 underskrifter fra folk i fylket.
Vegard Martinsen

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester