Bevismateriale til straffesaker

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Bevismateriale til straffesaker

Innlegg jonny 02 Nov 2011, 14:21

I følge Dagblade: http://www.dagbladet.no/2011/11/02/nyheter/dna/innenriks/voldtekt/18854940/

Oslo-politiet venter nå på analyser av DNA-prøver i 16 voldtektssaker. Ifølge politiinspektør Hanne Kristin Rohde har de ventet på svarene i flere uker, skriver Aftenposten.

I Stavanger ligger et privat laboratorium med ledig kapasitet. De kunne ha utført DNA-analyser i løpet av tre dager, men justisminister Knut Storberget (Ap) mener det er en offentlig oppgave å skaffe bevismateriale til straffesaker, og ønsker ikke å benytte private laboratorier.

Analysekapasiteten kunne imidlertid vært doblet hos det offentlige hvis regjeringen hadde lagt fem millioner kroner på bordet.

Ved Universitetet i Tromsø har nemlig et rettsgenetisk senter blitt bygd opp de siste tre årene. Laboratoriet mangler fem millioner kroner for å få på plass en dataløsning som kunne gjort dem i stand til å rapportere elektronisk.

- De pengene har vi ikke, og vi får dem ikke i budsjettforslaget for neste år. Nå vet vi ikke lenger hva som skjer, sier prosjektleder Lars Uhlin-Hansen.

Hva mener DLF i denne saken? Og hva med andre former for bevismatriale, f.eks analysere innhold på datamaskiner, lete på åsted etter tekniske spor, etc.
jonny

Re: Bevismateriale til straffesaker

Innlegg Baffage 02 Nov 2011, 19:49

Svarer ikke på vegne av DLF, men etter mitt syn er dette greit. Analyse av datamaskiner og leting etter spor på åstedet er helt naturlige deler av etterforskningen, og jeg vil også si at DNA-registrering av kriminelle er legitimt.
Mvh Magnus Lund
Baffage

Innlegg Vegard Martinsen 03 Nov 2011, 07:39

Baffage skrev:Svarer ikke på vegne av DLF, men etter mitt syn er dette greit. Analyse av datamaskiner og leting etter spor på åstedet er helt naturlige deler av etterforskningen, og jeg vil også si at DNA-registrering av kriminelle er legitimt.

Ja, dette er helt legitimt.
Vegard Martinsen

Innlegg Onarki 03 Nov 2011, 08:25

Tror muligens ikke det var dette Jonny spurte om. Slik jeg forstod han spurte han om det er greit at private utfører politioppgaver slik som i dette tilfellet DNA-testing. Og hvis svaret for DNA-testing er ja, vil da det også være helt greit å bruke private til åstedsundersøkelser, bevisinnsamling etc.

Svaret til dette er at alle ting som er en del av beviskjeden MÅ være regulert under statens voldsmonopol. Kan private firmaer utføre slike oppdrag? Ja, men bare i den grad de har blitt klarert og sikret for denne typer oppgaver. Slik klarering og sikring betyr i praksis at selskapet opererer som en del av voldsmonopolet. Eller sagt på en annen måte: en politimann er jo også en privatperson. Privatpersoner (enkeltmannsforetak om en vil) kan altså jobbe for staten. På nøyaktig samme vis og under samme krav og betingelser kan privatselskaper jobbe for staten.
Onarki

Innlegg jonny 03 Nov 2011, 09:35

Onarki skrev:Tror muligens ikke det var dette Jonny spurte om. Slik jeg forstod han spurte han om det er greit at private utfører politioppgaver slik som i dette tilfellet DNA-testing. Og hvis svaret for DNA-testing er ja, vil da det også være helt greit å bruke private til åstedsundersøkelser, bevisinnsamling etc.

Du har helt rett, jeg beklager at formuleringen av spørsmålet.

Onarki skrev:Svaret til dette er at alle ting som er en del av beviskjeden MÅ være regulert under statens voldsmonopol. Kan private firmaer utføre slike oppdrag? Ja, men bare i den grad de har blitt klarert og sikret for denne typer oppgaver. Slik klarering og sikring betyr i praksis at selskapet opererer som en del av voldsmonopolet. Eller sagt på en annen måte: en politimann er jo også en privatperson. Privatpersoner (enkeltmannsforetak om en vil) kan altså jobbe for staten. På nøyaktig samme vis og under samme krav og betingelser kan privatselskaper jobbe for staten.

Takk for svaret, det høres fornuftig ut.
jonny

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester