kan foreldre holde barna sine hjemme fra skolen?

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

kan foreldre holde barna sine hjemme fra skolen?

Innlegg streetsmart 28 Nov 2011, 16:47

Jeg går praktisk pedagogisk utdanning på ntnu nå, og vi hadde en del interessante diskusjoner anngående skole i dag. Det ene spørsmålet var om foreldre burde ha rett til å ta barnet sitt ut av skolen, og enten betale en privatlærer til å undervise barna sine, eller å gjøre det selv. Jeg regner med at etter DLF's syn ville foreldre hatt rett til å ta undervisningen med barnet selv og bestemme hvilken undervisning de skal ta

Jeg synes det er mange gode grunner for at foreldre skal kunne gjøre dette, og jeg tror eleven i det fleste tilfeller hadde forbedret seg teoretisk med privatundervisning 1-1. Det finnes likevell en del negative konsekvenser med privatundervisningen. De to argumentene som går for at det ikke er bra er: 1) Barnet som er hjemme ville fått lite sosial trening, og ville ikke blitt vant til å henge med andre barn. 2) Hva ville skjedd hvis man har en josef fritzl aktig far som ikke velger å lære opp barna sine, eller foreldre som ikke synes utdanning er viktig. Bare sett deg ned og spill playstation du. Det synes nå jeg er morsomt.

Hvem skulle kontrollert at slike tilfeller ikke hadde skjedd under liberalismen?
streetsmart

Re: kan foreldre holde barna sine hjemme fra skolen?

Innlegg Vegard Martinsen 28 Nov 2011, 17:12

streetsmart skrev:Jeg går praktisk pedagogisk utdanning på ntnu nå, og vi hadde en del interessante diskusjoner anngående skole i dag. Det ene spørsmålet var om foreldre burde ha rett til å ta barnet sitt ut av skolen, og enten betale en privatlærer til å undervise barna sine, eller å gjøre det selv. Jeg regner med at etter DLF's syn ville foreldre hatt rett til å ta undervisningen med barnet selv og bestemme hvilken undervisning de skal ta

Ja, forutsatt at de lærer en del grunnleggende ting: lesing skriving, regning etc.

2) Hva ville skjedd hvis man har en josef fritzl aktig far som ikke velger å lære opp barna sine, eller foreldre som ikke synes utdanning er viktig. Bare sett deg ned og spill playstation du. Det synes nå jeg er morsomt.

Hvem skulle kontrollert at slike tilfeller ikke hadde skjedd under liberalismen?

Dette er kriminelle handlinger (mot barna), og staten/politiet vi gripe inn når de blir oppdaget.
Vegard Martinsen

Innlegg simon 28 Nov 2011, 17:27

Homescoolers har erfaringsvis bedre sosiale ferdigheter og adferd enn skolebarn, mye på å grunn av at de slipper den å ferdes i den lovløse jungelen av smågangstere (andre skolebarn), som lærerne ikke har kontroll over. Fravær av angst og negativ assosiasjon til læring er if SepSchool en av de aller viktigste gevinstene ved hjemme- / privatskoler.
simon

Innlegg streetsmart 28 Nov 2011, 17:35

Ja, forutsatt at de lærer en del grunnleggende ting: lesing skriving, regning etc.

Hvordan kan dette kontrolleres, og hva ville skjedd hvis barnet ikke hadde peiling på lesing, skriving og regning når han er 13 år?
streetsmart

Innlegg simon 28 Nov 2011, 17:39

Det var flere (prosentvis) barn som hadde høye lese- og skriveferdigheter i USA FØR offentlig skole ble innført, enn det er nå.

Hva gjør vi NÅ når 13-åringer ikke kan lese ?
simon

Innlegg streetsmart 28 Nov 2011, 18:10

simon skrev:Det var flere (prosentvis) barn som hadde høye lese- og skriveferdigheter i USA FØR offentlgi skole ble innført, enn det er nå.

Hva gjør vi NÅ når 13-åringer ikke kan lese ?

Interessant, blir ikke overasket, men kult om du hadde en link som kan bevise dette.

I dag ville nok eleven som ikke kan å lese bli plukket av timen, og får spesialundervisning av en spesialpedagog. Eleven vil nok i de fleste tilfeller lære seg å lese, men dette er ofte ikke så bra å bli plukket ut av klassen. Elevene føler seg kanskje dummere enn de andre barna. Kanskje ser barna også ned på de som må til spesialundervisning og å bli plukket ut av undervisningen er noe som igjen kan føre til mobbing og dårlig selvtillit.

Jeg har styrt unna de teoretiske fagene selv, og har bare musikk og idrett selv som fag. Noe jeg føler er svært vanskelig er å tilpasse opplæringen slik at de sterke barna og de svake barna skal få en utfordring. Det er lettere i de fagene jeg selv har, men å vite hva man skal gjøre når en 10 åring ikke kan lese og den beste i klassen kanskje har bedre lesehastighet enn meg selv er vanskelig. I tillegg har man kanskje 30 elever i samme klasserom som man skal gi tilbakemelding til. Jeg er helt sikker på at man hadde lært utrolig mye bedre hvis man hadde en privatlærer. Jeg kunne lært den samme fransken på 1 måned som jeg gjorde på 3 år viss jeg hadde motivasjon og en privatlærer.

For min egen del så vet jeg helt klart med meg selv at jeg ville trivdes best med å få undervise i klasser hvor nivået er jevnt, og elevene stort sett har samme interesser og mål. Det ville gjort undervisningsopplegget mye lettere å legge opp, og det ville vært mye mer interessant å vært elev.
streetsmart

Innlegg Flammekaster 28 Nov 2011, 20:05

Jeg har hørt liknende påstander før, men har sett veldig lite fakta som bygger opp under dem. Har du noen gode kilder?
Flammekaster

Innlegg simon 28 Nov 2011, 21:02

har ikke akkjurat en link nå, fordi så mye av stoffet ble sendt på mailinglister, i de gode gamle dager. Har desverre ikke tid til å grave gjennom 15 år ganle mailer akkurat nå.

Men hovedkilden min er http://www.schoolandstate.org (tidl. sepschool.org).
simon

Innlegg Flammekaster 28 Nov 2011, 22:35

OK.

Jeg søkte litt rundt nå, men fant heller ikke denne gangen stort annet enn anekdoter og noen korte sitater. Jeg har også akkurat lest en bok (The Bell Curve) som hevder at amerikanere har fått jevnt og trutt bedre utdanning helt fra begynnelsen av 1900-tallet og frem til i dag. Påstanden om at den jevne amerikaner for hundre år siden kunne lese og skrive bedre enn den jevne amerikaner i dag høres ganske utrolig ut, så jeg forholder meg skeptisk inntil jeg ser noe håndfast.
Flammekaster

Innlegg kjetilfp 29 Nov 2011, 11:08

Sjekk boka Weapons of mass instruction av John Gatto. Den inneholder referanser til tall på analfabetisme blant amerikanere. Hans kilde er krigstjenesteinnkallinger fra WWI, WWII, koreakrigen og vitenamkrigen. Forsvaret krever det leseferdighet på over fjerdeklassenivå. Prosentandelen av analfabeter etter dette kriteriet er stigende fra krig til krig.

Jeg har nå to barn i barneskolen. Jeg begynner å lure på hva de driver på med der. Jeg synes ikke de lærer noenting. Jeg bruker to timer hver kveld, unntatt fredag, på å lære dem å lese og regne. Det hadde vært bedre å legge ned den offentlige skolen. I det minste burde det vært åpent for hvem som helst til å starte privat skole pluss at de som sendte barna sine dit skulle slippe å betale hundretusenvis av kroner i skatt for å finansiere en latterlig dårlig offentlig skole.
kjetilfp

Innlegg André Risnes 29 Nov 2011, 12:10

Gatto tolker dessverre ikke tallene for leseferdigheter helt objektivt. Her er et sitat fra en kritikk av boken "An Underground History of American Education"

Contrary to Gatto's claim, therefore, illiteracy didn't get significantly worse over the 20th century. At WWI, it was 20-25%, at WWII, it was 15-20%, during Korea, 18%, Vietnam, 17%, and according to recent national studies in the 1990s that Gatto even cites (which were much more thorough at classifying illiteracy than the earlier tests) put illiteracy at 21-23%. Of course, when Gatto cites that last study, he exaggerates the claims to make it sound like only 3.5% have complete literacy. That may be true for advanced (post college-level) literacy, but all the draft statistics put the bar around 4th or 5th grade level, which the 1990s study says makes about 21-23% functionally illiterate. (And since this study used a different test than the military standards, we can't actually compare the numbers, so we don't know if literacy has actually changed.)

Men det er ille nok at leseferdighetene ikke bedret seg betydelig i løpet av 1900-tallet.
André Risnes

Innlegg kjetilfp 29 Nov 2011, 13:56

Jeg er enig med den anmeldelsen av boka. Den har til tider konspirasjonsteoretiske trekk over seg. Anmelderen anbefaler jo likevel boka til slutt. Rart at han gir den bare 1 stjerne da.

Uansett så synes jeg boka tar for seg en del viktige spørsmål. Hva bør man lære på skolen? Skolegangen blir bare lengre og lengre, men lærer vi noe mer? Gjør den moderne skolegangen oss til evige barn i stedet for å bli voksne, selvstendige individer?
kjetilfp

Innlegg Rounin 29 Nov 2011, 18:30

Det virker som om det er med skolen som det er med staten: Man kan kun øke omfanget av pensum, aldri minske. Man legger til timer i sidemål, akvarellmaling og allsang med begrunnelsen "Nei, men dette var da vel fint", og glemmer i forbifarten at dette er obligatoriske aktiviteter som en hel generasjon skal tvinges til å bruke store deler av sitt liv på. Når man så finner ut at barna må bli like flinke som i Finland, er det eneste virkemiddelet å holde dem på skolen enda lenger. 10 timer gym hver dag! Mer praksis! Mer realfag! Jeg kan aldri huske å ha hørt at noe bør tas vekk.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg simon 29 Nov 2011, 20:15

Vel, realfag (og reelle fag) har jo blitt tatt bort, til fordel for Rusken og trolldeig.
simon

Innlegg -Henrik- 29 Nov 2011, 22:16

En del gode poenger i denne.

-Henrik-

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester