kan foreldre holde barna sine hjemme fra skolen?

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Re: kan foreldre holde barna sine hjemme fra skolen?

Innlegg streetsmart 30 Nov 2011, 15:58

Fin video, likte mye av det. Interessant spørsmål det med alder. Alle som er god i fotball nå til dags blir flyttet opp noen årsklasser for å få ordentlig motstand. Noe som også fører til syting og forskjellsbehandling i fra enkelte foreldre. Petter Northug trente i lag med de som var eldre enn seg for å ha noe å strekke seg etter.

Synes da ikke jeg har fått noe godt svar på hva man gjør med barn som enten ikke har råd til å gå på skole, og barn som ikke har det bra hjemme?

I dag er det lett å merke hvis en unge er borte i 2 uker i fra skolen, og hvis foreldrene ikke begrunner hvorfor han er borte, er det som regel noe galt.

Hvis faren banker sønnen sin annenhverdag, og samtidig går ikke sønnen på sole vil det være liten sannsynlighet for at det blir oppdaget ettersom han ikke vil gjøre det når politiet er der, og det er ingen på en skole og folk utenfor foreldrene som føler noe ansvar for gutten og det blir ikke like lett plukket opp.

Hvis jeg skal argumentere for hjemmeundervisning hvor sønnen for det meste spiller playstation, vil jeg si at barna som ikke har en skolegang, kan alltids skaffe seg en jobb som å spyle gata til private, bære forskjellige ting og starte sitt eget yrkesliv med enkle yrker som ikke krever utdanning og kanskje jobbe seg opp etterhvert.

Hvor faren banker sønnen og har han hjemme i fra skole har jeg ikke noe godt argument på at liberalisme ville vært bedre.
streetsmart

Innlegg Vegard Martinsen 30 Nov 2011, 16:31

streetsmart skrev: ...Hvor faren banker sønnen og har han hjemme i fra skole har jeg ikke noe godt argument på at liberalisme ville vært bedre.

Ekstremt lite sannsynlig at slikt ikke vil bli oppdaget.

Men hvis dette er det eneste argument de har mot frihet så er det meget tynt. Det er forøvrig et helt feil scenario å holde på å gjendrive mer og mer urealistiske eksempler på hva som kan skje. Og slike ting kan jo skje under alle systemer; Fritzl holdt jo på i Østerrike!
Vegard Martinsen

Innlegg streetsmart 30 Nov 2011, 21:15

Vegard Martinsen skrev:
streetsmart skrev: ...Hvor faren banker sønnen og har han hjemme i fra skole har jeg ikke noe godt argument på at liberalisme ville vært bedre.

Men hvis dette er det eneste argument de har mot frihet så er det meget tynt. Det er forøvrig et helt feil scenario å holde på å gjendrive mer og mer urealistiske eksempler på hva som kan skje. Og slike ting kan jo skje under alle systemer; Fritzl holdt jo på i Østerrike!

Godt poeng. Vi hadde en oppgave hvor vi skulle diskutere dette i smågrupper i klassen på mandag, og føre på argumenter på et ark. Det var definitivt flest positive argumenter i gruppen min for de som kunne bli hjemme og studere. Jeg er rimelig sikker på at alle de andre er sosialister, men sannsynligvis bryr de seg lite om politikk. Men snedig at de også så mange positive sider med det tiltaket.

De tre argumentene jeg husker var mindre sosial, foreldre som var voldelige og foreldre som ikke tok ansvar og barna spilte playstation i stedet for å studere. Når jeg diskuterer dette med sosialister, føler jeg alltid at de kommer med ekstremeksempler, og så klarer jeg ikke å svare på om liberalismen hadde ordnet det, men noe jeg glemmer av er jo at akkurat de samme problemene eksisterer jo i sosialismen.
streetsmart

Innlegg Onarki 01 Des 2011, 05:28

streetsmart skrev:
Vegard Martinsen skrev:

Godt poeng. Vi hadde en oppgave hvor vi skulle diskutere dette i smågrupper i klassen på mandag, og føre på argumenter på et ark. Det var definitivt flest positive argumenter i gruppen min for de som kunne bli hjemme og studere. Jeg er rimelig sikker på at alle de andre er sosialister, men sannsynligvis bryr de seg lite om politikk. Men snedig at de også så mange positive sider med det tiltaket.

De tre argumentene jeg husker var mindre sosial, foreldre som var voldelige og foreldre som ikke tok ansvar og barna spilte playstation i stedet for å studere. Når jeg diskuterer dette med sosialister, føler jeg alltid at de kommer med ekstremeksempler, og så klarer jeg ikke å svare på om liberalismen hadde ordnet det, men noe jeg glemmer av er jo at akkurat de samme problemene eksisterer jo i sosialismen.

Dette du utsettes for her er en helt vanlig hersketeknikk. Først stiller de helt urimelige krav til liberalismen, og når du ikke har et svar på de mest outlandish kravene konkluderer de med at vi da må ha 90% skatt og gjennomregulert, totalitært samfunn og at ditt liv fullt og helt tilhører fellesskapet dvs. noen andre enn deg selv. Jeg kaller det for "lufta er fri for alle"-teknikken. Jeg husker fra min barndom det var enkelte bøller som likte å plage folk, og helt uten grunn lagde de seg et par regler som "måtte" følges: 1) det var slemt å ta på noen (man eide sin egen kropp) men 2) lufta er fri for alle. Disse bøllene viftet da hendene oppi trynet på folk og sa "lufta er fri for alle." Hvis det var noen stakkarer som var så uheldige da å berøre dem ved å skyve bort hendene deres fra ansiktet ble de "fornærmet" og følte seg "krenket" og hadde da en unnskyldning til hevn, hvilket bestod i å slå vedkommende helseløs. Når da læreren kom kunne de selv-rettferdig si "han begynte!" Slik som dette er det sosialister også oppfører seg. Det er uhyre frekt og bøllete og alt er gjort med en moralsk fortreffelighet som en ikke skulle tro var mulig.
Onarki

Innlegg QIQrrr 01 Des 2011, 09:30

Onarki skrev:Jeg husker fra min barndom det var enkelte bøller som likte å plage folk, og helt uten grunn lagde de seg et par regler som "måtte" følges: 1) det var slemt å ta på noen (man eide sin egen kropp) men 2) lufta er fri for alle. Disse bøllene viftet da hendene oppi trynet på folk og sa "lufta er fri for alle." Hvis det var noen stakkarer som var så uheldige da å berøre dem ved å skyve bort hendene deres fra ansiktet ble de "fornærmet" og følte seg "krenket" og hadde da en unnskyldning til hevn, hvilket bestod i å slå vedkommende helseløs. Når da læreren kom kunne de selv-rettferdig si "han begynte!"

Slike overgrep er utvilsomt et større problem enn de innvendingene mot hjemmeundervisning som hittil har fremkommet i denne tråden.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Hognar 01 Des 2011, 10:28

Den videoen som er linka til over stemmer i mitt syn skremmande bra.

Litt OT:

Eg gikk tidligare på en Høgskule der 90% av 3000 elever var fra studier som journalistikk og forskjellige lærerutdannelser. Heile skulen gav meg inntrykket av å være en fabrikk som produserer sosialister på samlebånd. Når pensum og studie er gjennomsyra med sosialistisk tankegang, så er det vanskelig for dei som ikkje er det å komme igjennom studiet uten å bli indoktrinert i denne måten å tenke på.

Da eg begynte på en anna høgskule, så fikk eg en tidligare gründer som lærer i Innovasjon, det var som å gå fra helvette til himmel.

Det norske utdannelsessystemet er en prehistorisk dinosaur som bør avlivast fortast mulig.
Men kvifor skal norske sosialister kvitte seg med en gigantisk rekrutterings kanal ?
Hognar

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester