Logiske og rasjonelle livsmålsetninger

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Logiske og rasjonelle livsmålsetninger

Innlegg Frode 31 Mai 2012, 20:43

Hei!

Forutsatt at man står helt fritt til å velge sine egne livsmålsetninger, hva er da de mest logiske og rasjonelle livsmålsetninger man kan velge? Er det noen her som har referanser til lesestoff om dette? Eventuelt noen som har personlige meninger om hva som er de mest logiske og rasjonelle livsmålsetninger man kan velge, og i så tilfelle hvorfor akkurat disse livsmålsetningene er de mest logiske og rasjonelle?

Vennlig hilsen
Frode
Frode

Re: Logiske og rasjonelle livsmålsetninger

Innlegg Vegard Martinsen 01 Jun 2012, 05:12

Dick Francis skrev en gang følgende: "Find something you like doing, and spend your life doing it".

Dvs. prøv alt mulig (så fremt det er produktivt, dvs så fremt det innebærer verdiskapning og ikke innbærer at man snylter på andre mennesker), finn på den måten noe du liker, dyktiggjør deg i dette, og skaff deg en jobb på dette området.
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 01 Jun 2012, 14:48

Er det ikke mer rasjonelt å si: ”Finn dine livsmålsetninger, og bruk livet ditt for å nå dem”?
Frode

Innlegg Vegard Martinsen 01 Jun 2012, 20:32

Frode skrev:Er det ikke mer rasjonelt å si: ”Finn dine livsmålsetninger, og bruk livet ditt for å nå dem”?

Jeg ser ikke helt hvordan dette er annerledes enn det jeg skrev over ... .
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 01 Jun 2012, 21:54

Beklager hvis jeg forklarte meg dårlig. Det jeg mener å si er at en handling kun er rasjonell hvis den er med og bidra til at den som utfører handlingen når et mål. For å kunne bestemme seg for en handling må man derfor på forhånd ha definert hva som er målet med sitt liv. Hvis ikke dette målet er definert kan man ikke vite hvilken handling man skal utføre. Derfor er jeg interessert i synspunkter, evt lesestoff, om hvordan man kan definere mest mulig logiske og rasjonelle livsmålsetninger for sitt liv.
Frode

Innlegg streetsmart 02 Jun 2012, 00:51

Frode skrev:Beklager hvis jeg forklarte meg dårlig. Det jeg mener å si er at en handling kun er rasjonell hvis den er med og bidra til at den som utfører handlingen når et mål. For å kunne bestemme seg for en handling må man derfor på forhånd ha definert hva som er målet med sitt liv. Hvis ikke dette målet er definert kan man ikke vite hvilken handling man skal utføre. Derfor er jeg interessert i synspunkter, evt lesestoff, om hvordan man kan definere mest mulig logiske og rasjonelle livsmålsetninger for sitt liv.

Har også lett lett etter denne jobben en stund. Vanskelig å finne synes jeg, men har funnet det jeg elsker å gjøre. Det vil nok ta sin tid før jeg tjener penger på det. Kunne jobba med en hvilken som helst drittjobb bare jeg hadde tjent greitt og kunne drive med hobbyen min.

Fint tips til å finne ting man liker å gjøre eller tapper energi

- Skriv ned hvilke aktiviteter du husker godt i løpet av det siste 5 årene. (Alt fra trening, jobb, fester, lesing, (sett karakter på aktivitene fra 1-10)
- Siste 6 månedene
- Skriv ned hvilke aktiviteter du har gjort den siste uken.
- Er den kuleste aktivitetene fra siste 5 år, 6 måneder, uken fortsatt med?
- Hva er det som gir og tapper deg av energi? Samme det siste årene/månedene/uken

Problematisk hvis en holder på med aktiviteter som tapper energi som også tappet for energi for 5 år siden. Finn en måte og slutt med den aktiviteten.
Vinn hvis du gjør en god aktivitet fra 5 år siden som du gjør nå. Prøv å tenke hvordan man kan gjøre mer av dette, eller er det mulig å tjene penger på det?

Endte opp med disse som gir meg energi:

Spise mat, slappe av, filosfi, liberalisme, egoisme, mennesker, brasiliansk jiu jitsu, musikk, trene, være trener.

Nå er det slappe av som ligger lengst unna for å tjene penger, mens llærer som ligger meg nermest for produktivitet og mulighet til å tjene penger, Ettersom jeg liker mennesker og det å lære bort. Er fortsatt student, men tror jeg kan like meg greitt i dette yrket.

Jeg har fulgt med en interessant blogg i kanskje to år nå. Ung kar som man ikke må tro blindt på . Litt overpositiv, gjør det du liker, Ikke ha noen løsning nr 2 og gå for det du brenner for fyr. Han har mye interessant som jeg synes jeg har lært mye av. Ukens podcast var veldig interessant. Intervju med fyr som ser ut til å være ekspert på å få andre til å føle seg som vinnere i rundt seg. Gir verdi og skaper vinn-vinn situasjoner http://mortenhake.com/hakeslepp-22-thomas-moen/
streetsmart

Innlegg Vegard Martinsen 02 Jun 2012, 05:21

Frode skrev:Beklager hvis jeg forklarte meg dårlig. Det jeg mener å si er at en handling kun er rasjonell hvis den er med og bidra til at den som utfører handlingen når et mål. For å kunne bestemme seg for en handling må man derfor på forhånd ha definert hva som er målet med sitt liv. Hvis ikke dette målet er definert kan man ikke vite hvilken handling man skal utføre.

Tillat meg å supplere dette litt.

Man er rasjonell hvis man gjør så godt man kan mht å basere en vurdering (og plan for handling) kun på alle relevante fakta. Men det kan allikevel skje at det er enkelta slike fakta man ikke kjenner til. I så fall kan en rasjonell vudering ikke gi det ønskede resultat. Men dette betyr ikke at hanldingen ikke var rasjojnell. Mna kna alst være rasjonell og allivele gjøre noe som er feil/skadelig.

Derfor er jeg interessert i synspunkter, evt lesestoff, om hvordan man kan definere mest mulig logiske og rasjonelle livsmålsetninger for sitt liv.

Prinsipelt er dette enkelt: være produktiv.

Men mht hvilke konkrete valg som er riktige for en bestemt person så må dette baseres på et grundig kjennskap til personens personlighet, verdier, vaner, etc.

Det man bør gjøre er å sett av en peride til å undesøke ulike alternativer, og så, når denne perioden er over, bør man ta et valg.(Man kan ikke holde på å undersøke hele livet; man bør bli "ekspert" i noe, og da må man velge en ting, et fag, en karriere.)
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 02 Jun 2012, 09:15

Enig i at for mange vil personlighet, verdier, vaner etc bestemme hvilke valg man gjør i livet, men la oss anta at vi har å gjøre med en person som har en åpen holdning til vaner, verdier etc, og som forsøker å være rasjonell.

Jeg tenker at utgangspunktet må være at det er mer rasjonelt for mennesket å fortsette å eksistere som art enn at vi dør ut. Utgangspunktet må derfor være at det er mer rasjonelt å lage nye mennesker enn å la være å lage nye mennesker. Men for at vi skal kunne leve må vi være produktive, og derfor er jeg også enig i at det enkle svaret er at man bør være så produktiv man kan.

Kan man da trekke som konklusjon, hvis man er en åpen person som forsøker å være rasjonell, at den mest rasjonelle livsmålsetningen vil være todelt, og at det er å 1) tjene mange penger og 2) lage mange barn?
Frode

Innlegg Vegard Martinsen 02 Jun 2012, 10:16

...men la oss anta at vi har å gjøre med en person som har en åpen holdning til vaner, verdier etc, ...

Jeg tror dette er umulig ...

Jeg tenker at utgangspunktet må være at det er mer rasjonelt for mennesket å fortsette å eksistere som art enn at vi dør ut. Utgangspunktet må derfor være at det er mer rasjonelt å lage nye mennesker enn å la være å lage nye mennesker.

Vi snakker om noe som foretar valg, og det er indivder og ikke arter. En bestemt person lever innpå 100 år og bær plalegge istt liv tter dette; han bør ikke bry seg artens videre eksistens.

Dessiuten, lager man nye mennesker får man et kolossalt ansvar for vedkommende i innpå 20 år, og dette er en enorm jobb. Det er helt rasjonelt å ikke ville ta på seg en slik jobb.
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 02 Jun 2012, 11:02

Innser at dette fort kan innebære et voldsomt strev, ansvar etc, men er det noen logiske brister med å leve etter denne livsmålsetningen? Hvilke alternative livsmålsetninger er evt mer logiske?
Frode

Innlegg Vegard Martinsen 02 Jun 2012, 11:36

Frode skrev:Innser at dette fort kan innebære et voldsomt strev, ansvar etc, men er det noen logiske brister med å leve etter denne livsmålsetningen? Hvilke alternative livsmålsetninger er evt mer logiske?

Er ikke sikker på om jeg forstår hva som menes her ...
Vegard Martinsen

Innlegg simon 02 Jun 2012, 14:34

Jeg tror Frode har rett. Å skaffe seg barn, og oppdra dem til gavnlege menneskjer, er ikke bare et valg, men en biologisk predisponering. Ikke alle har en trang til dette, naturlig nok, i et moderne samfunn er det praktiske behovet for mange barn mindre. Men jeg vil advare mot å betrakte det som et valg på linje med å samle frimerker eller ei. Jeg fikk ikke barn før jeg var godt over 40, av forskjellige grunner, og det er en vanskelig og vondt følelse å oppdage at det kanskje er for sent. Følelsene du har som far er ikke sammenlignbart med noe annet. Livets mening består ikke bare av å få barn, bevares, men det er en vesentlig del av det.
simon

Innlegg Vegard Martinsen 02 Jun 2012, 17:26

...ikke ... et valg, men en biologisk predisponering...

Hm ...
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 27 Jun 2012, 17:26

Jeg tenker sånn at hvis en person lurer på om han bør bli kokk eller snekker så bør han vel ikke først og fremst velge ut fra hva han er mest interessert i? Han bør vel heller velge det yrket som gir høyest forventet livsløpsinntekt slik at han har råd til å forsørge mange barn og gi barna en høy arv når han dør? Da får barna en god start og kan lage mange nye barn som igjen kan arve og få en god start etc. Er ikke dette den beste oppskriften? Hvis man har en såpass enkel oppskrift på livet så slipper man jo å tenke på hva man har lyst til å gjøre, hva man bør være interessert i etc...?
Frode

Innlegg rev 27 Jun 2012, 19:23

Frode skrev:Jeg tenker sånn at hvis en person lurer på om han bør bli kokk eller snekker så bør han vel ikke først og fremst velge ut fra hva han er mest interessert i? Han bør vel heller velge det yrket som gir høyest forventet livsløpsinntekt slik at han har råd til å forsørge mange barn og gi barna en høy arv når han dør? Da får barna en god start og kan lage mange nye barn som igjen kan arve og få en god start etc. Er ikke dette den beste oppskriften? Hvis man har en såpass enkel oppskrift på livet så slipper man jo å tenke på hva man har lyst til å gjøre, hva man bør være interessert i etc...?

Spørsmålet er vel om en kan gjøre det virkelig bra og blomstre hvis man ikke gjør noe man er interessert i og brenner for?
rev

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester