Logiske og rasjonelle livsmålsetninger

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Re: Logiske og rasjonelle livsmålsetninger

Innlegg Frode 27 Jun 2012, 20:23

Mulig du har rett, men de fleste folk blomstrer vel mest når de ser at deres kapital og antall barn øker?
Frode

Re: Logiske og rasjonelle livsmålsetninger

Innlegg Lasse K. Lien 11 Jul 2012, 16:03

Frode skrev:Jeg tenker sånn at hvis en person lurer på om han bør bli kokk eller snekker så bør han vel ikke først og fremst velge ut fra hva han er mest interessert i? Han bør vel heller velge det yrket som gir høyest forventet livsløpsinntekt slik at han har råd til å forsørge mange barn og gi barna en høy arv når han dør? Da får barna en god start og kan lage mange nye barn som igjen kan arve og få en god start etc. Er ikke dette den beste oppskriften?

- Nei, du eksisterer ikke for å få barn og sørge for at de kan arve masse når du dør. Det er strengt talt lite rasjonelt å bruke "når jeg dør" som en målsetningen uansett, da det ikke har noe å si for ditt liv hva som skjer etter du er død - da du ikke lenger eksisterer.

Det kan selvsagt være fornuftig å få flere barn og barnebarn, men utgangspunktet må jo være at dette er en verdi for deg og at de vokser opp til å bli produktive mennesker og tjener sine egne penger. Det er liten hensikt å spare til du dør, så hvor mye og hva du etterlater i arv må måles opp med hvilken verdi benyttelse av kapial får for deg idag. Hvis det uansett ikke har så mye å si (har du fem millioner MÅ du selvsagt ikke på død og liv bruke de opp) og du vil få det bedre i din siste tid vel vitende om at dine barn arver deg kan man gjerne prioritere det.

Men det kan virke som du foreslår at man aktivt skal leve for sine barn, og ha produksjon av nye som den primære verdi i livet. Jeg er ikke enig i at det er rasjonelt. Det rasjonelle er å ha ditt eget liv og lykke som høyeste mål, og heller få barn som et skritt i å nå dette målet.
"Pity for the guilty is treason to the innocent." - Ayn Rand.
Lasse K. Lien

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester