Sammenbruddet i moderne sivilisasjon

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Sammenbruddet i moderne sivilisasjon

Innlegg Rune 06 Okt 2012, 07:21

Hei.

Med en fin høstferie og undertegnede godt plassert i en hytte i skogen uten strøm, internett osv. ble det god tid til å lese gamle godbiter av f.eks. Øyvind Myhre.

Boka 1989 omhandler "ragnarokket" som kan oppstå i en stat som utvikler seg til å bli en smule for "ivrig".

I den forbindelse kunne jeg ikke dy meg for å publisere (etter tillatelse selvsagt) en pamflett som er gjengitt i boka fra Myhre. Den skal kose seg på internett og forhåpentligvis lede til refleksjon blant nye lesere.

Be my guest: http://sammenbruddet.no/
Rune

Re: Sammenbruddet i moderne sivilisasjon

Innlegg Vegard Martinsen 07 Okt 2012, 06:28

Myhre er verd å lese, jag har lest de aller fleste av hans bøker og de er innsiktsfulle og artige!

Han fantes ikke på Wikpedia, men SNL har følgende;

Øyvind Myhre

FØDT
1945.1.2

Øyvind Myhre, norsk forfatter; har først og fremst skrevet bøker innenfor science fiction-sjangeren eller bøker med fantastiske innslag, ofte også med sterke spenningselementer: Aster (1974), Snøen på Nix Olympica (1975), De siste tider (1976), Demoner i dagslys (1977), Sabotørene (1978), Kongen og gudene (1979), En himmel av jern (1980), Grønlandsfarerne (1981), 1989 (1982), Makt (1983), Følge en drøm (1984), Pålgrims vandring (1985), Møt meg i Moolawatana (1986), Mørke over Dunwich (1992) og kriminalromanen Skyld (1993).

Jeg hørte ham en gang i en debatt i Det Norske Studentersamfunn (ca 1984) i Oslo; han var veldig morsom, men han hadde nok en form som ikke på noe vis ga gjennomslag.
Vegard Martinsen

Innlegg Rune 07 Okt 2012, 07:25

Vegard Martinsen skrev:Han fantes ikke på Wikpedia

Hva mener du? Klart det er en artikkel på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98yvind_Myhre.

Der nevnes også hans libertarianske idegrunnlag:

Øyvind Kvernvold Myhre (født 2. januar 1945 i Fluberg i Søndre Land) er en norsk forfatter av science fiction og fantastisk litteratur. I en periode på 1970-tallet var han forfatter og redaktør for det norske science fiction-magasinet Nova. Øyvind Myhre utga også fantazinet GANDALF. Han var i en tid tilknyttet miljøet rundt tidsskriftet Ideer om frihet. Flere av bøkene hans drøfter politiskteoretiske spørsmål utfra et libertariansk perspektiv, som for eksempel romanen Makt fra 1983, der forfatteren forsøker å svare på hvordan statsmakten kunne oppstå.
Øyvind Myhre er utdannet som sivilingeniør i teknisk fysikk fra Norges Tekniske Høgskole. Myhre har arbeidet som systemkonsulent i IBM.
I periodene 2007–2011 og 2011–2015 er Myhre kommunestyremedlem i Gran kommune på Hadeland for Bygdelista for Gran.
Rune

Innlegg Vegard Martinsen 08 Okt 2012, 06:37

Rune skrev:
Vegard Martinsen skrev:Han fantes ikke på Wikpedia

Hva mener du? Klart det er en artikkel på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98yvind_Myhre.

OK Flott!

Jeg fant det ikke og takker for korrigeringen.
Vegard Martinsen

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest