Gun Control

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Re: Gun Control

Innlegg QIQrrr 27 Mai 2013, 16:24

Frederik skrev:Etter den definisjonen er det vel utrolig mange våpen som er "krigsvåpen", men som ikke bør forbys. Motivasjonen for designet av våpenet er ikke kvalifisatoren på om et våpen bør være forbudt.

Som sagt finnes det mange eksempler på at sivilpersoner benytter krigsvåpen på måter som ikke krenker andres rettigheter.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Frederik 27 Mai 2013, 16:28

QIQrrr skrev:
Frederik skrev:Etter den definisjonen er det vel utrolig mange våpen som er "krigsvåpen", men som ikke bør forbys. Motivasjonen for designet av våpenet er ikke kvalifisatoren på om et våpen bør være forbudt.

Som sagt finnes det mange eksempler på at sivilpersoner benytter krigsvåpen på måter som ikke krenker andres rettigheter.

Vegard har brukt "krigsvåpen" for å referere til det han mener bør forbys. Hva er din definisjon på dette begrepet, Vegard?
Frederik

Innlegg Vegard Martinsen 27 Mai 2013, 16:42

Frederik skrev:
QIQrrr skrev:

Vegard har brukt "krigsvåpen" for å referere til det han mener bør forbys. Hva er din definisjon på dette begrepet, Vegard?

Her ikke mer enn det jeg skrev over:

dvs. bomber, stridsvogner, flammekastere, torpedoer, bazookaer, maskingevær, etc.
Vegard Martinsen

Innlegg Frederik 27 Mai 2013, 16:48

Vegard Martinsen skrev:Her ikke mer enn det jeg skrev over:

dvs. bomber, stridsvogner, flammekastere, torpedoer, bazookaer, maskingevær, etc.

Er da "krigsvåpen" definert som "våpen som har krig som eneste legitime bruksområde"?
Frederik

Innlegg Vegard Martinsen 28 Mai 2013, 07:35

Frederik skrev:
Vegard Martinsen skrev:Her ikke mer enn det jeg skrev over:

Er da "krigsvåpen" definert som "våpen som har krig som eneste legitime bruksområde"?

Er ikke sikker på om jeg ville ha definert dem slik.

Men de er kraftige, og de er ikke nødvendigvis presisjonvåpen; de våpnene jeg nevnte kan forårsake stor skade på lange avstander, og da er de lite egnet til selvforsvar i et tilfelle hvor man blir angrepet av kriminelle.

Dette (hva som er og hva som ikke er krigsvåpen) er et (av mange) tilfelle hvor det er en gradvis overgang (ett annet eksempel er myndighetalder), og hvor ytterpunktene er klare. Hvor grensen da skal settes er da opsjonalt, og vi kan godt være uenige om hvor grensen skal settes selv om vi er enige i prinsippet.

Når vi skal gjennomføre dette i prakis vil vi etablere et ekspertorgan og så vil dette avgi en innstilling, og så må politiske organer fatte et vedtak. Da er den juridiske grensen satt, og den vil/må alle følge.
Vegard Martinsen

Innlegg Frederik 28 Mai 2013, 11:56

Vegard Martinsen skrev:Dette (hva som er og hva som ikke er krigsvåpen) er et (av mange) tilfelle hvor det er en gradvis overgang (ett annet eksempel er myndighetalder), og hvor ytterpunktene er klare. Hvor grensen da skal settes er da opsjonalt, og vi kan godt være uenige om hvor grensen skal settes selv om vi er enige i prinsippet.

Når vi skal gjennomføre dette i prakis vil vi etablere et ekspertorgan og så vil dette avgi en innstilling, og så må politiske organer fatte et vedtak. Da er den juridiske grensen satt, og den vil/må alle følge.

Dette virker for meg svært rasjonelt, og jeg har ingen problemer med å stille meg bak disse utsagnene.

Også verdt å nevne er at selv de mest "ekstreme" våpnene har noen få legitime bruksområder (f.eks. ting som Mythbusters), og disse kan kanskje være ulovlig for vanlige personer å eie, men kan tillates brukt under oppsyn eller ellers med spesial tillatelse.
Frederik

Innlegg Vegard Martinsen 28 Mai 2013, 20:34

Frederik skrev:
Vegard Martinsen skrev:Dette (hva som er og hva som ikke er krigsvåpen) er et (av mange) tilfelle hvor det er en gradvis overgang (ett annet eksempel er myndighetalder), og hvor ytterpunktene er klare. Hvor grensen da skal settes er da opsjonalt, og vi kan godt være uenige om hvor grensen skal settes selv om vi er enige i prinsippet.

Dette virker for meg svært rasjonelt, og jeg har ingen problemer med å stille meg bak disse utsagnene.

Også verdt å nevne er at selv de mest "ekstreme" våpnene har noen få legitime bruksområder (f.eks. ting som Mythbusters), og disse kan kanskje være ulovlig for vanlige personer å eie, men kan tillates brukt under oppsyn eller ellers med spesial tillatelse.

Enig. Og jeg har skrevet følgende et eller annet sted: en fabrikk som skal produsere skuddsikkert glass bør få bruke alle typer relevante våpen for å teste glasset ...
Vegard Martinsen

Innlegg Ad0 10 Jun 2013, 11:38

Jeg håper det ikke er slik at DLF vil forby våpen som AR-15 ? Da vil DLFs våpenpolitikk på dette området være mer restriktiv enn dagens AP-regjering!!!
Det er lov å eie helautomat produsert før 1984 i USA. Disse kan fint omsettes. Og det er lettere å få rifle, som AR-15 enn håndvåpen i USA!
Ser vi at folk har dannet egne militære styrker og styrtet regjeringen i USA? NEI!
Det er også lov å eie 50 kaliber rifler der. Ikke noe opprør å spore. Det var faktisk lov i Norge også inntil ikke så lenge siden. Og pga Norges Grunnlov så kan faktisk disse fortsatt omsettes som allerede har fått den.

Jeg håper bevisbyrden for bruk av forbud gjelder her også. Det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne eie maskingevær og halvautomatrifler.
Ad0

Innlegg Frederik 10 Jun 2013, 11:50

Ad0 skrev:Jeg håper det ikke er slik at DLF vil forby våpen som AR-15 ? Da vil DLFs våpenpolitikk på dette området være mer restriktiv enn dagens AP-regjering!!!
Det er lov å eie helautomat produsert før 1984 i USA. Disse kan fint omsettes. Og det er lettere å få rifle, som AR-15 enn håndvåpen i USA!
Ser vi at folk har dannet egne militære styrker og styrtet regjeringen i USA? NEI!
Det er også lov å eie 50 kaliber rifler der. Ikke noe opprør å spore. Det var faktisk lov i Norge også inntil ikke så lenge siden. Og pga Norges Grunnlov så kan faktisk disse fortsatt omsettes som allerede har fått den.

Jeg håper bevisbyrden for bruk av forbud gjelder her også. Det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne eie maskingevær og halvautomatrifler.

Fra det jeg leser på Wikipedia er AR-15 en halvautomatisk rifle.
Frederik

Innlegg Ad0 10 Jun 2013, 11:57

Frederik skrev:Fra det jeg leser på Wikipedia er AR-15 en halvautomatisk rifle.

Den kan være helatuo eller halvauto, avhengig av hva slags lower du putter på. Og for å være ærlig så har det ikke så mye å si om den er helauto eller ei. Den er like farlig uansett. :)
Selv boltrifle med rett bolt (en du kan bare trekke rett tilbake og slippe) er omtrent like farlig.

Men uansett - er det noe bevis for at helauto rifle vil føre til kaos og opprør, og at det plutselig gjør en så uendelig mye bedre i kamp? Er man ikke uskyldig i å lage en milits kun fordi man har helauto inntil det motsatte er bevist? :)
Ok, ok man kan si dette om bazookaer og tanks også. Men en helauto rifle kan ikke ta en hel bygning på et skudd. Hvis man er fryktelig redd for at helauto og halvauto-våpen blir for farlige så kan man legge restriksjoner på antall magasiner og magasinstørrelse. That'll work! :| :shock:
Ad0

Innlegg Vegard Martinsen 10 Jun 2013, 15:39

Ad0 skrev: ...hvis halvauto-våpen blir for farlige så kan man legge restriksjoner på antall magasiner og magasinstørrelse. That'll work! :| :shock:

Det er vel enklare å kontrollere våpen enn antall magasiner?
Vegard Martinsen

Innlegg Ad0 10 Jun 2013, 16:51

Vegard Martinsen skrev:
Ad0 skrev: ...hvis halvauto-våpen blir for farlige så kan man legge restriksjoner på antall magasiner og magasinstørrelse. That'll work! :| :shock:

Det er vel enklare å kontrollere våpen enn antall magasiner?

Det var ironi hehe. Det går ikke an å kontrollere. Magasin kan nå printes med 3D-printer. Jeg bare sier at folk kan let modifisere våpnene sine til å bli helauto, og at det ikke er noen spesiell forskjell mellom helauto og halvauto.
Det er magasinkapasiteten som er avgjørende. Men du ser vel at man er i en slippery slope mot masse reguleringer som ikke vil fungere hvis man ikke setter en enkel grense. Og grensen går IKKE ved helauto/halvauto!
Den burde gå til våpen som kan gjøre enorm skade. DVS artillerier, missiler, atombomber, bazookaer, C4 og tanks.
Ad0

Innlegg QIQrrr 10 Jun 2013, 22:31

Ad0 skrev:Den kan være helatuo eller halvauto, avhengig av hva slags lower du putter på. Og for å være ærlig så har det ikke så mye å si om den er helauto eller ei. Den er like farlig uansett.

Noen vil kanskje mene at halvauto er bedre på litt avstand.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Frederik 15 Jun 2013, 00:18

Ad0 skrev:
Frederik skrev:Fra det jeg leser på Wikipedia er AR-15 en halvautomatisk rifle.

Den kan være helatuo eller halvauto, avhengig av hva slags lower du putter på. Og for å være ærlig så har det ikke så mye å si om den er helauto eller ei. Den er like farlig uansett. :)
Selv boltrifle med rett bolt (en du kan bare trekke rett tilbake og slippe) er omtrent like farlig.

Men uansett - er det noe bevis for at helauto rifle vil føre til kaos og opprør, og at det plutselig gjør en så uendelig mye bedre i kamp? Er man ikke uskyldig i å lage en milits kun fordi man har helauto inntil det motsatte er bevist? :)
Ok, ok man kan si dette om bazookaer og tanks også. Men en helauto rifle kan ikke ta en hel bygning på et skudd. Hvis man er fryktelig redd for at helauto og halvauto-våpen blir for farlige så kan man legge restriksjoner på antall magasiner og magasinstørrelse. That'll work! :| :shock:

Hvor grensen ligger er vanskelig å definere. Man må se på om våpenet har legitime bruksområder, og på den potensielle ødeleggelsen våpenet har. Det virker som om vi er enige i de overordnede prinsippene, ganske enige i cirka hvor grensen bør ligge og hva som bør være bakgrunnen for å bestemme den grensen. Så lenge vi er enige i dette, er diskusjon på detaljnivå om spesifikke våpen er noe vi kan ta når den tid kommer.
Frederik

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester