http://pluss.vg.no/2013/04/11/1185/o3hf ... map=%5B%5D
Jeg skjønner ikke at noen kan ta patent på en tomat. Fordi tomaten er allerede oppfunnet. Jeg skjønner at noen kan ha rett på tomaten på sin eiendom. Men hvor går grensen for hva man kan ta patent på? Kan jeg ta patent på trær, og så kreve inn avgifter i fra alle som har trær i hagen sin?
I dag kontrollerer tre selskap, Monsanto, Du Pont og Syngenta over halvparten av verdens kommersielle såfrømarked. Gjennom oppkjøp av uavhengige såfrøselskap og brede patent på såfrø som håndheves sterkt, dikterer de nå hvilke såfrø bønder kan kjøpe til hvilken pris. Verst er situasjonen i Nord-Amerika, der det nærmest er umulig å få kjøpt såfrø av blant annet soya, mais og raps som ikke er patentert.
De siste femten årene har prisen for såfrø steget flere hundre prosent, noe som ikke står i forhold til den marginale økningen i produksjonen.
I USA må en bonde signere en kontrakt med Monsanto der han lover at han ikke skal spare såfrø fra egen avling, selv om dette har vært en utbredt praksis i jordbrukets titusenårige historie.
Men har en bonde først kjøpt patentert såkorn, binder han seg for flere år. Selv om gården selges, er også neste bonde forpliktet til å kjøpe såkorn fra Monsanto. Såfrø kan nemlig overleve lenge i jorden, og frø som ikke spirer et år, men det neste er fremdeles Monsantos eiendom. De siste årene har Monsanto saksøkt flere hundre bønder fordi de mener de har brutt deres patent på såfrø.