Over-utdannelse

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Over-utdannelse

Innlegg BHS 08 Nov 2013, 09:45

Et meget godt innlegg i Aftenposten (merkelig nok skrevet av redaktøren i Manifest Tidsskrift, som vel er venstreorientert ).

http://www.aftenposten.no/meninger/Vi-l ... 64042.html

“Vi lider av feilutdanning. Selv om hele befolkningen har mastergrad, må fortsatt noen av oss vaske toaletter. Men de rødgrønne partienes svar er hele tiden mer skole, flere universiteter, mer utdanning. Vi er i ferd med å få en overutdanning i Norge. Stadig flere søker seg til universiteter og høyskoler. Fra 2011 til 2012 økte antallet registrerte studenter her til lands med 10 700. Og de som tar høyere utdanning, tar stadig mer av den. Siden 1980 er antallet doktorgrader i Norge blitt syvdoblet. Det er flott at mange har muligheten til å ta høyere utdanning. Men hvor skal det stoppe? Kan alle gå på universitetet? Kan alle ta doktorgrad? Kan vi noensinne få for mye utdanning?”

Dette er en konsekvens av at mer eller mindre gratis utdannelse etter videregående blir sett på som en slags rettighet. Når en vare blir svært billig, vil etterspørselen etter varen øke. Store ressurser blir brukt på å produsere varen, hvilken betyr at ressurser allokeres vekk fra produksjon av andre varer. Når Staten med gjør en ”vare” (utdannelse) billigere enn hva markedsmekanismene tilsier, oppstår ubalanse (surprise, surprise). Etter hvert vil mange master-utdannede bli svært frustrerte når de må vaske toaletter til relativt lav lønn. Og hvem vil få skylden: jo, det er vel griske kapitalister i rengjøringsfirmaet som utnytter høyt utdannet arbeidskraft med sosial dumping.
BHS

Re: Over-utdannelse

Innlegg Rounin 09 Nov 2013, 13:23

Ja, det virker for meg som om vi merker effektene av dette allerede. Selv kom jeg meg med nød og neppe inn i bransjen jeg utdannet meg til etter mange måneder med søking, enda jeg hadde gode karakterer, og bransjen visstnok skriker etter arbeidskraft. Samtidig skal det sies at jeg "kun" har bachelorgrad, samt en unødvendig bachelorgrad som jeg tok for moro skyld, mens mange andre søkere jo har mastergrad. Det sier jo litt om hvilket luksusproblem vi nå har at man kan havne i en slik situasjon. Vi får bare håpe at flest mulig av de som utdanner seg på en måte som ikke er optimal har nok entreprenør-ånd til å få brukt det til noe bra.
Brukerens avatar
Rounin

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester