Feilsitering fra Koranen

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Feilsitering fra Koranen

Innlegg Vegard Martinsen 26 Nov 2015, 10:26

Jeg sendte følgende innlegg til Aftenposten 22/11

Feilsitering fra Koranen

I kjølvannet av terrorangrep utført av militante muslimer med begrunnelser de har hentet fra islam dukker det opp kommentarer og innlegg fra muslimer og islamapologeter som hevder at slike handlinger er i strid med islam. De begrunner ofte dette ved å henvise til Koranen. En av de som nylig har gjort dette er Trond Ali Lindstad, som i Aftenposten 19/11 bla. skriver følgende under tittelen «Terror og galskap i Paris»: «I islam er menneskeliv hellig. Koranen lærer oss dette, at om du dreper et uskyldig menneske, er det som å drepe hele menneskeheten. (Koranen 5:32)». Alle som følger med debatten om sammenhengen mellom islam og terror har sett denne henvisningen utallige ganger.

Men hva er det egentlig som står i Koranen 5:32? Her er noe mer fra 5:32 slik det er gjengitt på et engelsk nettsted: «For this reason did We prescribe to the children of Israel that whoever slays a soul, unless it be for manslaughter or for spreading mischief in the land, it is as though he slew all men ...».

Koranen, som ifølge Islam er guds egne ord diktert til Muhammed, sier altså ikke det Lindstad hevder at den sier, det Koranen her sier er at dersom man dreper noen, og det ikke er som straff for drap eller for å ta de som lager ugagn, så er det som å drepe menneskeheten.

Koranen inneholder i 5:32 da ikke noe forbud mot å drepe de som lager ugagn. Og hvem er de som lager ugagn? Det kan vel være alle som oppfører seg i strid med sharia, dvs. de som drikker alkohol, de som er homofile, kvinner som går med korte skjørt, de som fester og har det moro, etc. Og det er jo slike mennesker som er blitt drept i utallige terroraksjoner utført av muslimer de siste årene.

Hvorvidt Lindstad og de andre som gjengir dette sitatet feil, ikke kjenner til hva Koranen sier, om de lyver, eller om tekstens forbehold – at drapsforbudet ikke gjelder de som sprer ugagn – er uvesentlig, skal jeg ikke spekulere om.

+++++

Jeg fikk umiddelbart følgende svar:

Takk for mail og innlegg.

eg ser at vi dessverre ikke får plassert denne.

Vi mottar hver dag svært mange gode og viktige bidrag, og må derfor også si nei til interessante kronikker og debattinnlegg.

Jeg sendte som svar en mail med følgende innhold: :

Jeg får bare ta etterretning at dere lar Lindstads løgn/usannhet stå ukorrigert.
Vegard Martinsen

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester