Sykepleierstudentene stryker!

Flere og flere sykepleierstudenter stryker i anatomi. Dette faget krever at man lærer en masse (latinske) begerper utenat. Man må rett og slett pugge stoffet, og det kommer nå for en dag at dagens studenter overhodet ikke vet hva det vil si å lære ting på denne måten, dvs. drille det inn slik at det sitter skikkelig.
Dette er noe vi kan takke venstreorientert såkalt moderne pedagogikk for, forakten fom "kunnskaps - og puggeskolen" har ført til at dagens elever ikke lærer å tilegne seg konkrete fakta for så å huske disse.
I fag som medisin og sykepleie kommer dette særlig grelt til uttrykk, for der må man faktisk kunne en del ting på rams.
En lege eller en sykepleier kan ikke gå rundt med læreboken ruindt halsen hele dagen - men det er slik dagens pedagogikk er: En forutsetningsløs vassen greie som skal gjøre elevene flinke til å slå opp i referanseverker når man trenger konkret kunnskap.
Man kan forestille seg hvordan det kan gå om en kirurg må ha med seg anatomiboken til operasjonsbordet, rett og slett fordi "pedagogikken" mener at det ikke er nødvendig å kunne innholdet!
Jeg lurer på hvorfor vi trenger pedagogikk som det grunnleggende element når man skal lære fakta. Vi må i stedet kaste ut pedagoggene å begynne å lære fakta!!
Jeg lurer på når første venstre-pedagog stikker hodet fram og hevder at man ikke kan stryke studentene på denne måten bare fordi de ikke kan noen latinske gloser! For det er jo så mange andre ting som karakteriserer en god sykepleier, enn kunnskap om anatomi!
(Samme argumentasjon bruker man når lærerstudenter nå antagelig nå vil møte hardere opptakskrav inne kjernefag som norsk, engelsk og matematikk, det er så mange andre ting som karakteriserer en god lærer enn noen poengtall)
Det er absolutt på høy tid å lansere begrepet rasjonell pedagogikk, og rasjonell skole: Et sted å lære, ikke et sted å være.
MVH
PAR
Dette er noe vi kan takke venstreorientert såkalt moderne pedagogikk for, forakten fom "kunnskaps - og puggeskolen" har ført til at dagens elever ikke lærer å tilegne seg konkrete fakta for så å huske disse.
I fag som medisin og sykepleie kommer dette særlig grelt til uttrykk, for der må man faktisk kunne en del ting på rams.
En lege eller en sykepleier kan ikke gå rundt med læreboken ruindt halsen hele dagen - men det er slik dagens pedagogikk er: En forutsetningsløs vassen greie som skal gjøre elevene flinke til å slå opp i referanseverker når man trenger konkret kunnskap.
Man kan forestille seg hvordan det kan gå om en kirurg må ha med seg anatomiboken til operasjonsbordet, rett og slett fordi "pedagogikken" mener at det ikke er nødvendig å kunne innholdet!
Jeg lurer på hvorfor vi trenger pedagogikk som det grunnleggende element når man skal lære fakta. Vi må i stedet kaste ut pedagoggene å begynne å lære fakta!!
Jeg lurer på når første venstre-pedagog stikker hodet fram og hevder at man ikke kan stryke studentene på denne måten bare fordi de ikke kan noen latinske gloser! For det er jo så mange andre ting som karakteriserer en god sykepleier, enn kunnskap om anatomi!
(Samme argumentasjon bruker man når lærerstudenter nå antagelig nå vil møte hardere opptakskrav inne kjernefag som norsk, engelsk og matematikk, det er så mange andre ting som karakteriserer en god lærer enn noen poengtall)
Det er absolutt på høy tid å lansere begrepet rasjonell pedagogikk, og rasjonell skole: Et sted å lære, ikke et sted å være.
MVH
PAR