Gravide røykere, dumme barn o.l.

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Gravide røykere, dumme barn o.l.

Innlegg Jarle 23 Mar 2005, 23:49

Dette skal ikke handle om faren ved å røyke (....Røyking er så vidt jeg kan skjønne veldig farlig for fosteret...) dersom man er gravid, selv om jeg tar tak i en overskrift fra VG i dag

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=271339

Utdrag:
"Resultatet av undersøkelsen viste at de som røyket mens de var gravide fikk barn som fikk lavere poengsum på IQ-testen under sesjonen."

Mitt poeng er følgende:
Er det i det hele tatt noen som bryr seg om årsak-konsekvens-sammenheng i statistikken lenger?

Må vi virkelig leve opp til statistikk-brukens elendige rykte og bygge opp om den onde sirkelen statistikken er havnet i ?

Jeg har ikke detalj-studert denne undersøkelsen, men jeg mistenker at den føyer seg inn i årsaks-massakren sammen med feks:

- Barn som bare spiser pølser blir dummere
- Arbeidsplasser med mer dagslysinnslipp har bedre miljø
- Skillsmisse fører til ødelagt selvfølelse
- Hasjmisbruk fører oftere til heroinavhengighet

osv.

(Ta gjerne opp noen av disse eksemplene helt konkret under denne tråden. Her er det mange aspekter som kan belyses for å få frem statistisk fyllekjøring...)

For meg er det helt selvsagt at gravide røykere får dummere barn, og de vil få dummere barn uansett hvilke skadekonsekvenser selve røykingen måtte ha, fordi:

Gravide røykere er i det store og det hele dummere og mer virkeligs-flyktende mennesker enn mødre som naturlig nok ikke røyker mens hun er gravid. Slike mennesker vil statistisk sett også oppdra barn slik at de utvikler seg mindre effektivt enn det kloke, virkelighetselskende foreldre gjør.

Dette er et hjertesukk rundt årsaks-konsekvens-massakren som pågår hele tiden i den fordummende pressen. I tillegg er det trist at statistikk som instrument kommer i vanry på lang sikt, da statistikk er et utmerket instrument til observasjon og analyse og DLF bør kjempe for at statistikk ikke dør denne æresløse død som pressen og "samfunnet" så effektivt har lagt opp til.

PS!
Jeg tar forbehold om at undersøkelsen virkelig har eliminert influens av "dumme mødre" og direkte har fokusert på røyking som direkte årsak. I dette tilfellet er mitt poeng uforandret, men jeg skal hente frem et annet eksempel.
No sacrifice. No conflict.
Jarle

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester