anikris 09 Des 2008, 21:44
En av de tingene som slår meg som spesielt trist i denne debatten, er at man hårdnakket pukker på et sett virkemidler som ikke har gitt noen reell "avkastning".
Ønske:
Begrense tilgang
Senke forbruk
Beskytte de unge
Realitet:
Stoff er tilgjengelig overalt
Folk bruker i stor utstrekning
Stadig yngre prøver ulike stoffer (de blir huket med gratisprøver av langere som vil ha nye kunder)
Jeg setter pris på ideologien som ligger bak, og jeg forstår frykten som gjør at folk trekker for gardinen og ikke ønsker å snakke om dette. Vi snakker tross alt om barna våre, om søsken, om foredre. Det er mange som har opplevd en nær seg bli dratt inn i miljøet, og ser seg maktesløs i å "dra" dem ut igjen. Folk vi er glade i, folk vi vil ha rundt bordet når det er jul. Jeg forstår og jeg føler med dem alle sammen.
Det jeg ønsker å se på, bortsett fra å være kvikk i kjeften, er om det faktisk virker. Hjelper vi virkelig barna våre når vi forbyr narkotika?
Hva skal vi ellers gjøre? Tja, vi kan være der for dem? Vi kan bruke pengene som blir brukt til å trene opp narkotikahunder, og narkotikapoliti på rehab og behandlingsmuligheter. Vi kan la dem forstå at vi skjønner at det er et grusomt problem, og at det sannsynligvis ligger et enda større problem under, og at vi nå gir dem ansvaret for å ta det første steget selv. Vi nekter dem ikke stoffet, vi godkjenner det ikke, men vi innser at vi faktisk står maktesløse når det gjelder et annet menneskes valg.
Jeg ønsker å se behandlig tilgjengelig, ikke bare for de som bruker stoff, men for alle som trenger det. Det ser ut for meg som om det blir flere og flere, med stadig tyngre problemer. Så la oss se på det, la oss gi dem en sjanse til å stå stødigere i seg selv...fordi vi klarer ikke være der 100% av tiden, vi kan ikke bære dem. Det som er enda viktigere for meg, er at de har kraften til å bære seg selv, men jeg opplever at samfunnet vårt ikke stimulerer det. Vi stimulerer det motsatte, og vi betaler en stygg pris for det...
Det hadde vært fint å se oss gripe dette praktisk an, grundig praktisk. Holistisk. Hele mennesket, hele problemet. Et narkotikaproblem tyder på annen problematikk, så la oss invitere gutta og jentene inn i varmen og spørre dem hva de trenger. La de som virkelig har peiling på å håndtere dette, ta jobben. For jeg er bare en synser, som ikke vet hva det vil si å være avhengig av noe sterkere enn sjokolade, men jeg ser at i min verden er det ansvar som har bragt meg videre. Så la oss gi dem ansvaret, og la oss støtte dem på veien.[/list]
Do you REALLY know the truth?