Ligalisering av narkotika

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Ligalisering av narkotika

Innlegg Stagen 25 Mar 2005, 18:59

Hvordan vil dere gjenoføre det? Skal det være med at noen har monopol på det eller stirder det imot ikke mot dere poletikk. Vil dere med andre ord ha spee shop pølseboder og heroin take away :?: :!:
Stagen

Re: Ligalisering av narkotika

Innlegg Vegard Martinsen 26 Mar 2005, 08:21

Stagen skrev:Hvordan vil dere gjenoføre det? Skal det være med at noen har monopol på det eller stirder det imot ikke mot dere poletikk. Vil dere med andre ord ha spee shop pølseboder og heroin take away :?: :!:

Alle voksne skal kunne få kjøpe (og selge) hva de vil av narkotika hvor som helst.
Vegard Martinsen

Innlegg Sebastian 04 Apr 2005, 10:58

Det er vel fordi slik som det er i dag så er prisen på narkotika urealistisk høy, og med forbudet gjør det at det er de organiserte kriminelle som har monopol på narkotika.

Alle voksne mennesker er oppegående nok til å velge selv om de vil bruke narkotiske stoffer, og min personlige mening er at jeg faktisk tror at med et mer opplyst forhold til narkotika vil det ikke bli det store misbruket av det slik vi har idag. Samt at gjennom et liberal og rasjonellt ideologisk samfunn vil ikke behovet for å søke tilflukt være like stort.
"Tu ne cede malis sed contra audentior"
Sebastian

Innlegg Vegard Martinsen 04 Apr 2005, 11:34

Det er mitt syn at narkotika er skadelig, og man bør absolutt ikke bruke slikt, men et forbud skaper langt større problemer enn de problemene forbudet er ment å løse.

I USA ble mafiaen sterk under forbudstiden (alkohol var forbudt på 20-tallet), og i dag lever organisert kriminalitet på forbudet mot narkotika.
Vegard Martinsen

Innlegg QIQrrr 13 Nov 2008, 11:08

To ferske artikler fra Aftenposten:

Vil ha debatt om fri hasj
Riksadvokaten mener tiden er kommet for å ta debatten om legalisering av cannabis. - Det er slående stille om cannabis i Norge, sier han.

Frykter hasjdebatten
Cannabisdebatten florerer på Aftenposten.no, men politikerne kvier seg. Narkotika er mest tabubelagt av alle temaer, sier professor.
Børge Svanstrøm Amundsen

Bilde
"All the reasons which make the initiation of physical force an evil, make
the retaliatory use of physical force a moral imperative
" - Ayn Rand
Brukerens avatar
QIQrrr

Praktisk perspektiv

Innlegg anikris 09 Des 2008, 21:44

En av de tingene som slår meg som spesielt trist i denne debatten, er at man hårdnakket pukker på et sett virkemidler som ikke har gitt noen reell "avkastning".

Ønske:
Begrense tilgang
Senke forbruk
Beskytte de unge

Realitet:
Stoff er tilgjengelig overalt
Folk bruker i stor utstrekning
Stadig yngre prøver ulike stoffer (de blir huket med gratisprøver av langere som vil ha nye kunder)

Jeg setter pris på ideologien som ligger bak, og jeg forstår frykten som gjør at folk trekker for gardinen og ikke ønsker å snakke om dette. Vi snakker tross alt om barna våre, om søsken, om foredre. Det er mange som har opplevd en nær seg bli dratt inn i miljøet, og ser seg maktesløs i å "dra" dem ut igjen. Folk vi er glade i, folk vi vil ha rundt bordet når det er jul. Jeg forstår og jeg føler med dem alle sammen.

Det jeg ønsker å se på, bortsett fra å være kvikk i kjeften, er om det faktisk virker. Hjelper vi virkelig barna våre når vi forbyr narkotika?

Hva skal vi ellers gjøre? Tja, vi kan være der for dem? Vi kan bruke pengene som blir brukt til å trene opp narkotikahunder, og narkotikapoliti på rehab og behandlingsmuligheter. Vi kan la dem forstå at vi skjønner at det er et grusomt problem, og at det sannsynligvis ligger et enda større problem under, og at vi nå gir dem ansvaret for å ta det første steget selv. Vi nekter dem ikke stoffet, vi godkjenner det ikke, men vi innser at vi faktisk står maktesløse når det gjelder et annet menneskes valg.

Jeg ønsker å se behandlig tilgjengelig, ikke bare for de som bruker stoff, men for alle som trenger det. Det ser ut for meg som om det blir flere og flere, med stadig tyngre problemer. Så la oss se på det, la oss gi dem en sjanse til å stå stødigere i seg selv...fordi vi klarer ikke være der 100% av tiden, vi kan ikke bære dem. Det som er enda viktigere for meg, er at de har kraften til å bære seg selv, men jeg opplever at samfunnet vårt ikke stimulerer det. Vi stimulerer det motsatte, og vi betaler en stygg pris for det...

Det hadde vært fint å se oss gripe dette praktisk an, grundig praktisk. Holistisk. Hele mennesket, hele problemet. Et narkotikaproblem tyder på annen problematikk, så la oss invitere gutta og jentene inn i varmen og spørre dem hva de trenger. La de som virkelig har peiling på å håndtere dette, ta jobben. For jeg er bare en synser, som ikke vet hva det vil si å være avhengig av noe sterkere enn sjokolade, men jeg ser at i min verden er det ansvar som har bragt meg videre. Så la oss gi dem ansvaret, og la oss støtte dem på veien.[/list]
Do you REALLY know the truth?
anikris

Innlegg Vegard Martinsen 10 Des 2008, 08:02

Jeg ønsker å se behandlig tilgjengelig, ikke bare for de som bruker stoff, men for alle som trenger det
.

Hva er planene for finansiering?
Vegard Martinsen

Finansiering

Innlegg anikris 10 Des 2008, 11:03

Tja, godt spørsmål.
Hvis vi ser for oss en gradvis overgang fra hvor vi er nå, til et samfunn hvor alle er frie og alle har ansvaret for egne handlinger og dekking av egne behov, bør det vel være mulig å sette i verk noen overgangstiltak. Man kan flytte de midlene man nå bruker på å bekjempe kriminaliteten rundt narkotika, til behandling av de narkomane.

Jeg tror det er ganske sannsynlig at gitt ansvaret for egne handlinger totalt, vil man lære mye raskere hva man opplever som hensiktsmessig og ikke i sitt eget liv. Den menneskelige faktoren vil fortsatt være tilstede, som en x-faktor....
anikris

Innlegg RemiLonoy 15 Des 2008, 18:36

Man kan flytte de midlene man nå bruker på å bekjempe kriminaliteten rundt narkotika, til behandling av de narkomane.

Eller redusere skatte- og avgiftstrykket slik at man lettere kan bidra frivillig for å hjelpe de narkomane.
RemiLonoy

Innlegg Tor Fredrik 12 Apr 2010, 00:11

Kan noen anbefale en bok som diskuterer de praktiske konsekvensene av legalisering av narkotika og argumenterer for fullstendig legalisering?
Tor Fredrik

Innlegg Skatteflyktning 13 Apr 2010, 19:39

Tor Fredrik skrev:Kan noen anbefale en bok som diskuterer de praktiske konsekvensene av legalisering av narkotika og argumenterer for fullstendig legalisering?

"The Economics of Prohibition" Mark Thornton

Smakebit:

http://mises.org/journals/scholar/thornton15.pdf
Skatteflyktning

Innlegg Lars-Erik Bruce 26 Mai 2010, 07:34

Her er et flott blog-innlegg jeg nettop har kommet over om temaet:

Legalisering bedre enn forbud?

Et utdrag:

Videre har man begynt å se ringvirkningene av full avkriminalisering i Portugal. I 2001 ble Portugal det første landet i Europa til å avkriminalisere bruk og besittelse av alle narkotiske stoffer. Resultatene har vært utelukkende positive. De narkomanes velferd har økt radikalt, helsetilstanden har bedret seg, spredningen av HIV/AIDS og hepatitt har blitt drastisk redusert og dobbelt så mange mennesker tør nå å søke om hjelp. Men viktigst av alt er det kanskje at antallet unge som debuterer har sunket drastisk.
Lars-Erik Bruce

Innlegg anikris 26 Mai 2010, 09:01

Utrolig bra artikkel Lars-Erik :D
Herved linket til Facebook :)
anikris

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest