Sosialisme i skolen.

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Sosialisme i skolen.

Innlegg Sebastian 30 Mar 2005, 12:02

Jeg liker ikke at lærere skal uttrykke politiske meninger i skolen.
Jeg opplevde dette idag, og jeg må si meg rimelig forbannet. Det er ikke bare fordi hun uttrykket anti-amerikanske holdninger, men fordi at viss man ikke har en nøytral skole så vil det ødelegge valgene for mange, hva slags politisk ideologi man vil stå for, må man selv velge. Jeg føler at det er for mye av dette i skolen idag, noe som jeg vet eksisterer mye av i grunnskolen, men på et Høyskole nivå trodde jeg dette ville ta slutt.

Universalitet vil si at regelen(e) skal gjelde likt for alle situasjoner som har likhet. Alle fornuftige mennesker skal være enige om at regelen(e) har gyldighet. Vi kan også trekke sammenligninger om Koyoto-avtalen om miljø og utslipsreglene for hvert enkelt land.
( De land som ikke er med i Koyoto-avtalen er ufornuftige(USA etc.))

Nødvendig forbindelse er at regelen må beskrive en nødvendig forbindelse. Med det så menes at hvis en har det ene har en også det andre. Hvis et land som har underskrevet Koyto-avtalen ikke følger den men bryter reglen(e) får det konsekvenser for landet som bryter reglen(e).

Dette er tatt fra et foredrag vi fikk utlevert i Examen Facultatum ved Høyskolen i Vestfold.

Som foreleser ved en høyskole syntes jeg det virker veldig hovent å si at USA er ufornuftige som ikke er med i Koyoto-avtalen.

Er ikke dette å fremme sine egne politiske meninger gjennom et offentlig apparat?
"Tu ne cede malis sed contra audentior"
Sebastian

Innlegg ChristianHovden 30 Mar 2005, 13:24

Hei bror :)

Er ikke dette å fremme sine egne politiske meninger gjennom et offentlig apparat?

Det er ikke mange som uttaler seg negative til kyoto-avtalen i norge ei heller er det mange som uttaler seg positivt om USA. Sett det i sammenheng med at skolene eies av staten, og at politikere via byraakrater bestemmer pensum og skolens formaal og du vil finne ut at foreleseren din gjoer bare jobben sin ved aa:

fremme den offentlige menningen gjennom et politisk apparat :)
Mvh
Christian
ChristianHovden

sant nok

Innlegg Sebastian 30 Mar 2005, 14:11

Men er det ikke deilig å henge dem ut til å frykt og avsky? :)
"Tu ne cede malis sed contra audentior"
Sebastian

Innlegg Roar 30 Mar 2005, 19:21

Jeg liker ikke at lærere skal uttrykke politiske meninger i skolen.
Jeg opplevde dette idag, og jeg må si meg rimelig forbannet. Det er ikke bare fordi hun uttrykket anti-amerikanske holdninger, men fordi at viss man ikke har en nøytral skole så vil det ødelegge valgene for mange, hva slags politisk ideologi man vil stå for, må man selv velge. Jeg føler at det er for mye av dette i skolen idag, noe som jeg vet eksisterer mye av i grunnskolen, men på et Høyskole nivå trodde jeg dette ville ta slutt.

Jeg tror at ideen om en verdi- eller politisk nøytral skole hverken er gjennomførbar eller ønskelig. For det første forutsetter dette at skolen kun blir en formidler av løsrevne fakta, og selv utvalget av fakta vil igjen være påvirket av skolebyråkratiet og lærerens underliggende verdipreferanser. For det andre, dersom jeg var lærer ville jeg ikke ha presentert nazismen, kommunismen, teokrati og liberalisme på en uhildet måte. Som forelder (dersom jeg var det) ville jeg heller ikke foretrukket at skolen gjorde dette. Skolen bør i mine øyne spille en funksjon mht. barns moralske dannelse der læreren bør fremstå som et positivt ideal. Utdannelse er tross alt mer enn evnen til å ramse opp byer i Belgia.

At lærere bruker det offentlige skoleverket og forskningsmidler til å spre sosialisme oppmuntre til religiøsitet ol. er allikevel svært beklagelig, den eneste måten dette problemet kan løses er et fullstendig skille mellom skole og stat.
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester