Metode for å aktivere potensielle velgere

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Metode for å aktivere potensielle velgere

Innlegg Onarki 03 Apr 2005, 14:33

DLF er et lilleputtparti og dette taler sterkt i mot å stemme på DLF. For en stemme til DLF ville da normalt være å gi en brøkdel av en stemme til alle andre partier. Hvorfor ikke da stemme på et parti som høyre for å sikre en innflytelse i riktig retning?

Svaret er at det er mulig å gjøre begge deler, og metoden er kondisjonelle kontrakter.

En kondisjonell kontrakt er en forpliktelse som gjelder HVIS enkelte premisser er oppfylt. Premisset for å stemme på DLF burde være enkelt: at stemmen ikke er bortkastet men resulterer i politisk innflytelse. DLF burde derfor organisere slike kontrakter på internett. Flere slike kontrakter burde gjøres tilgjengelig, feks:

"jeg vil stemme DLF i Oslo HVIS det sikrer minst EN representant i Oslo"

"jeg vil stemme DLF i Oslo HVIS det sikrer minst TO representanter i Oslo"

"jeg vil stemme DLF hvor jeg bor HVIS det sikrer et utjevningsmandat"

osv.

Dermed kan DLF på forhånd drive et skyggevalg og potensielle DLFere som ønsker politisk innflytelse kan følge med på om det er noen vits i å stemme DLF ved valget. I det øyeblikket nok potensielle velgere oppfyller en av kontraktene vil dette utløse et ras av stemmer for å sikre en representant. På denne måten kaster man ikke bort en stemme.
Onarki

Re: Metode for å aktivere potensielle velgere

Innlegg Per Anton Rønning 03 Apr 2005, 16:30

Onarki skrev:DLF er et lilleputtparti og dette taler sterkt i mot å stemme på DLF. For en stemme til DLF ville da normalt være å gi en brøkdel av en stemme til alle andre partier. Hvorfor ikke da stemme på et parti som høyre for å sikre en innflytelse i riktig retning?

Spørsmålet er da om Høyre i regjering har staket ut "riktig retning". Med respekt å melde mener jeg Høyres svik mot eiendomsrett (Stikkord: "Børge Brendes barskogvern") og individers rettigheter er monumental, og skattebløffen deres er grundig avslørt. Høyre går ikke inn for noen total skattereduksjon, de prøver å velte beskatningen over fra inntektsskatt til avgifter.
Så Høyre lyver.

"jeg vil stemme DLF i Oslo HVIS det sikrer minst EN representant i Oslo"
"jeg vil stemme DLF i Oslo HVIS det sikrer minst TO representanter i Oslo"
"jeg vil stemme DLF hvor jeg bor HVIS det sikrer et utjevningsmandat"
osv.

Gjerne for meg, men jeg er ikke overdreven optimist.
DLF's poeng med å stille liste er primært at landets mest radikale parti (i retning høyre) får distribuert sitt program til skoler, biblioteker og databaser, altså, vi sprer ideene. Skolene pleier å la elever sette seg inn i de ulike partiprogrammene og så plukker de ut noen til å forsvare hvert partis ideologi og synspunkter. Det er gull verd å få DLF's syn fremmet blant unge mennesker på denne måten.
Vi får også delta i valgkampen på stands, og får der anledning til å møte mennesker og fortelle hva vi står for.

DLF driver ikke stemmesanking, DLF driver idekamp, vi ønsker å spre våre ideer i et langsiktig perspektiv.

En stemme til DLF teller som et varsko til alle de andre (sosialdemokratiske) partiene at vi er tilstede, og at vi har tatt opp kampen mot dem. Ikke minst Høyre, den største av alle svikere.
Hvem av H-velgerne stemte på 25% moms og kjønnskvotering i bedriftsstyrene ved forrige stortingsvalg? Bare et spørsmål.

MVH
PAR
Sist endret av Per Anton Rønning den 04 Apr 2005, 10:30, endret 1 gang
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

hehe

Innlegg Sebastian 03 Apr 2005, 21:03

skolene pleier å la elever sette seg inn i de ulike partiprogrammene og så plikker de ut noen til å forsvare hvert partis ideologi og synspunkter. Det er gull verd å få DLF's syn fremmet blant unge mennesker på denne måten.

Har dere noen slags effektivitets-testing på hvor mye av den informasjonen som faktisk kommer igjennom til ungdommene på denne måten? Dagens ungdom generelt er jo ikke så altfor interresert i skolene, iallfall ifølge karakterene deres på landsbasis.
"Tu ne cede malis sed contra audentior"
Sebastian

Re: hehe

Innlegg Per Anton Rønning 04 Apr 2005, 08:18

Sebastian skrev:Har dere noen slags effektivitets-testing på hvor mye av den informasjonen som faktisk kommer igjennom til ungdommene på denne måten? Dagens ungdom generelt er jo ikke så altfor interresert i skolene, iallfall ifølge karakterene deres på landsbasis.

Nei, ikke meg bekjent. Hvordan skulle en slik testing være? Poenget er stadig å få ut ideene, og ved å stille til valg blir disse spredd, da vårt program vil befinne seg i offentlige databaser og på biblioteker. Dersom DLF ikke stilte til valg, eller ga opp å være parti, ville vi ikke få til dette. Det er nok at en glup person på en skole fatter poenget med DLF's budskap. Vi kan bare se hva som har skjedd i Bergen, der er Liberalitisk Ungdom etablert under ledelse av Lasse K. Lien, og dette er folk som virkelig gjør seg gjeldende. Vårt mål er at også Oslo skal komme etter, for det er i gruppen yngre mennesker at DLF har sitt viktigste rekrutteringsgrunnlag. DLF's strategi er langsiktig spredning av ideer, ikke minst blant ungdom. Vi håper om ikke lenge å ha etbalert et lokallag av Liberalistisk Ungdom også i Oslo. Disse folkene har virkelig noe å stille opp mot venstresiden. De er filosofisk og ideologisk godt skolerte, det kan man ikke alltid si om venstresiden, for de har vært vant til at deres problemstillinger blir tatt som en selvfølge.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Vegard Martinsen 04 Apr 2005, 08:42

Vårt primære formål er, som Per-Anton sier, å spre ideer. Det at det nå finnes et 100% konsekvent liberalistisk parti, gjør at liberalister nå her et stort antall kanaler for spredning av ideer, kanaler som vi ikke hadde tidligere.

Men jeg vi si for min egen del at jag har stor lyst til å komme på Stortinget, men jeg må også si at sannsynligheten for å komme inn er liten: skal jeg komme inn må vi i Oslo få ca 17 000 stemmer ved valget 12. september.

Men hvis vi utover i valgkampen får oppmerksomhet på TV og i avisene, og vi begynner å vise oss på meningemålingene, da vil Onars ide kunne brukes.

La meg også si at jeg forstår de liberalister som vil stemme på f.eks. H for å hindre at vi får en Ap-regjering, og som anser en stemme på DLF som bortkastet, men for min egen del vil jeg aldri stemme på H eller FrP, de har alt for ofte sviktet til at jeg kan stemme på dem.
Vegard Martinsen

Innlegg Onarki 04 Apr 2005, 09:40

Jeg mente selvfølgelig ikke at dette skulle være en formel for alle. Jeg snakket primært om dem som kunne tenke seg å stemme liberalt men ikke ønsket å kaste bort en stemme. Dette er kanskje ikke superaktuelt akkurat i dag, med tanke på at antall stemmer for å komme inn på tinget er langt unna, men dersom DLF skulle vokse (og partiet BØR ha ambisjoner til det) så vil partiet måtte konfrontere dette problemet som alle småpartier støter på.

Forøvrig synes jeg det er bra at DLF ønsker å opplyse folk, særlig unge om det frie samfunnets fortreffeligheter, og et parti er en flott kanal for dette. Jeg stiller gjerne som representant i Rogaland. :-)
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 04 Apr 2005, 10:08

Onarki:
Jeg stiller gjerne som representant i Rogaland

Fint.

Det er kommunevalg i 2007, og kanskje vi da også kan stille liste i din hjemkommune?
Vegard Martinsen

Innlegg Sebastian 04 Apr 2005, 10:20

La meg også si at jeg forstår de liberalister som vil stemme på f.eks. H for å hindre at vi får en Ap-regjering, og som anser en stemme på DLF som bortkastet, men for min egen del vil jeg aldri stemme på H eller FrP, de har alt for ofte sviktet til at jeg kan stemme på dem.

Er enig i deg der. Jeg stemte faktisk Høyre og fikk Bondevik som statsminister, en større skuffelse skal man leite lenge etter.
"Tu ne cede malis sed contra audentior"
Sebastian

Innlegg Per Anton Rønning 04 Apr 2005, 10:29

Onarki skrev:Jeg stiller gjerne som representant i Rogaland. :-)

Dette er glimrende. Vi har ikke noen fylkesorganisasjon i Rogaland enda,
så dersom du har noen flere likesinnede som er interessert, hvorfor ikke
etablere fylkesorganisasjon i Rogaland, og starte oppbygging mot
kommunevalget om 2 år ++ samt neste Stortigsvalg?

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg simon 04 Apr 2005, 10:49

Ideen om kondisjonelle kontrakter er ikke dum. Den har de samme svakhetene som et valg, selvsagt, men i mye mindre grad. De første som skriver seg på vil se at det er svært lave tall, men så drar det seg på.
simon

Innlegg Per Anton Rønning 04 Apr 2005, 12:04

simon skrev:Ideen om kondisjonelle kontrakter er ikke dum.

Det er sikkert vel verd et forsøk, mulig jeg var litt for pessimistisk i utgangspunktet.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Onarki 04 Apr 2005, 12:29

Jeg forstår godt frustrasjonen som finnes over andre partier, og det er ikke de frustrerte jeg først og fremst hadde i tankene, men dem som kunne tenke seg å stemme noe annet enn Høyre og Frp men ikke gidder fordi det er som å gi en brøkdel av en stemme til SV.
Onarki

Innlegg Jarle 04 Apr 2005, 14:20

Såvidt jeg forstår deg, er det skyggevalget du er ute etter, og slik sett er vel dette en fin tanke. Desverre finnes ikke modellen "kondisjonelle stortingsvalg"...

Selv forstår jeg godt at mange liberalister stemmer FrP eller Høyre for å øve innflytelse mot SV-kreftene (...det minste ondets valg..). Fordi å stemme for FrP eller Høyre er jo iallfall en stemme MOT SV, og dersom man "gir bort" (i valgsammenheng) denne stemmen til DLF, har man gitt SV-kreftene en stemme, slik er det jo bare (litt forenklet...). Man må ha tro på at man har større innflytelse på LANG sikt, ved å stemme DLF. Dette er det overordnede "strategiske" valget i forhold til partipolitikk.

Selv har jeg for lengst innsett at jeg ikke har innflytelse på selve valgene ved å gi min stemme til DLF, men samtidig spiller det heller ikke noen rolle for meg hvem som vinner valget:

Om SV vinner sammen med AP...SO WHAT?? 75% skatt i stedet for 70%...? :x

Kanskje en SV-seier vil være en fordel for oss, kanskje det er en slik landesorgsperiode som skal til for å få folk til å forstå at politikk er noe som er reelt, og ikke en romantisk lek...?

Jeg stemmer DLF for å gi kraft til det eneste liberalistiske miljøet i Norge.

...og hvilket valg har jeg..?....jeg kan jo uansett ikke stemme sosialdemokratisk som feks FrP eller Høyre.
No sacrifice. No conflict.
Jarle

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester