Dåvøys dårskap

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Dåvøys dårskap

Innlegg simon 07 Apr 2005, 09:38

For dem som ennå har et snev av tvil hvorvidt denne regjerering hemmer eller fremmer kollektivisme, anbefaler jeg Laila Dåvøys artikkel:

http://ukeavisenledelse.no/cgi-bin/ukea ... r?id=73628
simon

Re: Dåvøys dårskap

Innlegg Per Anton Rønning 07 Apr 2005, 10:24

simon skrev:For dem som ennå har et snev av tvil hvorvidt denne regjerering hemmer eller fremmer kollektivisme, anbefaler jeg Laila Dåvøys artikkel:

.. hvor hun bl.a får seg til å si:

La det være klart: Jeg ønsker ikke å legge ned en eneste arbeidsplass i Norge. Tvert i mot. Jeg ønsker å gjøre de mer lønnsomme! Og det blir de ved hjelp av et mangfold i styrene.

Smak på dette. Hva ser dere for dere? Jeg ser for meg Dåvøy, den gode fe, som flyr rundt med tryllestaven sin og sprer tryllestøvet sitt (i ren Tinker Bell stil - ref. Peter Pan) over styrene, mens hun leser besvergelsen:

Nok kvinner i styret = mer lønnsom bedrift.

Det hun forutsetter er at et styre med få kvinner er mindre kompetent enn et styre med mange (40% er visstnok målet). Det tragiske er at
vi har folk som faktisk bekler en ministerpost uten å ha det som trengs selvkritikk, slik at vi kan gjøre oss håp om å bli spart for det reneste vås, noe dette er.

Det er IKKE den kjønnsmessige sammensetning av et styre som avgjør om styret er i stand til å legge opp en lønnsom strategi for bedriften.
Det avgjørende er at de som sitter der utfyller hverandre faglig på en god måte, at de har den fagkompetansen som trengs for å gjøre jobben.
Hva med bransjekunnskap? Er det noen garanti at en kvinne per se tilfører mer av dette enn styret hadde fra før?

Jeg sier IKKE at man ikke finner kvinner som kan tilføre bedriftsstyrene
vedrifulle elementer. Men det gjør de ikke i egenskap av at de er kvinner, men i egenskap av at de har det relevante erfaringsgrunnlaget for denne bedriften.

Men femi-sosialistene ser ikke ut til å bry seg om virkeligheten og de krav som må utledes av denne. De lever på virkelighetsflukt og ønsketenkning.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Roar 07 Apr 2005, 11:17

Hva kan egentlig næringslivet gjøre for å imøtekomme dette vanvittige syke forslaget og denne tullete skrulla (Dåvøy).

1) Kan de opprette egne stråmannsstyreverv, der en kvinne inntar selve vervet, men har en kompetent stedfortreder som utfører selve vervet?

2) Hva er deres muligheter mht. flytte virksomhetene til Estland eller Polen?

3) Hva om samtlige bedrifter totalnekter, staten kan da vitterligen ikke tvangsoppløse brorparten av norsk næringsliv, selvom dette visstnok er konsekvensen av det såkalte lovbruddet?
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar

Innlegg simon 07 Apr 2005, 11:41

Roar skrev:3) Hva om samtlige bedrifter totalnekter, staten kan da vitterligen ikke tvangsoppløse brorparten av norsk næringsliv, selvom dette visstnok er konsekvensen av det såkalte lovbruddet?

Tja, kan de ikke ? Vil de ikke ?? Jeg tviler.

Det som er HELT sikkert er at næringslivets menn og kvinner er svært ivrige etter å "bend over backwards" for å tekkes de styrende, for da "er med der ting bestemmes". Det er INGEN vilje til engang å kritisere de totalitære lovforslagene som triller som erter ut av en meget stor sekk.

Hadde det tyngre næringslivets folk hatt ryggrad ville vi ikke hatt denne situasjonen. Det faller på oss småbedriftseiere som ikke har en prominent kontaktflate å tekkes å kalle spadene for spader.
simon

kvinner i styret

Innlegg BHS 07 Apr 2005, 12:34

Laila Dåvøy tror tydeligvis at det fremmer lønnsomhet dersom politisk korrekte statsbyråkrater og venstrevridde politikere bestemmer hvem som skal sitte i styrene.

La oss anta det motsatte av hva vi vil bevise, nemlig at det i dagens situasjon hadde vært lønnsomt å ha en kvinneandel på minst 40 % i styrene. Da ville aksjonærene ha sørget for å stemme inn så mange kvinner på eget initiativ. Det er svært naivt å tro at aksjonærene bevisst unnlater å velge inn kvinner i styrene dersom det motsatte ville ha generert signifikant mer økonomisk profitt i bedriften. Så pass tøff konkurranse som mange bedrifter er utsatt for i dag - både fra inn og utland – vil ingen rasjonell aksjonær unnlate å velge kvinner inn i styrene på ”mannsjåvinistisk” grunnlag. Jeg tror ikke aksjonærene ønsker å betale dyrt for å utøve mannsjåvinisme i den hensikt å holde kvinner unna styrene. Følgelig er det ikke lønnsomt å øke kvinneandelen til 40 % i dagens situasjon.

Men Laila Dåvøy og andre politisk korrekte tror at byråkrater og politikere har bedre forutsetninger for å vite hvilke styrerepresentanter som fremmer økonomisk profitt i bedriften enn aksjonærene selv. Tror Laila Dåvøy virkelig at aksjonærene er så lite profitt-bevisste? I så fall burde de venstreradikale elske dagens aksjonærer siden de tydeligvis er så lite opptatt av egen profitt.

Det er nærmest selvinnlysende at sannsynligheten for å få de mest kompetente personene (når vi definerer kompetanse som evne til å generere profitt i bedriften) inn i styrene blir størst når aksjonærene selv bestemmer hvem som skal sitte der.

En annen ting er staten har bestemt at de ansatte skal ha styrerepresentasjon i bedrifter over en hvis størrelse. Dette er også et semi-totalitært sosialistisk overgrep mot den private eiendomsrett.

Viser også til mitt tidligere innlegg om feminisme som passer meget godt til Laila Dåvøys holdninger: viewtopic.php?p=1850&highlight=#1850
BHS

Innlegg Roar 07 Apr 2005, 14:04

Simon:

Hadde det tyngre næringslivets folk hatt ryggrad ville vi ikke hatt denne situasjonen. Det faller på oss småbedriftseiere som ikke har en prominent kontaktflate å tekkes å kalle spadene for spader.

Det er to år til denne loven trer i kraft, er det noe vi kan gjøre i løpet av de neste to årene?

- Hva med å sende inn leserbrev til "The Economist" og tilsvarende utenlandske finanstidsskrift. Dette kan vel skape litt bølger når norske politikere møtes med hånflir fra utenlandske politikere og bedriftsledere?

- Finnes det muligheter for å prøve dette ekstreme inngrepet mot noen internasjonale domsinstanser?

Hva blir det neste mht. sosialistregjeringens (denne eller den kommendes) "demokratisering" av næringslivet? Jeg tør nesten ikke tenke på det en gang.
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar

Innlegg Petter Sandstad 07 Apr 2005, 14:12

Det skulle da også være mulig å omorganisere firmaene, og ganske enkelt fjerne styrene. Dette vil jo kun være midlertidig, og vil ikke fungere over tiden (slik vi så det gjøre med trust-firmaene i USA).
Petter Sandstad DLF
Petter Sandstad

Innlegg ChristianHovden 07 Apr 2005, 15:24

Roar:
Hva blir det neste mht. sosialistregjeringens (denne eller den kommendes) "demokratisering" av næringslivet? Jeg tør nesten ikke tenke på det en gang.

Tja var jo ei fra SV som nylig la frem et forslag som jeg tror kommer til å dukke opp som et alternativ: lik lønn for arbeid..

Det har jo allerede dukket opp slike krav fra fagorganiserte med begrunnelse i lengde utdannelse: "Vi sykepleiere har jo 3 årig høyskole akkurat som ingeniører, hvorfor skal ikke vi ha samme årslønn?"

Det neste skrittet er å samle alle i offentlig sektor inn under lønnsgrupper basety på antall skoleår, spiller ingen trille hvilket studie; 3 år høyskole 200000, 4 år 250000, 5+ år 300000. Og så kommer kravet om at dett bør bli standard i det private også, for likestillingens skyld..

Det er enten det eller å nasjonalisere advokatyrket..
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg BHS 07 Apr 2005, 15:33

SV har jo foreslått at de ansatte skal få 40 prosent av stemmene på generalforsamlingen i bedrifter. Neste blir vel 60% (og til slutt 100%)??
http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt ... 005593.ece
BHS

Innlegg Roar 07 Apr 2005, 16:54

BHS:

SV har jo foreslått at de ansatte skal få 40 prosent av stemmene på generalforsamlingen i bedrifter. Neste blir vel 60% (og til slutt 100%)??
http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt ... 005593.ece

CH:

Tja var jo ei fra SV som nylig la frem et forslag som jeg tror kommer til å dukke opp som et alternativ: lik lønn for arbeid..

Det har jo allerede dukket opp slike krav fra fagorganiserte med begrunnelse i lengde utdannelse: "Vi sykepleiere har jo 3 årig høyskole akkurat som ingeniører, hvorfor skal ikke vi ha samme årslønn?"

Det neste skrittet er å samle alle i offentlig sektor inn under lønnsgrupper basety på antall skoleår, spiller ingen trille hvilket studie; 3 år høyskole 200000, 4 år 250000, 5+ år 300000. Og så kommer kravet om at dett bør bli standard i det private også, for likestillingens skyld..

Det er enten det eller å nasjonalisere advokatyrket..

Da kan vi vel regne med at disse tingene blir gjennomført omkring 2010 - 2020. Da har de vel forslagene modnet tilstrekkelig på Høires Hus slik at et politisk flertall kan sikres; - "tiden er nu moden for innføring av disse viktige demokratiske reformene, hvilket ikke var tilfelle i 2005, vi må jo være praktiske, i takt med tidsånden, 'forandre for å bevare' ".

Kan nesten høre deres banale retorikk!
MVH

Roar

Roar

Innlegg simon 08 Apr 2005, 11:54

Yeeha !

Dåvøys dårskaper

DEBATTEN FORTSETTER: Redaktør Magne Lerø skrev på onsdag en utmerket artikkel der han gikk kraftig i rette med Barne- og Familieminister Dåvøys håpløse plan om å tvangsoppløse selskaper som ikke retter seg etter lovens diktat om styresammensetning, skriver Inge Simon Thorbjørnsen.

http://ukeavisenledelse.no/cgi-bin/ukea ... r?id=74105
simon

Innlegg Petter Sandstad 08 Apr 2005, 12:27

Yeeha !

Gratulerer Simon!
Petter Sandstad DLF
Petter Sandstad

Innlegg simon 28 Apr 2005, 09:47

Ny, god artikkel fra Lerø om dette emnet:

http://ukeavisenledelse.no/cgi-bin/ukea ... r?id=77701
De unge i Høyre synes det blir for mye halvkvedede viser og ideologisk kortslutninger i moderpartiet. De vil rydde opp i tankegangen når det gjelder private skoler, og hive loven om kvotering til bedriftsstyrene på sjøen. Ansgar Gabrielsen kan bli stående som en ensom og ideologisk forvirret likestillingssvale, skriver redaktør Magne Lerø.
simon

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester