Pub-rasisme

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Pub-rasisme

Innlegg Per Anton Rønning 14 Apr 2005, 08:28

En liten kommentar til dagens leder: Så vidt jeg forsto engasjerte puben et vekterselskap, som så stilte med personer som iflg. eier hadde "feil" hudfarge. Altså, puben inngikk ingen ansettelsesavtale med den enkelte vakt, de kjøpte kun en vakttjeneste av et annet selskap. Så dette var et rent forretningsmessig forhold. At byrådet skal kunne tvinge et utested til å opprettholde et kjøp at tjenester bare fordi "noen" har gjort et hemmelig
lydbåndopptak er helt uhørt. Utestedet må stå helt fritt til å engasjere og si opp avtaler med vekterselskaper, dette er en forretningsmessig sak og intet mer. Dette fører jo til at om et vekterselskap med personell med "mørk hudfarge" kan påtvinge utestedet en nærmest evigvarende kontrakt,
for i det øyeblikket utestedet ønsker å skifte leverandør av vakttjenester, og det nye selskapet kun stiller med etniske nordmenn, kan det vrakede selskapet skrike "rasisme" og forlange å få kontrakten tilbake.
Hvis ikke.. da blir det bråk og skjenkebevillignen kan ryke. Det er av og til populært at politiske partier skriver brev om ting, særlig til andre partier. Dette er kanskje en sak der DLF burde skrive brev til ansvarlig byråd og legge fram denne alternative betraktningsmåten. Vi var et ikke-sosilalistisk byråd, de trenger kanskje å bli minnet om dette?

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Vegard Martinsen 14 Apr 2005, 08:49

PAR:
En liten kommentar til dagens leder: Så vidt jeg forsto engasjerte puben et vekterselskap, som så stilte med personer som iflg. eier hadde "feil" hudfarge.

Dett er korrekt, men jeg syntes at akkurat dette forholdet ikke var så prinsipielt viktig, og jeg tok det ikke med i kommentaren.
Vegard Martinsen

Innlegg Per Anton Rønning 14 Apr 2005, 12:34

Vegard Martinsen skrev:Dett er korrekt, men jeg syntes at akkurat dette forholdet ikke var så prinsipielt viktig, og jeg tok det ikke med i kommentaren.

Nei antagelig ikke, men allikevel vil denne saken befinne seg på det forretningsmessige plan, dvs. politiske myndigheter blander seg når et kontraktsforhold blir oppsagt. Politikerne skulle aldri blande seg inn i forretningsmessige kontraktsforhold, selv om begrunnelsen for å si opp denne kontrakten sikkert kan kalles upassende.
Hva nå om pub-bestyreren har rett, at omsetningen påvirkes av dette utvalget av vakter? Det er selvsagt høyst politisk ukorrekt å antyde noe slikt, men betyr det at man bare må holde kjeft og ta tapet i form av omsetningsbortfall?
Forøvrig er jeg sterk motstander av "rasismelovgivningen", for der er ett hensyn som burde veie mye tyngre: Ytringsfriheten. Jeg kan ikke godta slike innskrenkninger i ytringsfriheten, derfor vil jeg heller godta at det er lovlig å ytre seg negativt på denne måten. Rasismelovgivningen er vedtatt utelukkende som følge av venstresidens altruistiske maktstrategi, så det er på tide å samle seg mot denne type lovgivning.

Sakens siste utvikling er at Thon-gruppen nå har suspendert vedkommende pub-bestyrer. Raddisene vinner igjen og igjen. Vi må snart gjøre opprør mot dette og forlange at slik tvang fjernes fra vårt samfunn. Det er kanskje dags for en sak for menneskerettighetsdomstolen, eller er ikke frie ytringer lenger en menneskerett, hvor primitive og ubehagelig de enn måtte være?

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg BHS 14 Apr 2005, 13:33

BHS

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester