Det ble Josef Ratzinger

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Det ble Josef Ratzinger

Innlegg Per Anton Rønning 20 Apr 2005, 11:57

Etter et av historiens korteste pavevalg kom Josef Ratzinger ut på balkongen som ny pave, Benedict den XVI. Valget er symptomatisk for disse tider, folk søker faste holdepunkter i en postmoderne nihilistisk tid. Dette kan Ratzinger tilby, han vil videreføre den katolske kirkens dogmer uendret.
For undertegnede spiller ikke dette noen rolle overhodet.

Det var imidlertid morsomt å får rett i sitt eget tips, som nettopp var Ratzinger. Begrunnelsen var hans sterke utstråling av fasthet og autoritet som vi kunne bivåne da han ledet begravelsen til sin forgjenger. Hvordan komme forbi denne mannen? tenkte jeg, og det må de fleste kardinalene også ha tenkt.

Dette var en anti-postmodernistisk manifestasjon for den katolske kirke, og viser egentlig en tendens som også vi skal være glade for. Også vår filosofi og politiske ideologi er sterkt forankret i entydige verdier som også må fremmes med fasthet og klarhet, der tvil eller kritikk basert på halvsannheter og filosofiske feilslutninger ikke kan tillates.
Vi må ha EN fane, og den må holdes høyt slik at alle ser den.

Vi er derfor det eneste alternativet for dem som ikke søker slik fasthet innenfor den religiøse sfære, men innenfor den sekulære (politiske) sfære. Slik sett oppfatter jeg et slektskap med Ratzinger, selv om han i konkrete saker står på stikk motsatt fløy.
Og det er ikke til å unngå at jeg har stor respekt for ham, tross denne uenigheten.
Et svært positivt trekk ved Ratzinger er hans sterke front mot latimaerikansk marxistisk basert "frigjøringsteologi". Dette håper jeg han får tatt knekken på. Så gjenstår det å gratulere Josef Ratzinger med valget, selv om gratulasjonen kommer fra andre siden av gjerdet.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Roar 20 Apr 2005, 13:34

Jeg syntes vel kanskje Silvio Berlusconi hadde vært en mer morsom pavekandidat, italiensk nok til å gli inn i vatikanstaten og rimelig frittalende :lol:

som ny pave, Benedict den XVI.

Velger de disse navnene selv, eller gjør kardinalene denne jobben?
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar

Innlegg jurist32 20 Apr 2005, 13:49

Tror de velger navnet selv, visstnok inspirert av en pave for hundrevis av år siden som hadde et hedensk navn og byttet til et mer "kristent" navn da han ble pave.

Mvh,
Jurist32
jurist32

Innlegg Per Anton Rønning 20 Apr 2005, 16:14

Roar skrev:Velger de disse navnene selv, eller gjør kardinalene denne jobben?

Jeg tror de velger selv. Det er visst bare ett navn som er reservert, og det er Peter. Ingen våger visst å kalle seg Peter II. Skjønt, Silvio hadde muligens gjort det. Skjønt Pave Silvio I høres også helt ok ut.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Roar 20 Apr 2005, 17:47

PAR:

Jeg tror de velger selv. Det er visst bare ett navn som er reservert, og det er Peter. Ingen våger visst å kalle seg Peter II. Skjønt, Silvio hadde muligens gjort det. Skjønt Pave Silvio I høres også helt ok ut.

http://www.newadvent.org/cathen/12272b.htm

Ingen tidligere Silvio's, imidlertid hadde jeg blitt pave ville kallt meg Pave Urban den IX, for da kunne jeg blære med at jeg var "urban og trendy" alternativt Innocent den XIIII, dette ville trolig ha unnskyldt ethvert feilgrep jeg måtte begå, - han er jo så naiv og uskyldig må vite. Vel det er vel bare troen og en kristen innstilling som mangler. :D
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar

Innlegg ChristianHovden 20 Apr 2005, 19:17

PAR
Så gjenstår det å gratulere Josef Ratzinger med valget, selv om gratulasjonen kommer fra andre siden av gjerdet.

Nå virker det som han har en tå over det gjerdet:

http://frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=17772

It is heartening to see that Pope Benedict XVI has already, in various speeches and writings before his accession to the papacy, dared to speak more clearly about the threat that Islam poses to Western civilization than his predecessor — for all his many and remarkable gifts — ever quite managed to do.

In line with his call to Europeans to recover their own spiritual heritage, the new Pope opposes Turkey’s proposed entrance into the European Union

Dessverre er det bare lille-tåa:

He contrasts the modern-day resurgence of Islam with the enervation of Europe. In old Europe, he has said, “we are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one’s own ego and one's own desires.”

"highest value one’s own ego and one's own desires" Ja, hvis bare det hadde vært sant...

Men ok, han har noen millioner mennesker i ryggen som allerede i dag er rimelig lei islams inntog i Europa, syd-europa er stort sett katolsk og tar i mot de største strømmene av muslimske innvandrere fra afrika.

Min fiendes fiende er om ikke min venn i hvert fall en avledningsmanøver til min fordel :)
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Per Anton Rønning 20 Apr 2005, 19:38

ChristianHovden skrev:It is heartening to see that Pope Benedict XVI has already, in various speeches and writings before his accession to the papacy, dared to speak more clearly about the threat that Islam poses to Western civilization than his predecessor — for all his many and remarkable gifts — ever quite managed to do.

No matter what, dette ER gode nyheter. Regn meg til dem som nå er drittlei mas fra islam!

Dessverre er det bare lille-tåa:
"highest value one’s own ego and one's own desires" Ja, hvis bare det hadde vært sant...

Men husk, noe annet ville vært en verdenssensasjon. Han er jo Jesu' representant på jorden, og den karen tok det ikke så nøye om man eide noe eller var produktiv. Alt sånt var "egoistisk". Det er jo enhet med herren man skal begjære, ikke gull og grønne skoger i denne forferdelige jamemrdalen! Så jeg gir ham litt rabatt her, han har intet valg.
Men ok, han har noen millioner mennesker i ryggen som allerede i dag er rimelig lei islams inntog i Europa, syd-europa er stort sett katolsk og tar i mot de største strømmene av muslimske innvandrere fra afrika.

Jeg setter min lit til ham på denne fronten. Feige politkere vil aldri klare å rydde opp i dette, så en sterk, fast autoritet som pave var bra i denne situasjonen. Vi kunne jo risikert en latinamerikansk marxitisk frigjøringsteolog!

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Vegard Martinsen 21 Apr 2005, 07:45

De velger navnet selv, og gjerne etter en tidligere pave de føler tilhørighet til.

Det ble fleipet med at denne paven ville ta navnet George Ringo, siden den forrige het John Paul. Men det har kommet frem at den nye paven tok sterk avstand fra The Beatles så sent som i 1996!

Men til gjengjeld er den nye paven, i motsetning til sin forgjenger, ikke spesielt vennlig innstilt overfor islam.
Vegard Martinsen

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester