Ulovlig arbeidsledighet

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Ulovlig arbeidsledighet

Innlegg QIQrrr 21 Apr 2005, 13:48

Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Amund Farberg 21 Apr 2005, 16:56

"Professor i sosial marginalisering", ja. Hvilken vitenskap ligger til grunn for et slikt professoriat?
Amund Farberg

Re: Ulovlig arbeidsledighet

Innlegg Per Anton Rønning 21 Apr 2005, 17:53

QIQrrr skrev:Skal man le eller gråte...?

Sosialmarginaliseringsprofessor Underlid skrev:- Lønnsnivået er høyt i Norge, men vi vil jo ikke ha det slik at vi tjener 20 kroner timen. Vi bør ikke løse ledighetsproblemet med å betale lønn som på 30-tallet.

Underlid burde gjøre et regnestykke på hva et 70% skattetrykk for de med vanlige lønnsinntekter har å si for lønnsnivået. Hva vil vi få om skattene settes til 5% og velferdsstaten privatiseres i sin helhet?

Sosialmarginaliseringsprofessor Underlid skrev:Professoren viser til at på 50-tallet var kun 10.000 personer uten jobb i Norge.

- Da ledigheten passerte 50.000 mennesker på 80-tallet, kalte LO det en nasjonal skam. I dag aksepteres en ledighet på nær 90.000 mennesker, sier Underlid.

Ja, det er skammelig at 90.000 mennesker ikke får jobb.
Men de ville få jobb om statens og politikernes massive innblanding i alle forhold ble fjernet. Laissez Faire!

Jeg lurer også på hvilket fagområde "sosial marginalisering" er, og hvordan man blir professor i dette. Denne professorens uttalelser virker ikke spesielt vitenskapelig basert, så dette er kanskje et sosialdemokratisk indoktrineringsfag.
Egentlig fikk dette meg til å lure på om det er 1. april hele året i Norge.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg QIQrrr 22 Apr 2005, 16:25

Kjell Underlid skrev:Dette kom klart til uttrykk i samband med at Forskerforbundet nyleg braut med Akademikerne, mykje godt ut frå dei same argumenta som du framfører mot Akademikerne sin usolidariske høgreprofil. Det er eitt av mange teikn i tida på at stadig fleire er i ferd med å få nok av neoliberalistisk høgrepolitikk.

http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/2005/0324.html

Jeg tror jeg velger å le...

Kjell Underlid skrev:Koret til datteren skulle ha nye gensere. De kostet 150 kroner, og det hadde ikke den 40 år gamle alenemoren råd til. Regningen med kontingenten til håndballaget er også ubetalt, kanskje må datteren slutte begge steder, selv om nesten alle klassevenninnene går der.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1408078.ece

Jeg ler fortsatt...

Forøvrig tror jeg saken fra Dagsavisen har vært omtalt på dette forumet tidligere.
Sist endret av QIQrrr den 22 Apr 2005, 16:32, endret 1 gang
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Per Anton Rønning 22 Apr 2005, 16:31

Underlid skrev: Det er eitt av mange teikn i tida på at stadig fleire er i ferd med å få nok av neoliberalistisk høgrepolitikk.

QIQrrr skrev:Jeg tror jeg velger å le...

Ja, dette er venstreorientert floskelmakeri, og med en slik refeanseramme blir det ikke mye seriøs vitenskap ut av det.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg QIQrrr 22 Apr 2005, 16:36

http://www.hib.no/aktuelt/nyheter/2005/03/underlid.asp

Jaja, det ble i hvert fall en komisk avslutning på uken...god helg :D
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg ChristianHovden 22 Apr 2005, 17:02

Var nå man ikke skulle si tulling? :D
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Per Anton Rønning 22 Apr 2005, 19:13

ChristianHovden skrev:Var det nå man ikke skulle si tulling? :D

Det ville vel være upassende. (?) 8)
Jeg vil heller si dette: Denne politiserte professoren har nok større potenseiale som statssekretær i en rødgrønn regjering, enn som forsker.
Jeg vil anta at det er SV som har æren av å rulleføre ham som medlem.

Jeg ser ikke bort fra at hans utspill kan sees i sammenheng med en voksende mage med en statssekretær in spe inni.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg jale 22 Apr 2005, 19:40

Han har tidligere skrevet dr. grad om det å være arbeidsløs. Nå er det de fattige som er i hans fokus.
- Fattigdommens psykologi er et forsømt område når det gjelder forskning. Vi trenger mer kunnskap om fattigdom, sier han.

Da burde han vel finne ut av at skattenivået i norge er for høyt?
Eller mener han at denne ikke spiller inn i mange fattiges hverdag, og at det er grunnen til at mange fattige ikke kommer seg opp og frem?
Mener han at skattenivået i dag er forsvarlig med så mange fattige og arbeidsløse?

Alt det lurer i hvertfall jeg på om han har skjenket en tanke!
jale

Innlegg QIQrrr 22 Apr 2005, 20:44

jale skrev:Da burde han vel finne ut av at skattenivået i norge er for høyt?

Jeg regner med at han finner skattenivået alt for lavt den tid det eksisterer "fattige"....og det er de rikes feil at de fattige er fattige... Jeg vil tro vedkommende tenker i de baner, men nå skal jeg ikke tillegge fremmede mennesker meninger de kanskje ikke har selv om den kantianske verdensanskuelse synes langt fremskredet.

Per Anton Rønning skrev:Jeg vil anta at det er SV som har æren av å rulleføre ham som medlem.

Kommunist høres mer riktig ut.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Per Anton Rønning 23 Apr 2005, 09:20

QIQrrr skrev:Kommunist høres mer riktig ut.

Stemmer! Jeg fikk melding fra en sikker kilde om at professoren er aktiv kommunist, han representerer NKP.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg QIQrrr 23 Apr 2005, 10:01

I rest my case...
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Per Anton Rønning 23 Apr 2005, 17:54

QIQrrr skrev:I rest my case...

Den gode nyheten er at han ikke er kandidat som statsekretær.
Den dårlige nyheten er at han kan forsette å drive politisk agitasjon
mens han bruker professortittelen som ryggdekning.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg QIQrrr 23 Apr 2005, 19:06

Per Anton Rønning skrev:Den dårlige nyheten er at han kan forsette å drive politisk agitasjon mens han bruker professortittelen som ryggdekning.

PAR har dessverre rett i dette.

Finnes det en oversikt over de forskjellige professoratene ved høgskoler og universiteter i Norge?

Jeg ønsker å finne ut av hvilke politisk tilhørighet de forskjellige professorer har for deretter søke mulige koblinger til de holdninger de forskjellige uteksaminerte studenter forfekter i den offentlige debatt.

Har forøvrig sendt en e-post til Underlig hvor jeg spør hva hans professorat innebærer.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg hood 23 Apr 2005, 19:37

Per Anton Rønning skrev:
QIQrrr skrev:Kommunist høres mer riktig ut.

Stemmer! Jeg fikk melding fra en sikker kilde om at professoren er aktiv kommunist, han representerer NKP.

Er det ikke ganske åpenbart? Å kreve at staten avskaffer arbeidsløshet må innebære planøkonomi.
hood

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester