U-hjelp til Nord-Korea

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

U-hjelp til Nord-Korea

Innlegg Per Anton Rønning 26 Apr 2005, 07:51

Norge har flere ganger bidratt med nødhjelp til det kriserammede Nord-Korea. Dette har ikke vært noe tema i media en gang, virker det som.
Nå vil Nord-Korea gjerne inngå en mer langsiktig hjelpeavtale med Norge (lett å forstå siden landets eget kommunistiske system aldri vil bli i stand til å brøfø sin befolkning).
Dette avslår imidlertid regjeringen, og begrunnelsen er interessant:
Statssekretær Vidar Helgesen sier at Norge ikke vil diskutere dette siden Nord-Korea har et atomprogram. Javel ja. Det spiller med andre ord ingen rolle at Nord-Korea er et av verdens mest ufrie land, hvor det neppe er noen stor overdrivelse å hevde at befolkningen nærmest er slaver for å holde liv i en liten korrupt klikk på toppen med "arveprins" Kim Jong Il i spissen. Makteliten i Nord-Korea mangler etter sigende ikke materielle goder, men befolkningen utsettes for stadige sultkatastrofer (om vi skal tro media da, for vi slipper nok ikke inn for å sjekke dette på egen hånd)
Men slik massiv krenkelse av individers rettigheter bryr ikke norske myndigheter seg om. De forstår sikkert ikke at det er dette som foregår en gang. Dersom man hadde hatt lov til å eie og drive egen virksomhet i Nord-Korea ville dette ikke vært noe tema en gang. Men nå kommer altså lederne i Nord-Korea smilende fra øre til øre og vil ha mer av norske skattebetaleres penger, slik at de selv kan opprettholde sitt føydale slavesystem. Dette er jo den eneste hensikten et slikt permanenet hjelpeprogram vil ha. Det vil ikke komme den menige Nord-Koreaner tilgode.

Jeg hadde følt meg mye bedre om herr statssekretæren hadde brukt en begunnelse langs slike linjer for å avslå utspillet fra Kim. Men man skal kanskje ikke vente det umulige fra en statsekretær i en norsk regjering.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg ChristianHovden 26 Apr 2005, 08:23

PAR:
Dette avslår imidlertid regjeringen, og begrunnelsen er interessant:
Statssekretær Vidar Helgesen sier at Norge ikke vil diskutere dette siden Nord-Korea har et atomprogram

Men hvis Nord Korea hadde hatt en liten oljebroenn som ga to toenner olje i aaret, hadde nok ikke atomvaapen utvikling spilt noe rolle. Statoil hadde vaert tungt inne og gladlig betalt skatter og avgifter til Nord korea akkurat som i Iran, som rundt disse tider boer ha faatt sentrifugert nok til en atombombe med sitt fredlige "atomprogram".

Jeg synes bruken av ordet "atomprogram" er latterlig, all den tid atomvaapen er det essensielle ved Nord Koreas program. Svergie har ogsaa et atomprogram, men jeg tror faa mennesker frykter en skandinavisk atomkrig..
Mvh
Christian
ChristianHovden

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester