DLF og objektivisme

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Re: DLF og objektivisme

Innlegg lba 30 Jul 2010, 01:08

kalkunen skrev:Svært mange aspekter ved eiendomsrett er basert på hvordan ting har blitt gjort tidligere. Tradisjon og sedvanerett setter ofte rammer for hva eiendomsrett skal omfatte. Man opparbeider eiendomsrett over noe nettopp ved å benytte seg av en gjenstand/område/mulighet/ide/osv. over tid. Grunnen til at man ikke kan bygge en utendørs konsertarena midt i et rolig villastrøk, selv om man har kjøpt eiendommen, er et eiendomsrettslig spørsmål; Beboerne har etablert seg i et område som tidligere var støyfritt, og har dermed opparbeidet rett til å bevare det slik (innenfor visse rammer). Dersom beboerne i landet skulle forhindre at folk skulle ferdes fritt på privat eiet utmark, måtte eieren kunne vise til hvordan dette brøt med hans/hennes eiendomsrett. Ettersom folk i Norge i alle år har praktisert slik gjennomferdsel, og relativt sett svært få har klaget på dette, er ikke det å utestenge folk fra eiendommmen etablert seg som et aspekt ved eiendomsretten. Turgåeres frie ferdsel i utmark over tid har med andre ord satt rammer for hva eiendomsretten skal omfatte i dette tilfellet.
[/quote]

Her har det skjedd noe rart, dette var jo det jeg skrev, mens sitatet du refererer til fra meg ble skrevet av deg... Nå ble jeg nysgjerrig på hva du hadde tenkt å skrive? :wink:
lba

Innlegg kalkunen 30 Jul 2010, 01:28

Mystisk.

lba skrev:Grunnen til at man ikke kan bygge en utendørs konsertarena midt i et rolig villastrøk, selv om man har kjøpt eiendommen, er et eiendomsrettslig spørsmål; Beboerne har etablert seg i et område som tidligere var støyfritt, og har dermed opparbeidet rett til å bevare det slik (innenfor visse rammer).

Kan dette argumentet brukes til å verne den mye omtalte "markagrensa"?

Ettersom folk i Norge i alle år har praktisert slik gjennomferdsel, og relativt sett svært få har klaget på dette, er ikke det å utestenge folk fra eiendommmen etablert seg som et aspekt ved eiendomsretten.

La oss si det ble tradisjon at folk begynte å ta seg inn i andres hager og plukke epler, og at relativt få hadde noe å si på dette...

Jeg synes ikke tradisjonsargumentet strekker til, men det gjør bruksområde-argumentet.
kalkunen

Innlegg Onarki 30 Jul 2010, 01:36

kalkunen skrev:Enig. Utfordringen er selvfølgelig å holde befolkningen rasjonell nok over tid til at flertallet støtter denne tankegangen. Det er jeg redd vil være veldig vanskelig, men det må uansett være målet vi må strekke oss mot hele tiden.

Dette er definitivt en utfordring ja.

Veldig bra forklart, dette gir mening. På mange måter kan vel Rettsstaten betraktes som et overgrep mot individet i seg selv, men at opprettelsen av Staten er en slags nødrett for å beskytte oss mot betydelig verre overgrep?

Jeg ville forklart det slik, ja. Det ideelle er jo selvfølgelig at alle kunne få lov til å være sitt eget politi og å eie så tunge våpen som de bare måtte ønske, og det er i utgangspunktet et overgrep å nekte folk disse tingene. Men anarki fungerer dessverre ikke i praksis, og derfor må man innskrenke folks frihet på akkurat disse områdene. Det blir dog feil å kalle rettsstaten for et nødvendig onde, fordi den definitivt er et gode.

Ja, han gjør et overgrep ved å true en forbipasserende med pistol, og han skal ikke straffes for dette. Men hva hvis han faktisk gjør alvor av truslene og dreper den forbipasserende? Skal han da straffes (sett at han senere blir reddet av en ny forbipasserende). Å skyte de forbipasserende er jo ikke å handle i hans rasjonelle egeninteresse. Etter min mening bør han da dømmes for dette drapet.

Svar: enig, men hva med om han i stedet for eksempel skyter han i beinet? Dette dreper han ikke, men skader han. Dette er et stor voldsinngrep og det må begrunnes meget godt i retten hvorfor et slikt stort overgrep er legitimt, men det er i utgangspunktet mulig at høyesterett finner at et slikt overgrep ikke er straffbart. En kule i foten er som regel ikke dødelig, og i de fleste tilfeller er det et noenlunde reversibelt overgrep, m.a.o. det vil gro og han vil bli (nesten) helt frisk igjen.

Så da er spørsmålet mitt: Hvis individet selv ikke har rett til å gjøre alvor av truslene, har da staten rett til dette?

Jeg vil si at det å skyte et skudd som lett skader en person for å true han til å tilkalle hjelp er legitimt for et individ som er uforskyldt havnet i livsfare, følgelig er det også legitimt for staten å gjøre alvor av truslene. Og hele poenget med at staten utfører truslene på vegne av mannen i nød er at staten da kan tillate seg å bruke vesentlig mindre overgrep slik som bøter eller i verste fall noen dagers fengsel. Dette er faktisk et prakteksempel på hvorfor det kan være legitimt for staten å assistere individer i nød å begå overgrep: det reduserer risikoen for veldig skadelige overgrep i nødsituasjoner.

Mitt umiddelbare svar i dette tilfellet er ja. Dette fordi slike trusler fra Staten ikke vil ha noen effekt dersom det var alment kjent at de ikke ble fulgt opp av rettsvesenet.

Dette er dog ikke en gyldig begrunnelse. Dersom ikke individet i prinsippet har rett til å utføre en trussel i en gitt situasjon kan heller ikke staten ha det. Staten har kun blitt deligert rettigheter som individene har. Staten har ingen rettigheter som ikke individene har til å begynne med.

Jepp, men etter min mening har et enkeltindivid rett til å drepe så mange som det er nødvendig for å redde sitt eget liv.

Ja, men da har også de som trues med å bli drept rett til å drepe dette individet i selvforsvar for å redde sitt eget liv. Moralsk og juridisk tar selvforsvar presedens foran nødrett. Med andre ord, du kan gjerne forsøke å drepe noen i nød, men du VIL bli dømt for det fordi den du forsøker å drepe har mer rett på selvforsvar enn du har på å drepe noen i nødrett. Dersom HAN dreper DEG vil han ikke bli straffedømt i retten fordi du initierte volden og forsøkte å drepe HAM først.

Dersom man har en nødsituasjon hvor utkommet er enten én drept eller flere mennesker drept, skal man da ha en lov som sier at dersom den ene personen dreper de mange, så skal det få reaksjoner, men dersom flertallet dreper den ene, så skal det ikke få reaksjoner?

helt riktig, og jeg forklarte hvorfor ovenfor. Selvforsvar har presedens foran nødrett.

Er ikke dette en slags utilitarisme?

På en måte er det det ja, men det er en TVUNGEN utilitarisme. Med andre ord, det er en utilitarisme som kun inntreffer når et overgrep er uunngåelig. Staten har ingen andre alternativer enn å støtte et overgrep i dette tilfellet, enten et nødrettsangrep eller et selvforsvar. Denne type utilitarisme oppstår fordi staten er nødt til å velge et overgrep. Dersom staten har et tredje alternativ, nemlig ingen overgrep i det hele tatt vil den være pålagt å velge dette. Med andre ord, statlig utilitarisme kan ikke brukes i fredelige ikke-nød-situasjoner.

Åndsverkslovene fungerer veldig dårlig akkurat nå og vi er i en overgangsfase der hvor det ikke er noen selvfølge at nedlasting av musikk er et overgrep.

Kan du forklare dette?

Det er egentlig en fryktelig lang diskusjon og jeg har egentlig ikke lyst til å gå inn i denne lange greia nå. Vi tar det en annen gang.

Skal forresten melde meg inn i Friborgerforbundet asap!

Bra! Håper flere individualister følger ditt eksempel!
Onarki

Innlegg kalkunen 30 Jul 2010, 02:07

Onarki skrev:anarki fungerer dessverre ikke i praksis, og derfor må man innskrenke folks frihet på akkurat disse områdene. Det blir dog feil å kalle rettsstaten for et nødvendig onde, fordi den definitivt er et gode.

Ja, en virkelighetsorientert filosofi må ta utgangspunkt i virkeligheten, og siden anarki ikke fungerer i virkeligheten, er minarki det beste vi kan oppnå. Man har en temmelig pessimistisk livsanskuelse dersom man anser det best oppnåelige i virkeligheten for å være et onde.

Ja, han gjør et overgrep ved å true en forbipasserende med pistol, og han skal ikke straffes for dette. Men hva hvis han faktisk gjør alvor av truslene og dreper den forbipasserende? Skal han da straffes (sett at han senere blir reddet av en ny forbipasserende). Å skyte de forbipasserende er jo ikke å handle i hans rasjonelle egeninteresse. Etter min mening bør han da dømmes for dette drapet.

Svar: enig, men hva med om han i stedet for eksempel skyter han i beinet? Dette dreper han ikke, men skader han. Dette er et stor voldsinngrep og det må begrunnes meget godt i retten hvorfor et slikt stort overgrep er legitimt, men det er i utgangspunktet mulig at høyesterett finner at et slikt overgrep ikke er straffbart. En kule i foten er som regel ikke dødelig, og i de fleste tilfeller er det et noenlunde reversibelt overgrep, m.a.o. det vil gro og han vil bli (nesten) helt frisk igjen.

Enig.

Jeg vil si at det å skyte et skudd som lett skader en person for å true han til å tilkalle hjelp er legitimt for et individ som er uforskyldt havnet i livsfare, følgelig er det også legitimt for staten å gjøre alvor av truslene. Og hele poenget med at staten utfører truslene på vegne av mannen i nød er at staten da kan tillate seg å bruke vesentlig mindre overgrep slik som bøter eller i verste fall noen dagers fengsel. Dette er faktisk et prakteksempel på hvorfor det kan være legitimt for staten å assistere individer i nød å begå overgrep: det reduserer risikoen for veldig skadelige overgrep i nødsituasjoner.

Enig.

Mitt umiddelbare svar i dette tilfellet er ja. Dette fordi slike trusler fra Staten ikke vil ha noen effekt dersom det var alment kjent at de ikke ble fulgt opp av rettsvesenet.

Dette er dog ikke en gyldig begrunnelse. Dersom ikke individet i prinsippet har rett til å utføre en trussel i en gitt situasjon kan heller ikke staten ha det. Staten har kun blitt deligert rettigheter som individene har. Staten har ingen rettigheter som ikke individene har til å begynne med.

Bommert av meg. Du har selvfølgelig helt rett.

Moralsk og juridisk tar selvforsvar presedens foran nødrett. Med andre ord, du kan gjerne forsøke å drepe noen i nød, men du VIL bli dømt for det fordi den du forsøker å drepe har mer rett på selvforsvar enn du har på å drepe noen i nødrett. Dersom HAN dreper DEG vil han ikke bli straffedømt i retten fordi du initierte volden og forsøkte å drepe HAM først.

Aha, der gikk det et lys opp for meg!

Dersom man har en nødsituasjon hvor utkommet er enten én drept eller flere mennesker drept, skal man da ha en lov som sier at dersom den ene personen dreper de mange, så skal det få reaksjoner, men dersom flertallet dreper den ene, så skal det ikke få reaksjoner?

helt riktig, og jeg forklarte hvorfor ovenfor. Selvforsvar har presedens foran nødrett.

Men hva med en situasjon hvor alle bruker nødrett, for eksempel på et synkende skip med 10 passasjerer hvor det kun er plass til 5 i livbåten? Vil da ingen bli straffet?

Er ikke dette en slags utilitarisme?

På en måte er det det ja, men det er en TVUNGEN utilitarisme. Med andre ord, det er en utilitarisme som kun inntreffer når et overgrep er uunngåelig. Staten har ingen andre alternativer enn å støtte et overgrep i dette tilfellet, enten et nødrettsangrep eller et selvforsvar. Denne type utilitarisme oppstår fordi staten er nødt til å velge et overgrep. Dersom staten har et tredje alternativ, nemlig ingen overgrep i det hele tatt vil den være pålagt å velge dette. Med andre ord, statlig utilitarisme kan ikke brukes i fredelige ikke-nød-situasjoner.

Makes sense.
kalkunen

Innlegg rev 30 Jul 2010, 07:43

Men hva med en situasjon hvor alle bruker nødrett, for eksempel på et synkende skip med 10 passasjerer hvor det kun er plass til 5 i livbåten? Vil da ingen bli straffet?

Den objektivistiske filosofien er basert på menneskers naturtilstand hvor man kan foreta rasjonelle valg og handle ut i fra sin egeninteresse. For å kunne handle moralsk må man kunne velge mellom moralske alternativer. I tilfellet du beskriver finnes ingen slike valg. Det er en loose-loose situasjon og disse utgjør 0.000000001% av menneskers liv, de utgjør mao ikke naturtilstanden til mennesker.

The typical question asked in the lifeboat scenario is: “Should person X murder and then eat person Y in order to survive?”. It’s important to consider the question itself and what it’s designed to do. By removing the possibility of production – by making it impossible for any of the life boaters to produce what they need to survive – the lifeboat scenario effectively says that rationality – man’s own mind – is of no use in this scenario. So it’s a sneaky attack, actually, on rationality or the role of rationality in man or in the definition of man. It effectively seeks to do the equivalent of saying: “If man were a mindless brute, then would it be ethical for man to murder and eat the other life boater?”. In other words, by changing the metaphysics or, at least, creating a highly artificial metaphysical situation – a situation in which production is not possible – the questioner hopes to have the same effect as though he were asking “If man were not man, then would it be ethical for man to do X?”.

Ayn Rand - Answers
This is an example of what I call "lifeboat questions"--ethical formulations such as"What should a man do if he and another man are in a lifeboat that can hold only one?" First, every code of ethics must be based on a metaphysics--on a view of the world in which man lives. But man does not live in a lifeboat--in a world in which he must kill innocent men to survive.

Hva en domstol ville ha gjort kan jeg ikke uttale meg skråsikkert om, men personlig vil jeg tro at ingen vil bli straffet i et slikt tilfelle, uansett utfall.
rev

Innlegg lba 30 Jul 2010, 11:10

kalkunen skrev:La oss si det ble tradisjon at folk begynte å ta seg inn i andres hager og plukke epler, og at relativt få hadde noe å si på dette...Jeg synes ikke tradisjonsargumentet strekker til, men det gjør bruksområde-argumentet.

Men tradisjonsargumentet er bruksområde-argumentet.

Når du eier noe, begrenses din eiendomsrett til bruksområdet til denne eiendelen - men hvordan defineres hva som er bruksområdet? I tilfellet med fri ferdsel har bruksområdet for landeiendom over tid vist seg å ikke omfatte muligheten til å utestenge publikum fra gjennomfart.

Man bruker altså ikke tradisjon som argument for å forsvare fri ferdsel. Argumentet er eiendomsrett. Men tradisjoner, ved å vise til tradisjonelt bruksområde, kan sette rammer for eiendomsretten.
lba

Innlegg kalkunen 04 Aug 2010, 11:27

Hvis jeg og en annen kar er på jakt, og han plutselig får hjerteattakk, antar jeg at det ville vært ulovlig å ikke tilkalle hjelp? Jeg vil si at jeg i denne situasjonen bryter en kontrakt som er så selvskreven at den ikke engang er inngått muntlig, og at jeg må straffes med livstid i fengsel siden kontraktsbruddet har døden til følge.
kalkunen

Innlegg Vegard Martinsen 05 Aug 2010, 06:59

Liberalismen er en ideologi som løser reelle problemer. Man kan selvagt lage svært urealistiske scenarier, men jeg er ikke av de som er ivrigst etter å diskutere slike.

Å stille spøsrmål om det under liberalismen er straffbart å ikke tilkalle hjelp når en jaktkamerat får hjerteattak langt fra folk er vel en svært urealistisk problemstilling.

Hvordan er det med slike tilfeller i dag: Er det å ikke tilkalle hjelp i slike tilfeller straffbart i dag? Er det straffbart å ikke tilkalle hjelp om en man går tur sammen med på Karl Johan med får et slag?

Uansett er det klart at moralsk sett er man forpliktet til å hjelpe i den grad man kan.
Vegard Martinsen

Innlegg kalkunen 05 Aug 2010, 08:47

Jeg synes faktisk det er en ganske interessant problemstilling. Jeg synes også at en ideologi/filosofi bør kunne svare på slike spørsmål, selv om slike tilfeller ikke vil forekomme ofte.
kalkunen

Innlegg Vegard Martinsen 05 Aug 2010, 09:49

kalkunen skrev:Jeg synes faktisk det er en ganske interessant problemstilling. Jeg synes også at en ideologi/filosofi bør kunne svare på slike spørsmål, selv om slike tilfeller ikke vil forekomme ofte.

Selvsagt har man en moralsk forliktelse til å hjelpe til i slike tilfeller. All moral, inkludert egoistisk moral, sier dette. Men å forplikte slik hjelp juridisk, dvs. med straff for den som ikke hjelper, er slik at det så vidt jeg vet ikke noe sted er straffbart å ikke hjelpe.
Vegard Martinsen

Innlegg kalkunen 05 Aug 2010, 11:30

Etter å ha diskutert litt med Onarki mener jeg at det bør få rettslige konsekvenser for meg om jeg ikke hjelper. Staten bør gå inn og true meg med bøter/fengsel om jeg ikke hjelper. Vi snakker altså om en deklaratorisk lov, men de rettslige konsekvensene er ingen straff og kommer ikke på rullebladet.
kalkunen

Innlegg Onarki 05 Aug 2010, 14:39

kalkunen skrev:Etter å ha diskutert litt med Onarki mener jeg at det bør få rettslige konsekvenser for meg om jeg ikke hjelper. Staten bør gå inn og true meg med bøter/fengsel om jeg ikke hjelper. Vi snakker altså om en deklaratorisk lov, men de rettslige konsekvensene er ingen straff og kommer ikke på rullebladet.

Jeg snakket om bøter, ikke livstid i fengsel!
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 05 Aug 2010, 15:29

kalkunen skrev:Etter å ha diskutert litt med Onarki mener jeg at det bør få rettslige konsekvenser for meg om jeg ikke hjelper.... .

Jeg er faktisk i tvil om dette.

Kan ikke dette utvides til å begrunne at man må hjelpe til i alle nødsituasjoner som måtte oppstå hvor som helst i universet - hvorfor skal personlig bekjentskap med den forulykkede eller fysisk avstand til vedkommende ha politiske konsekvenser?
Vegard Martinsen

Innlegg kalkunen 06 Aug 2010, 12:41

Du har et poeng. Nå satte du meg på gjerdet igjen. Kanskje Onarki kan oppklare ytterligere?

Nytt spørsmål: Er objektivisme det samme som individualisme, eller en delmengde av indiviualisme? Hva er forksjellen?
kalkunen

Innlegg lba 07 Aug 2010, 00:20

kalkunen skrev:Nytt spørsmål: Er objektivisme det samme som individualisme, eller en delmengde av indiviualisme? Hva er forksjellen?

Jeg prøver meg på denne:
Slik jeg har forstått det er objektivismen en filosofi som i utgangspunktet ikke tar det for gitt at individualisme og individets frihet er den riktige retningen. Men dersom man tar utgangspunkt i de aksiomer filosofien bygger på, vil man ved rasjonell tankegang nødvendigvis komme til konklusjonen at individualisme er det riktige for mennesket. Individualisme er altså ikke det samme som objektivisme, men en naturlig følge av objektivismen.

Hvis det jeg har skrevet stemmer så langt vil jeg gjerne legge til et spørsmål selv: Stemmer det at det er dette som i hovedsak skiller objektivisme fra libertarianisme? Altså at objektivismen ikke tar det for gitt at mennesker har rett til frihet?
lba

ForrigeNeste

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest