Abort

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Re: ????

Innlegg Lasse K. Lien 16 Jun 2006, 01:11

Frihets-fanatikeren skrev:Dette er kanskje en debatt om abort, men jeg lurer på hvorfor dere i DLF ble kastet ut av FrP?

-DLF ble ikke kastet ut av FrP.
Mange av medlemmene har derimot en fortid i FrP, og noen ble vel kastet ut i oppgjøret i 94, men det har lite å gjøre med at vi nå er i DLF.

Liberalistene ble i sin tid kastet ut fordi man mente de hadde for stor makt iforhold til hva som var politisk konsensus blant FrP-velgere (dvs sosialdemokratisk politikk).
"Pity for the guilty is treason to the innocent." - Ayn Rand.
Lasse K. Lien

Innlegg Jeg 16 Jun 2006, 15:32

Noen "visdomsord" hittil:

Runar K 1:
Dette er vitenskapelig feil og - med respekt å melde - tøv. Hva hvis en kvinne som er gravid i 9. måned blir stukket med kniv i mageregionen slik at barnet dør men kvinnen overlever. Skal ikke da voldsmannen kunne tiltales for drap? Skal han kun tiltales for vold/legemsbeskadigelse mot kvinnen?

Runar K 2:
Jeg registrerer at du, istedet for å komme med motargumenter til min argumentasjon for hvorfor jeg mener det er mer konsistent med den liberalistiske ideologi å være motstander av abort, heller velger å karakterisere det som "tøv". Det er jo en enkel og grei vei ut av en diskusjon når man har sluppet opp for argumenter. Beklager, men med en slik debattkultur er det liten vits i å delta i diskusjoner på dette forumet.

Frihets-fanatikeren:
Abort er jo mord så det høres litt teit ut. Det er jo som å steine en mongolid.

Og elefanten er en rosa bil!
Jeg

Innlegg Frihets-fanatikeren 16 Jun 2006, 18:05

Er det noe spesielt som skjer når noen blir født?
Kanskje at de får se sollys?

Høres ikke mye klokt ut av DLF å støtte å ta et barn ut av livmoren på en kvinne og så behandle liket som avfall.
yftujdjagdager
Frihets-fanatikeren

Innlegg Vegard Martinsen 17 Jun 2006, 07:36

Frihets-fanatikeren skrev:Er det noe spesielt som skjer når noen blir født?

Det blir da et selvstendig eksisterende vesen, ved fødselen blir det et menneske.
Vegard Martinsen

Re: Abort

Innlegg Ultralars 02 Apr 2013, 17:33

tenker på meg selv som liberalist, tenker å bli medlem av dlf og har lyst til å støtte dere, men syntes det er rart at dere ikke skifter mening på dette. sier meg helt enig i runar sine argumenter, jeg mener at du er et menneske inne og ute av magen og at et fosteret ikke er en del av kvinnens kropp som hun burde kunne fjerne seg med simpelten fordi hun ikke har lyst på det. at Kvinnen må vokse opp med barn hun ikke vil ha er ikke grunn nok for å drepe barnet selv om det ikke er en optimal livssituasjon.

med voldtekt og incest blir det selvfølgelig mer komplisert.
Ultralars

Innlegg Vegard Martinsen 02 Apr 2013, 17:35

Ultralars skrev:tenker på meg selv som liberalist, tenker å bli medlem av dlf og har lyst til å støtte dere, men syntes det er rart at dere ikke skifter mening på dette. sier meg helt enig i runar sine argumenter, jeg mener at du er et menneske inne og ute av magen og at et fosteret ikke er en del av kvinnens kropp som hun burde kunne fjerne seg med simpelten fordi hun ikke har lyst på det. at Kvinnen må vokse opp med barn hun ikke vil ha er ikke grunn nok for å drepe barnet selv om det ikke er en optimal livssituasjon.

Det er feil å si at man ved an abort "dreper et barn", fosteret er ikke et barn, det er et foster. Fosteret blir et barn i og med fødselen, ikke før.

Så da er fosteret allikevel ikke et barn?
Vegard Martinsen

Innlegg streetsmart 02 Apr 2013, 21:44

Ultralars skrev:tenker på meg selv som liberalist, tenker å bli medlem av dlf og har lyst til å støtte dere, men syntes det er rart at dere ikke skifter mening på dette. sier meg helt enig i runar sine argumenter, jeg mener at du er et menneske inne og ute av magen og at et fosteret ikke er en del av kvinnens kropp som hun burde kunne fjerne seg med simpelten fordi hun ikke har lyst på det. at Kvinnen må vokse opp med barn hun ikke vil ha er ikke grunn nok for å drepe barnet selv om det ikke er en optimal livssituasjon.

Viss abort skal være forbudt, kan man si at å bruke kondom også skal være forbudt. En sædcelle er også et potensielt menneske. Hadde man hatt kondomet på ville det jo kanskje vært et barn som hadde kommet til. Jeg synes man skal få planlegge når man har lyst til å få et barn.

Det finnes mange grunner til at man har lyst til å ta abort. Du er forståelsesfull ved voldtekt og incest, men ikke viss noen har hatt sex med en forferdelig partner, sex på en fest, dårlig øknomi, ingen utdanning, alenemor uten utdanning. Jeg tror en må lære seg å akseptere at for noen kan det være like jævlig å få et barn på grunn av dårlig økonomi eller andre årsaker som noen synes det er å føde barnet til sin voldtekstmann.
streetsmart

Innlegg Vegard Martinsen 03 Apr 2013, 06:07

La meg føye noe til det som står avslutningsvis i innlegget umiddelbart over dette: dersom en gravid kvinne er kommet i den siuasjon at hun mener at hun ikke vil være i stand til å ta seg av et barn og gi det det trenger av støtte og omsorg etc. i de neste 15- 20 årene, så er hun i en meget problematisk og vanskelig stituasjon.

Dersom hun i en slik situasjon vurderer en abort, og dette skal avgjøres ikke av henne selv, men av en offentlig nemnd, så vil det bare gjøre hennes situasjon enda verre. Frihetstilhengere kan ikke gå inn for noe slikt.
Vegard Martinsen

Innlegg Ultralars 25 Aug 2013, 21:08

streetsmart skrev:

Viss abort skal være forbudt, kan man si at å bruke kondom også skal være forbudt. En sædcelle er også et potensielt menneske. Hadde man hatt kondomet på ville det jo kanskje vært et barn som hadde kommet til. Jeg synes man skal få planlegge når man har lyst til å få et barn.

Det finnes mange grunner til at man har lyst til å ta abort. Du er forståelsesfull ved voldtekt og incest, men ikke viss noen har hatt sex med en forferdelig partner, sex på en fest, dårlig øknomi, ingen utdanning, alenemor uten utdanning. Jeg tror en må lære seg å akseptere at for noen kan det være like jævlig å få et barn på grunn av dårlig økonomi eller andre årsaker som noen synes det er å føde barnet til sin voldtekstmann.

helt feil, å bruke et slikt argument viser at du har lagt 0 insats inn i å tenke over dette her..

celle----foster-----nyfødt-------barn------ung voksen------eldre voksen
som du ser så er alle på forskjellige utviklings stadier. Alle er mennesker og derfor likeverdige ifølge liberalisme og er ikke i noen definisjon del av moren, fosteret er en parasitt som vokser av næring fra moren men ikke en del av moren. sædcelle som ikke går til å befrukte egg er ikke på den linjen å bruke det argumentet blir bare useriøst.

nå jeg sa at sittuasjonen ble mer komplisert mente jeg at andre tiltakk burde yttes, som foster hjem der uønskede barn kan dra. ikke at fosteret skal drepes. I noen situasjoner er abort akseptabelt, hvis det står om seriøse helse konsekvenser eller død for moren under fødsel eller som resultat av fødsel.

ellers så går det stikk i mot liberalisme i min mening å la abort være lovlig, men jeg mener også militær intervensjon går i de alle fleste tilfeller i mot liberalisme, heller litt mer mot ron paul varianten enn DLF ayan rand varianten.

Uansett så ønsker jeg å støtte DLF ved å spre ordet ettersom dette er et parti med meninger som ikke får mye lys eller dekning i mainstream medier, men som fortsatt er veldig interessante og mange er jeg enig i. for at et demokrati skal fungere må velgerne være informerte om alle sider og om historie
Ultralars

Innlegg Vegard Martinsen 26 Aug 2013, 09:39

ellers så går det stikk i mot liberalisme i min mening å la abort være lovlig,

Ikke enig. Kvinnen skal ha rett til å bestemme over sin kropp. Kan ikke se at noe annet er forenlig med frihet.

Å tvinge henne til å føde et barn som hun egentlig ikke er intereressert i å ha, er et grusomt overgrep.
Vegard Martinsen

Innlegg Ultralars 28 Okt 2013, 11:22

Vegard Martinsen skrev:
ellers så går det stikk i mot liberalisme i min mening å la abort være lovlig,

Ikke enig. Kvinnen skal ha rett til å bestemme over sin kropp. Kan ikke se at noe annet er forenlig med frihet.

Å tvinge henne til å føde et barn som hun egentlig ikke er intereressert i å ha, er et grusomt overgrep.

Og retten til å bestemme over sin egen kropp har hun. Barnet er ikke del av kroppen, barnet lever av morens kropp ja, på samme måte som en parasitt.

Kaller du en flått en del av kroppen din?

Ingen har sagt at barnet skal " tvinges " til å leve med moren. Institusjoner for å overta barnene, adopsjon, slike løsninger kan settes på plass for å unngå drapet og likevel skåne moren for konsekvensene av egen handling( med mindre fødsel truer liv og helse)

Men du bryr deg ikke om drap, ettersom du ignorerer alle argumenter som viser hvor barbarsk og virkelighets fjern meningene dine er.
Ultralars

Innlegg Vegard Martinsen 28 Okt 2013, 13:26

Inntil fødselen er fosteret en del av kvinnens kropp.

Men du bryr deg ikke om drap, ettersom du ignorerer alle argumenter som viser hvor barbarsk og virkelighets fjern meningene dine er.

Slike utsagn hører ikke hjemme på dette forum.
Vegard Martinsen

Forrige

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest