Verdikonservativ eller liberalist, hva er jeg?

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Innlegg nico 09 Mai 2008, 11:57

Sebastian Blomstrøm skrev:
Hvorfor er du kritisk til full privatisering av helsevesenet?

Fordi alle mennesker bør få hjelp når de trenger det og fordi erfaringer vi har fra USA ikke har vært kjempe gode. (men jeg er ikke for universal healthcare bare så det er sagt!)

Problemet med forsikringsordninger er at ingen andre enn forsikringsselskapet bryr seg om hva det koster.

Erfaringene fra USA viser kun at statlig innblanding i helsevesenet fungerer dårlig, uansett som de gradsmessig har et friere marked for helsetjenester. Problemene er knyttet til skatteincentiver som fører til at bare å gå til legen med et ømt kne medfører forsikringsutbetalinger. Slik er det ikke i andre bransjer, f.eks tar du ikke bytte av vindusviskere på bilforsikringen. Det at det er blitt slik er det offentliges skyld, og både konsumenter og tilbydere er skadelidende. Vennligst ikke vis til USA og erfaringer derfra om du argumenterer MOT et fritt marked for helsetjenester, om ikke annet er USA nok et argument for full privatisering.

Når det gjelder argumentet om at folk må ha rett til helsetjenester når de trenger det må du spørre deg selv: "Er jeg for å bruke vold og trusler om vold mot fredlige mennesker for å sørge for denne retten?" Hvis svaret på dette spørsmålet er "ja", da er du sosialdemokrat og støttespiller for det nåværende systemet. Liberalister sier klart NEI til vold mot fredlige mennesker. De som ikke har råd i det hele tatt til disse tjenestene må be om hjelp fra frivillige veldedige organisasjoner, i et velstående samfunn vil det ikke være mangel på gavmildhet.

Du er en typisk høyreliberal, litt redd for å gi slipp på de gamle sosialdemokratiske etablerte sannheter, men jeg anbefaler deg og sette deg inn i vårt program, ta en titt på landsmøtetalene til Vegard, de er utmerkede. Angående amerikansk helsevesen, les denne:

http://www.theobjectivestandard.com/iss ... h-care.asp

Hva gjelder narkotika og flere andre av de temaene du tar opp, spør deg selv om det er riktig å bruke vold og trusler mot fredlige mennesker.
You can't put an "I wish" over an "It is"

- Leonard Peikoff
nico

Innlegg AfterGlow 09 Mai 2008, 19:45

Kom over en artig, pedagogisk innføring i problemene knyttet til sosialisert helsevesen:

http://www.youtube.com/watch?v=7xkMSOBQVC8

Jeg la merke til at videoen i grunnen er slående relevant i forhold til finansieringsproblemene i det norske helsevesenet, ref. de forestående, kraftige kuttene i sykehusbudsjettene.
AfterGlow

Innlegg Onarki 10 Mai 2008, 13:22

Sebastian Blomstrøm skrev:poenget er at man får helt hinsides behandling for enkle operasjoner, det koster flere tusen dollar å få sydd fast en finger. det er LATTERLIG!

Enig, men årsaken til dette er MANGEL på fri konkurranse. Helsevesenet i USA er den mest gjennomregulerte bransjen i landet, kanskje i verden. Du må være GODKJENT av staten til å drive med operasjoner. I tillegg har altså USA dette sinnsyke forsikringssystemet sitt hvor ALT skal forsikres, selv flis i fingeren. Jeg synes å huske at byråkrati alene utgjør noe slikt som 30% av kostnadene ved helsevesenet.

Jeg skal love deg at dersom alle reguleringer ble avviklet og all skattelette for helseforsikringer via jobben ble fjernet ville fri konkurranse ført til at prisene på enkle operasjoner ville falt dramatisk.
Onarki

Innlegg Onarki 11 Mai 2008, 12:55

Sebastian Blomstrøm skrev:men, hvis man tilbyr fri borgerskap er det vel frivillig?

da kan man jo melde seg ut av hele dritten?

Friborgerskap er et lite steg i riktig retning. DLF er tilhenger av en hver form for økning i individuell frihet, og dette inkluderer selvfølgelig også friborgerskap. Men det er viktig å presisere at friborgerskap er veldig langt i fra det laissez-faire DLF ønsker. Hva med reguleringer av næringslivet? Hva med tvungen arbeidsmiljølov? Byggeforskrifter? Eiendoms- og soneregulering? Offentlige konsesjoner og tillatelser for drift? Toll? Konkurransevridende subsidier? Ingenting av dette forsvinner med friborgerskap og følgelig er deltakelse i sosialdemokratiet fremdeles veldig langt i fra frivillig.
Onarki

Innlegg Ola 11 Mai 2008, 20:11

En tilbakemelding til Blomstrøm:

Det er ikke jeg som eier dette forumet, men jeg liker ikke at du bruker vulgære ord som "faen", "jævla" og "dritten" i dine innlegg. :!: Ønsker du å bli tatt seriøst, vil du lykkes bedre dersom du rensker opp språket ditt.

Videre vil jeg gi et lite bidrag til debatten også. Jeg hørte på Røe Isaksen på Litteraturhuset på fredag. Han gjorde her rede for sin nye konservatisme og fremstår som en flink fyr. Synspunktene hans kan på en del punkter ha en del felles med DLF slik jeg oppfatter det. Imidlertid innrømmet Isaksen selv at prinsippene i konservatismen er noe "ulne". Så vidt jeg forstår ligger det i konservatismens natur at raske endringer må unngås og et utopia skisseres heller ikke. Kort sagt, tilsynelatende trygt og godt - og relativt uinteressant, likevel langt bedre enn venstresiden.

Styrken til DLF, slik jeg oppfatter det, er et politisk system som prinsipielt begrunnet og konsistent. I laissez-faire-kapitalismen er statens eneste legitime mål å beskytte enkeltindividet mot overgrep fra andre og det er opp til hver enkelt å skape sitt eget liv. Dette vil si at staten kun kan bruke tvang for å forhindre overgrep mot andres frihet. Staten kan ikke bruke tvang for å få individer til å gjøre ting de ikke ønsker (f.eks. betale skatter og avgifter til diverse "gode" formål). Filosofen Ayn Rand har i sin "objektivisme" også presentert en overbevisende moralsk begrunnelse for kapitalismen som samfunnssystem.

Et spørsmål jeg stiller meg er hvordan prosessen rundt innføring av ren kapitalisme burde foregå i dagens Norge. Med en befolkning som er så vant til en stor stat, og så vant til ikke å ta ansvar for egne liv. Hvordan kan man se for seg at folk med en sosialdemokratisk mentalitet vil takle den nye virkeligheten og friheten/ansvaret?

Velkommen til forumet! :)
Ola

Innlegg Onarki 11 Mai 2008, 22:03

Ola skrev:Et spørsmål jeg stiller meg er hvordan prosessen rundt innføring av ren kapitalisme burde foregå i dagens Norge. Med en befolkning som er så vant til en stor stat, og så vant til ikke å ta ansvar for egne liv. Hvordan kan man se for seg at folk med en sosialdemokratisk mentalitet vil takle den nye virkeligheten og friheten/ansvaret?

Åpenbart må innføringen av ren kapitalisme skje "konservativt," altså 1) gradvis og 2) på en slik måte at man tar hensyn til eksisterende ordninger. Det er litt samme problemstilling som hvordan friske mennesker skal lære seg å gå igjen etter å ha sittet i rullestol i årevis. Åpenbart må de trene seg opp gradvis og først når de fullt ut mestrer å gå kan man fjerne rullestolen og alle støtteordninger fullstendig.

Personlig tror jeg at liberalister har en stor opplysningsjobb å gjøre her, nemlig å visualisere og forklare for folk hvordan livet etter velferdsstaten vil være. I dag er folk trent opp (kondisjonert?) av staten til å tro at de er udugelige til å ta vare på seg selv. Folk er derfor redde for hva som skjer når staten ikke passer på dem lenger. Jo mer vi forklarer hvordan dette skal foregå i praksis, jo mindre redde vil folk være en slik praksis. Derfor er det veldig bra at du spør nettopp slike spørsmål, for det er gjennom å besvare dem at vi begynner å forberede folk på et selvstendig liv.
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 12 Mai 2008, 06:47

Ola skrev:En tilbakemelding til Blomstrøm:

Det er ikke jeg som eier dette forumet, men jeg liker ikke at du bruker vulgære ord som "faen", "jævla" og "dritten" i dine innlegg. :!: Ønsker du å bli tatt seriøst, vil du lykkes bedre dersom du rensker opp språket ditt.

Enig i dette. Slik hører ikke hjemmme hos oss.

Hadde jeg registrert dette ville jeg ha redigert innleggene.
Vegard Martinsen

Innlegg goldwater 14 Mai 2008, 23:52

hei igjen, har vært litt opptatt i det siste så jeg har ikke hatt tid til å svare!

Egentlig enig angående banning, jeg beklager dette, det er selvsagt helt unødvendig og er forholdvis barnslig.
It is true that liberty is precious - so precious that it must be rationed - Vladimir Lenin
goldwater

Forrige

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest