lpride skrev:Ved å åpne for slike konstitusjonelle endringer som kan bryte med LF sier Grunnloven egentlig:
- Vi skal være en start basert på laissezfaire ...
- ... men ingenting skal stå konstitusjonelt i veien for at dere kan innføre anarki eller kommunisme.
Frederik skrev:I tillegg, hvis vi først har fått innført våre prinsipper, og folk ser at det fungerer, vil virkelig en så stor andel av befolkningen være for å endre på det?
lpride skrev:Dersom disse beskytta paragrafene (§§ X, Y og Z) nedfeller individuelle rettigheter etter laissezfaire-prinsipper; da må det være gitt at de andre paragrafene i Grunnloven nødvendigvis også står i stilling til §§ X, Y og Z. Jeg er åpen for at paragrafer i Grunnloven kan endres mtp på endring av ordlyd, modernisering etc -- men jeg ser ikke heilt hva slike andre paragrafer i Grunnloven kan være, da slike ekstra paragrafer ikke vil være nødvendig dersom §§ X, Y og Z er tydelige, klare og presise. Gjerne kom med et par eksempler på hvilke type paragrafer som kan legges til grunn i en grunnlov utenom de pargrafer som annerkjenner en stat basert på LF-prinsipper; individers rettigheter, Statens rolle mm. Det må være bestemmelser av praktisk og reell betydning; en paragraf som bestemmer landets navn er vel neppe av slik betydning.
lpride skrev:i]Dersom disse beskytta paragrafene (§§ X, Y og Z) nedfeller individuelle rettigheter etter laissezfaire-prinsipper; da må det være gitt at de andre paragrafene i Grunnloven nødvendigvis også står i stilling til §§ X, Y og Z. Jeg er åpen for at paragrafer i Grunnloven kan endres mtp på endring av ordlyd, modernisering etc -- men jeg ser ikke heilt hva slike andre paragrafer i Grunnloven kan være, da slike ekstra paragrafer ikke vil være nødvendig dersom §§ X, Y og Z er tydelige, klare og presise. Gjerne kom med et par eksempler på hvilke type paragrafer som kan legges til grunn i en grunnlov utenom de pargrafer som annerkjenner en stat basert på LF-prinsipper; individers rettigheter, Statens rolle mm. Det må være bestemmelser av praktisk og reell betydning; en paragraf som bestemmer landets navn er vel neppe av slik betydning.[/i]
Frederik skrev:Jeg vil tro at de "beskyttede" paragrafene vil være mindre presise, for eksempel kan de di at Statens eneste oppgave skal være å beskytte individets liv, frihet og eiendom. Dette vil være åpent for tolkning, men vil allikevel gi en klar pekepin til hva Staten skal gjøre. "The finer points" av laissez-faire kan være i mindre beskyttede deler av grunnloven.
lpride skrev:Frederik skrev:Jeg mener nå at slike konstitusjonelle prinsipper bør nedfelles konstitusjonelt med liten rom for tolkning. Det må redegjøres for begreper slik at vi ikke ender over i feil kjøreretning.
Ta f eks begrepet "frihed" i Norges Riges Grundlov. Hadde begrepet blitt gjort ordentlig rede for, f eks etter LF-prinsipper, ville det ikke resultert i at tolkninga av grunnlovens § 101 har tatt det sporet den i ettertid har.
Amund Farberg skrev:Dette er en ganske grov bump, men jeg har kommet på en annen situasjon der det vil være hensiktsmessig å ha anledning til å gå inn og endre eller i det minste finpusse grunnloven.
Hvis man etter en stund med laissez-faire-grunnlov plutselig oppdager at det er sikkerhetshull i en eller flere paragrafer, som kan tillate ufrihetlige elementer å presse gjennom diverse ordninger som står til disses politikk, da er det meget nyttig å være i stand til å gå inn i grunnloven og tette disse sikkerhetshullene.
Hvis noen lurer: ja, dette tenkte jeg på ifm. programmering.
Amund Farberg skrev:Dette er en ganske grov bump, men jeg har kommet på en annen situasjon der det vil være hensiktsmessig å ha anledning til å gå inn og endre eller i det minste finpusse grunnloven.
Hvis man etter en stund med laissez-faire-grunnlov plutselig oppdager at det er sikkerhetshull i en eller flere paragrafer, som kan tillate ufrihetlige elementer å presse gjennom diverse ordninger som står til disses politikk, da er det meget nyttig å være i stand til å gå inn i grunnloven og tette disse sikkerhetshullene.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester