DLF Program Bankvesen

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Innlegg Vegard Martinsen 17 Jun 2008, 06:51

Skatteflyktning skrev:For de som forsvarer FRB, boer dere sjekke ut Greshams lov:

"Bad Money Drives Good Money Out of Circulation!"

I praksis har dette blitt testet i over 2000 aar, og funnet til aa stemme over denne tiden. (Det er mulig at det vil bli anderledes i fremtiden, men hvorfor spille russisk rullett).

Tenk litt paa dette foer dere forsvarer videre FRB (med sine sedler - Bad Money).

BTW: Der er naa kun "Bad Money" i sirkulasjon i alle land i verden. (Sor-Afrikas Kruger-rand er gyldig betalingsmiddel, men dog ikke i vanlig sirkulasjon hvilket bekrefter loven).

(Dog hvis der ikke fins "legal tender"- lover virker loven i revers. Dvs at ingen vil akseptere "daarlige penger" hvis de har fritt valg. Hvilket vil si at FRB ikke kan fungere i praksis med sirkulerende gull-mynter)

Vi går ikke inn for å forby ting som er skadelige, vi går kun inn for å forby ting som er rettighetskrenkende.

FRB er kanskje skadelig, men hvis banken spiller med åpne kort er det ikke rettighetskrenkende, og da kan ikke vi gå inn for forbud.
Vegard Martinsen

Innlegg Amund Farberg 17 Jun 2008, 08:20

Skatteflyktning skrev:For de som forsvarer FRB, boer dere sjekke ut Greshams lov:

(Dog hvis der ikke fins "legal tender"- lover virker loven i revers. Dvs at ingen vil akseptere "daarlige penger" hvis de har fritt valg. Hvilket vil si at FRB ikke kan fungere i praksis med sirkulerende gull-mynter)

DLF er sterkt imot legal tender. Med andre ord vil DLF:

1) Avskaffe legal tender-lover.
2) Avskaffe sentralbanken og gjenreise privatbankers rett til å utstede egne pengeenheter.

Noe som leder til at full reservebanking utkonkurrerer fraksjonell reservebanking (hvis FrRB er så dårlig som man skal ha det til, jeg har ikke nok kunnskap om emnet).

Problem solved.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg Skatteflyktning 18 Jun 2008, 01:12

Vegard Martinsen skrev:

I praksis har dette blitt testet i over 2000 aar, og funnet til aa stemme over denne tiden. (Det er mulig at det vil bli anderledes i fremtiden, men hvorfor spille russisk rullett).

Tenk litt paa dette foer dere forsvarer videre FRB (med sine sedler - Bad Money).

BTW: Der er naa kun "Bad Money" i sirkulasjon i alle land i verden. (Sor-Afrikas Kruger-rand er gyldig betalingsmiddel, men dog ikke i vanlig sirkulasjon hvilket bekrefter loven).

Vi går ikke inn for å forby ting som er skadelige, vi går kun inn for å forby ting som er rettighetskrenkende.

FRB er kanskje skadelig, men hvis banken spiller med åpne kort er det ikke rettighetskrenkende, og da kan ikke vi gå inn for forbud.

Er enig at FRB banking ikke boer forbys hvis banken spiller med åpne kort.

Dog har jeg ikke foreslatt noe forbud, kun foreslaatt at referansen til FRB i programmet fjernes siden:

1. Hvis der ikke fins noen "legal - tender" lov vil aerlig FRB ikke fungere (og inklusjonen i programmet kan gi inntrykk av at man legger opp til (oppfordrer til) vanlig FRB (uten aapne kort)). Se Greshams lov (i revers).

2. Hvis der fins "legal - tender" lov vil dette foere til at man i praksis fjearner gullstandarden (ie gullmynter forsvinner fra sirkulasjon) og legger opp til en loype som forer tilbake til dagens situasjon. Greshams lov.

Alternativet til aa fjerne referansen til FRB vil vaere aa legge til den klargjoerelse at alle innskudsholdere maa informeres i god tid i forhand om enhver reduksjon i reserve ratio'n.
Skatteflyktning

Innlegg Skatteflyktning 01 Okt 2008, 17:08

Ta en kjikk paa http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Bra beskrivelse, uansett om man anser det som bedrageri eller ikke.

I alle tilfeller er vel Free Banking beste posisjon for DLF antar jeg, saa faar man se hvordan det gaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_banking
Skatteflyktning

Innlegg Per Anton Rønning 01 Okt 2008, 20:06

QIQrrr skrev:Jeg kan ikke se noe marked for FRB i konkurranse med 100% Gold Standard.

Nei. Quite agree.
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Skatteflyktning 08 Okt 2008, 23:41

Kanskje dere begynner aa revurdere dette med legaliteten med FRB naa?

Antar at dere ser sammenhengen med det som skjer i USA og Europa.
Skatteflyktning

Innlegg Vegard Martinsen 09 Okt 2008, 06:52

Kanskje dere begynner aa revurdere dette med legaliteten med FRB

FRB er det eneste som kan gi en stabil pengerverdi over tid.

Og hvordan kan det være forenlig med individuell frihet å forby en bank å utsede penger som kun delvis er forankret i gull når dette gjøres kjent for kundene?
Vegard Martinsen

Innlegg Skatteflyktning 09 Okt 2008, 13:07

Vegard Martinsen skrev:
FRB er det eneste som kan gi en stabil pengerverdi over tid.

Tja, det er vel bare jeg og Milton Friedman som tror at oekt pengemengde fooerer til inflasjon naa til dags.

Vegard Martinsen skrev: Og hvordan kan det være forenlig med individuell frihet å forby en bank å utsede penger som kun delvis er forankret i gull når dette gjøres kjent for kundene?

Fordi reduksjon av reservene (trykke mer penger) foerer til verdi-tap ikke bare for de som setter inn pengene, men for alle som holder pengesedlene av denne banken. Dette tap er akkurat like stort som det gavn som banken oppnaar med aa trykke mer pengesedler. Dvs det skjer en overfoering av verdi fra de som holder pengesedlene til banken.

Ufrivillig overfoering av verdier fra en til en annen har flere navn, ingen av dem er searlig pene.

Dog hvis banken sier fra til alle sine kunder OG ALLE som holder pengesedler utstedt av banken i god tid foer den reduserer sine reserver har jeg ikke store problemer. (Dog tror jeg banken vil faa store problemer med aa fylle det kravet).
Skatteflyktning

Innlegg Vegard Martinsen 09 Okt 2008, 16:42

Dog hvis banken sier fra til alle sine kunder OG ALLE som holder pengesedler utstedt av banken i god tid foer den reduserer sine reserver har jeg ikke store problemer.

Men da er vi jo enige.
Vegard Martinsen

Innlegg Skatteflyktning 09 Okt 2008, 22:34

Vegard Martinsen skrev:
Dog hvis banken sier fra til alle sine kunder OG ALLE som holder pengesedler utstedt av banken i god tid foer den reduserer sine reserver har jeg ikke store problemer.

Men da er vi jo enige.

Tja, hvis vi anser det som svindel hvis banken IKKE sier fra til alle sine kunder og ALLE som holder dens sedler er vi nok enig om at FRB kan teoretisk sett finne sted paa lovlig vis.

Dog, ettersom jeg tror det er praktisk talt nesten umulig aa si fra till absolut ALLE som holder sedlene (ettersom man ikke vet hvem de er!) tror jeg det vil umulig aa drive med FRB innenfor lovens grenser. Sette en annonse i avisen kan ikke anses som aa oppfylle kravene, ettersom der ikke folger noen garanti om at alle som holder sedlene faar nyhetene i tide.
Skatteflyktning

Innlegg Vegard Martinsen 10 Okt 2008, 06:54

Dog, ettersom jeg tror det er praktisk talt nesten umulig aa si fra till absolut ALLE som holder sedlene (ettersom man ikke vet hvem de er!) tror jeg det vil umulig aa drive med FRB innenfor lovens grenser. Sette en annonse i avisen kan ikke anses som aa oppfylle kravene, ettersom der ikke folger noen garanti om at alle som holder sedlene faar nyhetene i tide.

Det er helt rimelig å si at allmenheten er informert dersom det er annonsert i de store avisene. Dessuten vil bankene gjøre det enkelt å finne ut i hvilken grad deres sedler er sikret i gull (f.eks. ved oppslag i lokalet).

Og: de som vil være på den sikre siden (og kun ta imot penger som er dekket 100 % i gull) kan holde seg til de banker som de vet har 100 % dekning.
Vegard Martinsen

Innlegg André Risnes 10 Okt 2008, 09:25

Skatteflyktning skrev:Dog, ettersom jeg tror det er praktisk talt nesten umulig aa si fra till absolut ALLE som holder sedlene (ettersom man ikke vet hvem de er!) tror jeg det vil umulig aa drive med FRB innenfor lovens grenser.

De er bare å skrive det på sedlene :)

"Denne valutaen er bare delvis backet av gull, og vi forbeholder oss retten til å trykke opp flere sedler når vi måtte ønske, uten å øke gullbeholdningen vår tilsvarende".
André Risnes

Innlegg Fettsnerk 10 Okt 2008, 10:45

André Risnes skrev:
Skatteflyktning skrev:Dog, ettersom jeg tror det er praktisk talt nesten umulig aa si fra till absolut ALLE som holder sedlene (ettersom man ikke vet hvem de er!) tror jeg det vil umulig aa drive med FRB innenfor lovens grenser.

"Denne valutaen er bare delvis backet av gull, og vi forbeholder oss retten til å trykke opp flere sedler når vi måtte ønske, uten å øke gullbeholdningen vår tilsvarende".

Noe slikt tenkte jeg også på. Eventuelt kunne banken skrevet "For å se vår dekningsgrad, sjekk våre nettsider."

Case solved?
Fettsnerk

Innlegg Rounin 10 Okt 2008, 12:41

André Risnes skrev:"Denne valutaen er bare delvis backet av gull, og vi forbeholder oss retten til å trykke opp flere sedler når vi måtte ønske, uten å øke gullbeholdningen vår tilsvarende".

Man burde jo også kunne oppgi den minste prosenten man ville senke reservene til på forhånd. Så kunne man låne ut penger ned til denne prosenten, før man måtte vente på flere innskudd.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Skatteflyktning 11 Okt 2008, 03:41

André Risnes skrev:

Brilliant! Jeg tar av hatten for den der! (God lykke med bankdriften dog).

Tror teksten boer vaer mer klar ettersom de fleste ikke er inneforstaatt med valuta og FRB:

"Denne seddel gir rett till refundering i X gram gull "upon demand", dog kun hvis banken har tilstrekkelig gull tilgjengelig. Vi forbeholder oss retten til å trykke opp ubegrenset (begrennset til x) antall av disse sedler når vi måtte ønske, uten å øke gullbeholdningen vår tilsvarende.

Dette vlle faktisk gjore det mulig aa drive FRB uten svindel. (Eller i det minste advarer om at du kan bli svindlet naar banken finner det til gode, hvilket gjoer det OK for meg)

(Informere allmenheten er ikke tilstrekkelig ettersom det ikke er allmenheten's verdier som forsvinner og allmennheten er ikke det samme som 100% av befolkningen)
Skatteflyktning

ForrigeNeste

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest