DLF: syn på Abort?

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

DLF: syn på Abort?

Innlegg -Henrik- 27 Feb 2009, 04:33

Siden DLF mener at staten skal beskytte enkeltindividet mot vold, og at det eneste som kan forsvare at staten utøver vold mot et individ, er dersom individet har utført vold på andre – dette er i alle fall hva jeg har forstått.

Dermed burde vel DLF være imot abort? Dersom DLF mener at et individ ikke kan defineres som et individ før det er født, vil det si at man kan ta abort helt frem til fødsel.

Personlig er jeg imot abort, for man råder ikke over eget liv ved en slik avgjørelse. Dessuten er alle som er for abort allerede født.
-Henrik-

Re: DLF: syn på Abort?

Innlegg ChristianHovden 27 Feb 2009, 11:45

Dette temaet har vært diskutert i langdrag, bare å søke.
Konklusjonen er dog som du sier at abort kan utføres frem til fødsel. At abort dermed vil utføres i 9nde mnd er heller tvilsomt, annet enn i medisinske tilfeller hvor det står om livet til mor. I en verden med prevensjonsmidler er det ingen grunn til å få uønskede barn egentlig.

Jeg mener at du fint kan på et personlig plan være i mot abort og fordømme abort, samtidig som du mener folk bør ha friheten til selv å velge hva de vil gjøre med sine liv. Akkurat som prostitusjon og overdreven narkotikabruk kan fordømmes på et moralsk plan, er det ikke del av en sivilisert stats ansvarsområde.
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg -Henrik- 27 Feb 2009, 21:01

Jeg er enig i det du sier om narkotika og prostitusjon, Christian. Jeg synes også at prevansjon er et utmerket middel for å unngå graviditet.

Problemet er at jeg ikke forstår hvordan det kan være objektivt at et individ ikke defineres som et individ før det er født. Det er også slik at folk som blir uønsket gravid og tar abort som et resultat, ikke gjør det ene og alene fordi de ikke ønsker barnet. Hvis det var tilfellet, ville adopsjon vært et fullgodt alternativ.

• Barnets mor og/eller far, fordi de slapp å ta hånd om barnet.
  • De som adopterte barnet, fordi de ønsket et barn.
  • Barnet, fordi det fikk livets rett og ble tatt hånd om av mennesker som ønsker det.

PS: Jeg har søkt, men jeg fant ikke svar på disse tingene.
-Henrik-

Innlegg Vegard Martinsen 28 Feb 2009, 10:02

PS: Jeg har søkt, men jeg fant ikke svar på disse tingene.

Det er noe her:

viewtopic.php?f=5&t=1269&start=0&hilit=abort

og det er noe i trådene om Ron Paul (som er motstander av retten til selvbestemt abort):

viewtopic.php?f=5&t=2440&start=0&hilit=abort

viewtopic.php?f=2&t=2480&start=0&hilit=abort

Men til dette:

Problemet er at jeg ikke forstår hvordan det kan være objektivt at et individ ikke defineres som et individ før det er født

Et foster er en del av en annens kropp, og har ingen rettigher. Frihet innebærer at enhver kan bestemme over sin egen kroppe - deler av en kropp har ingen rettigheter.
Vegard Martinsen

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest