Onarki skrev:Jeg tror du her på en elegant måte oppsummerer forskjellen mellom liberalismen (som bygger på egoismen) og libertarianismen (som bygger på fredsprinsippet). I liberalismen er det i visse tilfeller moralsk legitimt å krenke andre fredelige mennesker dersom det er i din egeninteresse, mens i libertarianismen er en hver form for krenkelse av fredelige mennesker ALLTID moralsk illegitimt.
Beklager at jeg ikke gjennkjenner "merkelappene", men disse to posisjonene er klart hvor vi har forskjellige syn. Jeg holder det du kaller Libertarianisme (eller Anarkisme om du vil), og jeg forstaar du holder det du kaller "Liberalismen". Grunnen til at jeg ikke gjenkjenner merkelappene er spraakproblematikken i USA som du sikkert kjenner til. Jeg anser at Libertarianismen (USA) = Liberalismen (Europe)
Onarki skrev:Igjen spør jeg deg: hvor har du det fra at fredsprinsippet er VIKTIGERE enn egeninteressen? Du snakker om naturlig lov, men hvordan utledet du dette? Er ikke egoismen også utledet fra naturen og mer fundamental enn fredsprinsippet? For å illustrere hva som er mest primært i naturen: alle dyr er egoistiske, men ikke alle dyr er fredelige, ergo er det egoismen som er primær. (Og nå mener jeg ikke egoismen som MORAL siden det bare er mennesker som har evnen til å være moralske, men egoisme i utvidet forstand som verdisystem.)
Jeg tror du kjenner til "natural rights/law"? Hvis ikke er wikipedia ett bra sted a begynne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_rights og
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_law. Dog tror jeg det er bedre om jeg proever aa forstaa ditt EGO argument
Onarki skrev:Det JEG vil hevde er at fred er veldig veldig bra, og går hånd i hånd med rasjonalitet og den konseptuelle fri vilje. Med andre ord, i den grad vi er rasjonelle og har frie valgalternativer er fred det naturlige. Men hva med hvis vi ikke har noen gode valgalternativer slik som på fjellet? Valget er mellom å dø eller å bryte seg inn. Fra et egoistisk perspektiv er det å dø ikke et rasjonelt valgalternativ. Ergo har man kun ett alternativ (nemlig å bryte seg inn) og dermed kan man ikke holdes MORALSK ansvarlig for dette siden moral forutsetter flere rasjonelle valgmuligheter. Fra et egoistisk perspektiv er det selvfølgelig at man handler i sin egeninteresse og det å bryte med dette prinsippet er umoralsk. Med andre ord, det er en moralsk legitim handling å bryte seg inn i hytta fordi man redder livet sitt, og det er ikke en umoralsk handling fordi man ikke hadde noen rasjonelle valgalternativer.
Derved boer du alltid gjoere de handlinger som du anser best for deg selv uavhengig om disse skader andre. Enhver handling er derved legitim (og ikke straffbar)? Er der noen grenser?
Onarki skrev:Slik er det også med staten. Valget vi står overfor er disse to: 1) borgerkrig/mafiastyre og 2) minarki. Borgerkrig er ikke et rasjonelt alternativ og derfor er minarki moralsk legitim. Legg dog merke til at dett forutsetter at dette er de to eneste alternativene. Minarkistene har bevisbyrde i denne sammenhengen. Men GITT at vi kan bevise at dette er de to eneste alternativene er minarki det eneste moralsk legitime.
1. Du har ikke bevist at disse er de eneste alternativene, faktisk er alternativene en glidende skala mellom Anarki og 100% Totalitaert regime, hvor Minarki og dagens styresett (i Norge og andre land ligger paa visse forskjellige %-nivaaer).
2. Mafiastyre er det vi har idag (og imorgen)