Onarki skrev:La meg se om jeg har forstått deg rett: du mener at visse handlinger på en og samme tid er *illegitime* OG *rasjonelle*? Dvs. at å følge loven (som er utledet ved pur logikk) er irrasjonelt? Er ikke hele poenget med pur logikk at den ALLTID er riktig uansett? Hvordan får du dette til å rime?
Nei du har IKKE forstaatt meg rett. Du peker paa ett viktig punkt naar du sier "på en og samme tid", videre er der ett spoersmaal om hvem som er "rasjonell".
Hva er i grunnen formaalet med "lov"? Ikke mer enn aa ha en forholdsvis fredelig maate aa kunne loese konflikter. En lov i seg selv forhindrer ingen i aa begaa forbrytelser.
Man kan (boer) ha konsensus om at loven er rettferdig, hvilket i normalt man vil ha om mine to punkter:
1. Selfownership
2. Inlienable free will
(Annen eiendom er derivert fra #1.)
La oss si du er med paa aa vedtaa disse lovene (reglene for hvordan man skal oppfoere seg) og disse blir vedtatt med 100% oppslutning ettersom alle finner det i det oyeblikket de ingaar sin virkelige sosiale kontrakt i sin best interesse aa eie seg selv (alternativene falt ikke i smak) og ha fri vilje (ditto). Selvfoelgelig kan de vaere noen som ikke blir med paa leken, men disse kan da heller ikke regne med stoette/beskyttelse fra de andre om noen gaar til overgrep mot dem.
En person som sener finner seg plutselig i umiddelbar fare kan selvfoelgelig rasjonellt finne det i sin interesse aa bryte loven (ie bryte seg inn paa hytta i snoestormen) selv om han er klar over at han derved bryter loven som han rasjonelt hadde vaert med paa aa vedtaa tidligere. Hans rasjonelle begrunnelse er at han vil vaere "better off" ved aa bryte loven (og ta sin straff eller faa tilgivelse av eieren i etterskudd) enn aa fryse ihjel
Merk de viktigeste forskjellene er:
1. Tidspunktet (og omstendigheter endres)
2. Loven vedtas av en gruppe individer, of forbrytelsen foretaas av ett (faa) individer.
Videre gjoer jeg oppmerksom paa at enhver handling motiveres av individets forventing (a priori) at den vil forbedre dette individets situasjon. Dette vil si at alle handlinger kan sis aa vaere fornuftige sett fra individets synspunkt. Les Ludwig von Mises "Human Action" for detaljert utredning.
Onarki skrev:Du har kommet med en overskrift (egoisme), og ingen klare detaljer for hvorfor staten er legitim. Du tar feil mht til min "tro".
Akkurat nå diskuterte vi ikke statens legitimitet men naturlig lov. Jeg har bare påpekt en del enkle sammenhenger:
1. alle levende vesener er *primært* egoistiske
2. logikk er et overlevelsesredskap (altså et redskap som eksisterer for å fremme ens egeninteresse) som ikke eksisterer uavhengig av levende vesener
3. derfor går det ikke an å utlede naturlig lov ved hjelp av pur logikk. En slik lov vil være løsrevet fra virkeligheten og ignorerer egoismen som primær
1. Enig
2. Nesten enig, logikk er som matematikk (faktisk kan den anses som en gren av matematikk), og den kan brukes som et redskap til egen nytte. Dog ikke alle kan stort matematikk, eller logikk. Dermed der fins riktige og gale svar. Du har dog rett i at kunnskapen om dette vil forsvinne om menneskene forvinner. Hvorvidt 2+2=4 ogsaa uten mennesker er nok saa, men det er ogsaa fullstending irrelevant.
3. Stort sett uenig. Dog du har rett i at logikken maa operere med virkelige enheter. Hvilket er hvorfor jeg insisterer paa aa etablere selfownership = true og antar jeg hvorfor du/dere ikke oensker aa diskutere denne grunnleggende premissen.
Onarki skrev:I det øyeblikket du forstår denne sammenhengen vil du også forstå at du må spole hele diskusjonen tilbake til de grunnleggende premissene. Det nytter ikke lenger å si at staten er illegitim fordi den bryter med naturlig lov dersom naturlig lov er irrasjonell og ikke har noe med virkeligheten å gjøre.
Jeg gaar mye lengre enn det, jeg sier at staten er illegitim fordi:
1. Opprinnelsen var ulovlig og bygget pa vold mot befolkningen (bryter med naturlig lov og den lov som fantes da staten ble til)
2. Staten foelger ikke sine egne regler (og proever aa skjule dette fakta ved aa bruke double-speak)
3. Staten bruker (trussel om) vold for aa hindre meg i aa melde meg (og min eiendom) ut. Se grunnloven.