Salg av alkohol til berusede mennesker

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Salg av alkohol til berusede mennesker

Innlegg rev 24 Mai 2010, 20:13

Bør det finnes noen lover mot å kunne selge alkohol/rusmidler til overstadig berusede mennesker som er helt ute av evne til å ta vare på seg selv (feks >3.0 i promille)?

I dag har man jo feks et lovverk hvor utesteder ikke har lov til å servere folk som er for beruset til å ta vare på seg selv. Faktisk kan bartender bli anmeldt for drap hvis han serverer et beruset menneske og dette fører til døden. Bør det finnes noe lignende i et liberalistisk samfunn?

Noen generelle tanker rundt dette?
rev

Re: Salg av alkohol til berusede mennesker

Innlegg Vegard Martinsen 26 Mai 2010, 06:37

Kan ikke se at det er rettighetskenkende å selge alkohol til en som er beruset.
Vegard Martinsen

Innlegg Grimsbo 26 Mai 2010, 14:38

Dersom jeg hadde drevet utested, nattklubb eller butikk så ville jeg nokk ikke solgt alkohol til såpass berusede mennesker.
Grimsbo

Innlegg Vegard Martinsen 26 Mai 2010, 15:31

Grimsbo skrev:Dersom jeg hadde drevet utested, nattklubb eller butikk så ville jeg nokk ikke solgt alkohol til såpass berusede mennesker.

Jeg vil tro at ethver seriøst utested ville ha unnlatt å selge til berusede personer.
Vegard Martinsen

Innlegg rev 26 Mai 2010, 18:23

Ok. Litt mer generelt da, handler berusede mennesker (trenger ikke bare å være alkohol) ut i fra fri vilje? Kan man inngå kontrakter med mennesker som er beruset og er kontraktene i så fall gyldige? Snakker her om sterkt berusede mennesker, helt ute av stand til å ta vare på seg selv og ta rasjonelle avgjørelser, ikke folk som har tatt seg 6 pils.
rev

Innlegg Martin Johansen 27 Mai 2010, 09:41

rev skrev:Ok. Litt mer generelt da, handler berusede mennesker (trenger ikke bare å være alkohol) ut i fra fri vilje? Kan man inngå kontrakter med mennesker som er beruset og er kontraktene i så fall gyldige? Snakker her om sterkt berusede mennesker, helt ute av stand til å ta vare på seg selv og ta rasjonelle avgjørelser, ikke folk som har tatt seg 6 pils.

De valgte å drikke seg opp til dette nivået og må dermed stå til ansvar for sine egne handlinger selv etter de har drukket.

Konsekvensene av å drikke mye er svært godt kjent, men hvis man ikke kjenner konsekvensene av å bruke et stoff bør man heller ikke gjøre det. Hvis man allikevel gjør det, er det på eget ansvar.

Hvis en person inntok et stoff hvor han ble missinformert om hva konsekvensene var, så blir dette en sak mellom de som feilinformerte og han som brukte stoffet. Da må det bevises at han ble feilinformert, og han som feilinformerte vil dermed kunne straffes.
Martin Johansen

Innlegg simon 27 Mai 2010, 11:11

Ikke ubetinget enig. Det bør ikke være slik at kontrakter som er inngått av overstadige berusede, skal kunne håndheves av staten. Dette fordi motparten må sies å ha utnyttet en person som ikke kan gjøre rede for seg i uærlig hensikt, på samme måte som ved sykdom e.l.
simon

Innlegg Petter Sandstad 27 Mai 2010, 17:53

Jeg vil tro at minimumet må være at de visste at de skrev under på en kontrakt. Og det er et stort tvilsspørsmål hvorvidt den gitte overstadig berusede personen visste dette.

Jeg vil tro at dette burde være tilfelle, siden det er samme forutsetning som stilles for at man skal regne en person som straffeskyldig (visste han hva han gjorde, og visste han at hva han gjorde var galt, er de to spørsmål som gjelder i britisk lov, og dette er en fornuftig måte å avklare straffeskyld). Dette ville nok medført at kontrakten i de aller fleste tilfeller ble opprettholdt.

Men, dette er ikke så mye et politisk som et juridisk spørsmål.
Petter Sandstad DLF
Petter Sandstad

Innlegg lba 27 Mai 2010, 18:07

Ved promille over et visst nivå mener jeg den berusede må kunne regnes som umyndig, selv om personen med viten og vilje har beruset seg.

På samme måte som et barn under 18 år ikke har samme muligheter som voksne til å inngå skriftlige avtaler, bør ikke overstadig berusede personer ha denne muligheten heller. Jeg synes dette lar seg overføre til det andre spørsmålet også: Hvis en person er så full at han ikke er i stand til å ta egne valg bør han ikke regnes som myndig, og dermed ikke egnet for å kunne kjøpe mer alkohol.

Jeg vil ta opp et relatert spørsmål: Hvis en kvinne (eller mann forsåvidt) er virkelig stup full, fullstendig ute av stand til å tenke over konsekvenser, og en edru mann har sex med henne, skal dette regnes som voldtekt? Eller må hun være bevistløs for at det skal være voldtekt? Dette er jo veldig relatert til dette med avtaleinngåelse og alkohol: Et samleie er (skal være) en avtale mellom to personer. Dersom det skal være gyldig å inngå avtaler uavhengig av promillenivå vil det jo være legitimt å ha sex selv om den andre parten er overstadig beruset. Det synes jeg skurrer litt.
lba

Innlegg Lars-Erik Bruce 28 Mai 2010, 13:56

Iba: Det som skurrer er at folk drikker seg så fulle.
Lars-Erik Bruce

Innlegg lba 30 Mai 2010, 22:48

Lars-Erik Bruce skrev:Iba: Det som skurrer er at folk drikker seg så fulle.

Det er jeg også helt enig i.
lba

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest