georg skrev:Bør ikke det at man skal sperre inne folk i lang tid være basert på noe mer konkret enn "en slags rettferdighet"? Er det du mener at de etterlatte har rett på hevn? Er ikke hevn en primitiv følelse vi bør være i stand til å heve oss over?
Jeg syns det er forvirrende at Det Liberale Folkepartiet skal være så liberale, men likevel så autoritære og det som oppfattes for meg som følelsestyrte når det kommer til straff. Jeg håper jeg tar feil.
Tja, jeg faar vel veie inn igjen fra det Anarkistiske hjoerne:
1. Hva boer retts-systemet gjoere?
1A. Straffe den kriminelle?
1B. Erstattning til offeret?
Vi anarkister er mest opptatt av aa gjoere det goedt igjen for ofret, noe det er den kriminelle som maa staa for kostnadene av.
2. Hva er hevn, om ikke rett og slett ofrene som tar seg tilrette ovenfor den kriminelle? Har de ikke rett til dette? At det er primitivt tilsier ikke at det er galt. Sex er primitivt, er det derfor galt?
3. DLF er ett minarkistisk hoyre-parti, dvs de oensker en liten men sterk Stat som kun har monopol paa militaere tjenester, politi (tildels), domstoler, fengsler og patentkontoret (tror jeg). Videre oensker de aa avskaffe all skatt og ha frivillig finasiering av staten (dog er dette noe de ikke har det travelt med aa infoere). De er basert paa objectivistisk filosofi ala Ayn Rand. Mye bedre en de andre alternativene i Norge, men...
4. Hvis du leter etter mer liberale og mindre autoritaere boer du kjikke pa Anarko-Kapitalismen. Dog der fins intet AK-parti (som kjent er det vanskelig aa organisere anarkister). Vi vil avskaffe hele statsapparatet, untatt lovsamlingen, og den oensker vi ogsaa aa redusere kraftig (-99%). Og aller helst umidellbart!