Straff for kriminelle voldshandlinger

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Re: Straff for kriminelle voldshandlinger

Innlegg Vegard Martinsen 02 Jun 2011, 05:34

carl skrev:
Vegard Martinsen skrev:Et tyveri er mindre alvorlig enn et ran som er mindre alvorlig enn et voldelig overfall som er mindre alvorlig enn en voldtekt som er mindre alvorlig enn et drap.

Hvor er dette skrevet i stein? Jeg er nysgjerrig på en utledning.

Hvis du er uenig i at disse forbrytelsene blir mer og mer alvorlige utover i rekken så kan jeg ikke si noe for å overbevise deg. Jeg ville tro at det var opplagt at et drap er mer alvorlig enn å stjele en pakke sigaretter, og at andre forbrytesler kan plasseres i mellom disse (i alvorlighetsgrad), men er du uenig så får vi være uenige.

Og er det egentlig gitt at fengsel er en god straff?

Bortsett fra bøter er det ingen siviliserte alternativer (forvisning til øde områder er ikke aktuelt lenger).
Vegard Martinsen

Innlegg -Henrik- 02 Jun 2011, 06:57

carl skrev:
Vegard Martinsen skrev:Et tyveri er mindre alvorlig enn et ran som er mindre alvorlig enn et voldelig overfall som er mindre alvorlig enn en voldtekt som er mindre alvorlig enn et drap.

Du kan jo begynne med å spørre deg i hvilken rekkefølge du ønsket slike overgrep begått mot deg selv. Jeg tviler på at du vil begynne med drap eller voldtekt.
-Henrik-

Innlegg carl 02 Jun 2011, 09:37

Vegard Martinsen skrev:

Bortsett fra bøter er det ingen siviliserte alternativer (forvisning til øde områder er ikke aktuelt lenger).

Hva med husarrester med adgangsbegrensing i tid og rom vha elektronisk fotlenke. Dette er bare ett alternativ (ikke så nyskapende heller iom. at det allerede er i bruk) som kan forenes med f.eks. økonomisk straff og gi en mer proporsjonal avstraffelse for en del kriminelle handlinger. Forvisning må ikke være geografisk heller: forvisning fra handelsnæringen kunne også vært effektivt.

-Henrik- skrev:
carl skrev:

Du kan jo begynne med å spørre deg i hvilken rekkefølge du ønsket slike overgrep begått mot deg selv. Jeg tviler på at du vil begynne med drap eller voldtekt.

Kanskje en noe fresk uttalelse dette, men om et menneske blir overfalt (ikke seksuelt) og lemlestet og dette påvirker dets fremtid negativt psykisk og fysisk vil jeg komme med påstanden om at drap er en mildere forbrytelse ettersom det kan utføres uten frykt (ved f.eks. neddoping) eller smerte, og de varige menene som volden fører med ikke eksisterer ved drap ettersom menneskets eksistens, og dermed evne til sansing, opphører. Jeg er enig i Vegard Martinsens skala utfra et kollektivt perspektiv (drapet får størst ringvirkninger for alle andre enn offeret), mens settes offeret i sentrum vil jeg ikke utelukke at rekkefølgen kan være en annen. Nå er ikke moral tatt i betraktning her, så om det er noe vits å gå videre med diskusjonen er jeg ikke så sikker på. Den tjener kanskje mer som et pragmatisk-teoretisk tankespinn fra min side.
carl

Innlegg Vegard Martinsen 02 Jun 2011, 09:51

carl skrev:
Vegard Martinsen skrev:

Hva med husarrester med adgangsbegrensing i tid og rom vha elektronisk fotlenke. Dette er bare ett alternativ (ikke så nyskapende heller iom. at det allerede er i bruk) som kan forenes med f.eks. økonomisk straff og gi en mer proporsjonal avstraffelse for en del kriminelle handlinger. Forvisning må ikke være geografisk heller: forvisning fra handelsnæringen kunne også vært effektivt.,,,

Jegt er imot alt dette. Dette er forsøk på å mildne straffer, det er forsøk på å gjøre straffer mindre plagsomme for den dømte, det er forsøk på å ikke gi de som dømmer dårlig samvittighet, etc.

Husk at i et fritt samfunn er det bare kriminalitet som er starffbart, og de som begår slikt fortjener å straffes strengt. Det er mao ingen straff for smugling, gambling, skatteunndragesler, svart arbeid, spritsalg (til voksne), hvitvasking av penger, osv.

Forvisning må ikke være geografisk heller: forvisning fra handelsnæringen kunne også vært effektivt.

Hvis noe er straffbart her (i handelsnæringen) er det (sannnsynligvis) svindel eller tyveri, og da fortjener skurken fengsel.
Vegard Martinsen

Innlegg Cragfarm 03 Apr 2012, 20:53

Har blitt mer positiv til fysisk straff etter denne debatten:

https://www.facebook.com/groups/politis ... 985380941/

Slik foregår straff med stokkeslag i Singapore:

http://www.liveleak.com/view?i=3c9_1304013159
Cragfarm

Innlegg Vegard Martinsen 03 Apr 2012, 21:20

DLFs syn er at straff kun er fengsel (eller bøter). Ikke fysisk straff. Fysisk straff er barbarisk.
Vegard Martinsen

Innlegg -Henrik- 05 Apr 2012, 20:23

Vegard Martinsen skrev:DLFs syn er at straff kun er fengsel (eller bøter). Ikke fysisk straff. Fysisk straff er barbarisk.
Den legitimerer også bruk av fysisk vold som respons på noe man ikke ønsker.

Vi mennesker bruker psykologiske mekanismer for å straffe de som gjør noe vi ikke liker. Går samfunnet foran og legitimerer barbariske metoder, så er veien kort til at folk synes det er akseptabelt å bruke disse i mer interne oppgjør.
-Henrik-

Innlegg Vegard Martinsen 05 Apr 2012, 21:01

-Henrik- skrev:
Vegard Martinsen skrev:DLFs syn er at straff kun er fengsel (eller bøter). Ikke fysisk straff. Fysisk straff er barbarisk.
Den legitimerer også bruk av fysisk vold som respons på noe man ikke ønsker.

Vi mennesker bruker psykologiske mekanismer for å straffe de som gjør noe vi ikke liker. Går samfunnet foran og legitimerer barbariske metoder, så er veien kort til at folk synes det er akseptabelt å bruke disse i mer interne oppgjør.

Jeg er enig i hovedpunktet dette; dersom fysisk straff innføres vil dette bidra til å legitimere bruk av vold i andre sammenhenger.
Vegard Martinsen

Forrige

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest