Vegard Martinsen skrev:Ja ("vold" alltid fysisk).
Enkelte ord brukes i blant i en billdelig eller overført betydning, og slik er bruken her. Man kan bruke vold for å skade en person, og man kan skade en person også på andre måter (f.eks. med truende oppførsel). Både vold og trusler kan da ha omtrent samme skadelige effekt, og siden begge typer er uønsket kan man i visse sammenhenger omtale begge som vold: fysisk vold og psykisk vold. Men vold er fysisk, og "psykisk vold" er egentlig ikke vold.
La oss benytte den induktive metoden å se på om dette er riktig.
1. Hvis boksing er vold, hvorfor er ikke da en operasjon vold? I begge tilfeller er det snakk om fysiske inngrep og i tilfelle operasjonen er skaden som regel mye større enn et bokseslag. Jeg vil si at en operasjon KAN være vold. Hvis Dr Mengele utfører en operasjon på en fange mot fangens vilje er dette vold, selv om utfallet av Dr Mengeles eksperiment tilfeldigvis er at fangen blir kurert. På tilsvarende vis vil jeg si at slag mot kroppen er vold dersom dette skjer UFRIVILLIG, mens i tilfelle boksing er det ikke vold av samme grunn som at en frivillig operasjon ikke er vold. Handlingene eller skadene kan altså være identiske og i det ene tilfellet er det vold mens i det andre tilfellet er det det ikke.
2. Hvis vold MÅ være fysisk, hva med et væpnet ran da? Er dette vold? Det er fullt mulig å komme fra et væpnet ran uten så mye som en skramme eller fysisk berøring, så lenge man lystrer.
Eller hva med voldtekt? Det er fullt mulig å komme fra en voldtekt uten en skramme. Et offer kan bli TRUET til å ha sex og hvis hun lystrer og bare ligger stille vil hun komme fra det uten noen form for fysiske skader. Voldtektsmannen kan til og med bruke kondom og være skånsom. Rent fysisk kan en voldtekt og frivillig sex være identiske handlinger. Det eneste som skiller dem er at det ene er FRIVILLIG og det andre er ikke det. Er en slik fysisk skånsom voldtekt en form for vold? Hvis ikke, mener du at voldtekt har blitt gitt feil navn (VOLD-tekt)?
Jeg mener at det ligger en materialistisk ideologi til grunn for synet at vold MÅ være fysisk. En helhetlig teori om vold som ikke bygger på materialismen må behandle kropp og sjel som likeverdige fasetter av individet, og at bevisste krenkelser mot noen av disse nødvendigvis må være vold. En helhetlig ikke-materialistisk voldsteori vil si at frivillig boksing, frivillig sex, frivillige pengetransaksjoner og frivillige operasjoner ikke er vold men fredelige aktiviteter, mens ufrivillig boksing, ufrivillige pengetransaksjoner (ran), ufrivillig sex og ufrivillige operasjoner er vold.
Jeg vil også si at den rådende materialistiske teorien i dag er sosialistenes sterkeste kort mot liberalismen. De kan hevde at staten ikke gjør noe galt fordi staten ikke fysisk skader noen. Det ligger altså en feil metafysisk teori til grunnlag for voldsbegrepet slik det ofte (men ikke konsekvent) brukes i dag.