Straff for kriminelle voldshandlinger

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Straff for kriminelle voldshandlinger

Innlegg georg 19 Okt 2010, 09:09

Hei

Slik jeg har skjønt det er Det Liberale Folkepartiet for at at man skal sitte "lenge" i fengsel dersom man gjør noe kriminelt. Hva menes med dette og hva er tankegangen bak det?

Hva mener Det Liberale Folkepartiet er den riktige straffen for f.eks voldtekt eller drap? Hvordan begrunnes dette?
georg

Re: Straff for kriminelle voldshandlinger

Innlegg Vegard Martinsen 20 Okt 2010, 06:36

georg skrev: Slik jeg har skjønt det er Det Liberale Folkepartiet for at at man skal sitte "lenge" i fengsel dersom man gjør noe kriminelt. Hva menes med dette og hva er tankegangen bak det? Hva mener Det Liberale Folkepartiet er den riktige straffen for f.eks voldtekt eller drap? Hvordan begrunnes dette?

Straff skal alltid være proporsjonal med forbrytelsen - jo verre forbrytelse, jo strengere straff.

Drap bør i de verste tilfeller straffes med livstid, dvs 25 - 30 år i fengsel. (I dag soner drapsmenn vanligvis ca 6 -7 år.)

Men straffene bør være i et intervall som er slik at den totale kostnaden blir minst mulig - dvs hvis det er tilstrekkeliog å ha en voldteksmann inne i 15 år så er det intet pong i å idømme ham 20 år.

Dette innebærer at man må prøve seg frem slik at man kommer til det optimale straffenivået. Men straffene vil bli langt strenge enn i dag.

For voldtekt vil jeg tro at ca 15 år kan være en rimelig straff.
Vegard Martinsen

Innlegg Flammekaster 20 Okt 2010, 09:48

Mener du forskningen viser utvetydig at strengere straffer enn de vi har i Norge i dag vil være samfunnsmessig positivt? Altså at det "optimale" straffenivået er høyere enn i dagens Norge?
Flammekaster

Innlegg lba 20 Okt 2010, 10:39

Vegard Martinsen skrev:Drap bør i de verste tilfeller straffes med livstid, dvs 25 - 30 år i fengsel. (I dag soner drapsmenn vanligvis ca 6 -7 år.)

Hvorfor skal livstid være 25-30 år, og ikke resterende levealder? I de verste drapssakene tenker jeg ofte at forbryteren bør ha brukt opp sin sjanse til å få delta i samfunnet, og bør sitte inne resten av livet.
lba

Innlegg Vegard Martinsen 20 Okt 2010, 13:09

lba skrev:
Vegard Martinsen skrev:Drap bør i de verste tilfeller straffes med livstid, dvs 25 - 30 år i fengsel. (I dag soner drapsmenn vanligvis ca 6 -7 år.)

Hvorfor skal livstid være 25-30 år, og ikke resterende levealder? I de verste drapssakene tenker jeg ofte at forbryteren bør ha brukt opp sin sjanse til å få delta i samfunnet, og bør sitte inne resten av livet.

Ingen vits å ha en mann i fengsel hvis han er eldre enn 75, da er han ikke farlig lenger.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 20 Okt 2010, 13:13

Flammekaster skrev:Mener du forskningen viser utvetydig at strengere straffer enn de vi har i Norge i dag vil være samfunnsmessig positivt? Altså at det "optimale" straffenivået er høyere enn i dagens Norge?

Kan ikke henvise forskning, kun erfaring, innsikt og enkelte teoretiker som Staunton Samenow.

(Det er i dag blitt slik at mange forskningsområder er fylt opp av folk som har bestemte synspunkter, og at de som har andre synspunkter ikke slipper inn i det gode selskap - dette gjelder ikke bare klima-forskningen).
Vegard Martinsen

Innlegg lba 20 Okt 2010, 15:47

Vegard Martinsen skrev:Ingen vits å ha en mann i fengsel hvis han er eldre enn 75, da er han ikke farlig lenger.

Sant nok. Men det kunne kanskje være et poeng å holde ham innesperret på livstid likevel, for å yte en slags rettferdighet til de etterlatte.
lba

Innlegg georg 20 Okt 2010, 16:10

Vegard Martinsen skrev:
georg skrev: Slik jeg har skjønt det er Det Liberale Folkepartiet for at at man skal sitte "lenge" i fengsel dersom man gjør noe kriminelt. Hva menes med dette og hva er tankegangen bak det? Hva mener Det Liberale Folkepartiet er den riktige straffen for f.eks voldtekt eller drap? Hvordan begrunnes dette?

Straff skal alltid være proporsjonal med forbrytelsen - jo verre forbrytelse, jo strengere straff.

Drap bør i de verste tilfeller straffes med livstid, dvs 25 - 30 år i fengsel. (I dag soner drapsmenn vanligvis ca 6 -7 år.)

Men straffene bør være i et intervall som er slik at den totale kostnaden blir minst mulig - dvs hvis det er tilstrekkeliog å ha en voldteksmann inne i 15 år så er det intet pong i å idømme ham 20 år.

Dette innebærer at man må prøve seg frem slik at man kommer til det optimale straffenivået. Men straffene vil bli langt strenge enn i dag.

Hva er begrunnelsen for at straffen skal være lengre enn den er i dag? Antar dere at dette vil føre til færre drap/virke avskrekkende? Eller er det kun basert på at dette vil være mer proporsjonalt?

Skal de som har begått en forbrytelse "straffes" som i at i de skal lide, eller bør det være fokus på rehabilitering? Det at man skal sperre folk inne så lenge tyder jo på at man ikke tar hensyn/interesse for at de skal fungere når de kommer ut i samfunnet igjen.
georg

Innlegg georg 20 Okt 2010, 16:36

lba skrev:
Vegard Martinsen skrev:Ingen vits å ha en mann i fengsel hvis han er eldre enn 75, da er han ikke farlig lenger.

Sant nok. Men det kunne kanskje være et poeng å holde ham innesperret på livstid likevel, for å yte en slags rettferdighet til de etterlatte.

Bør ikke det at man skal sperre inne folk i lang tid være basert på noe mer konkret enn "en slags rettferdighet"? Er det du mener at de etterlatte har rett på hevn? Er ikke hevn en primitiv følelse vi bør være i stand til å heve oss over?

Jeg syns det er forvirrende at Det Liberale Folkepartiet skal være så liberale, men likevel så autoritære og det som oppfattes for meg som følelsestyrte når det kommer til straff. Jeg håper jeg tar feil.
georg

Innlegg Fettsnerk 20 Okt 2010, 16:46

georg skrev:Jeg syns det er forvirrende at Det Liberale Folkepartiet skal være så liberale, men likevel så autoritære

Å "ta det onde ved roten" er et liberalt prinsipp. Staten bør bruke den makt som er nødvendig for at kriminaliteten blir minimal (men ikke mer!)

og det som oppfattes for meg som følelsestyrte når det kommer til straff. Jeg håper jeg tar feil.

DLF er garantert ikke styrt av følelser.
Fettsnerk

Innlegg georg 20 Okt 2010, 17:24

Fettsnerk skrev:
georg skrev:Jeg syns det er forvirrende at Det Liberale Folkepartiet skal være så liberale, men likevel så autoritære

Å "ta det onde ved roten" er et liberalt prinsipp. Staten bør bruke den makt som er nødvendig for at kriminaliteten blir minimal (men ikke mer!)

og det som oppfattes for meg som følelsestyrte når det kommer til straff. Jeg håper jeg tar feil.

DLF er garantert ikke styrt av følelser.

Har vi noen som helst bevis for at høyere straffer fører til mindre forbrytelser? - Da tenker jeg spesielt på voldsforbrytelser.
georg

Innlegg Cragfarm 20 Okt 2010, 18:40

Det finnes da drapsmenn som er langt eldre enn dette. Dessuten finnes det mange måter å drepe på foruten rå muskelkraft.
Cragfarm

Innlegg PAMENTAS 20 Okt 2010, 19:31

georg skrev:
Vegard Martinsen skrev:

Hva er begrunnelsen for at straffen skal være lengre enn den er i dag? Antar dere at dette vil føre til færre drap/virke avskrekkende? Eller er det kun basert på at dette vil være mer proporsjonalt?

Skal de som har begått en forbrytelse "straffes" som i at i de skal lide, eller bør det være fokus på rehabilitering? Det at man skal sperre folk inne så lenge tyder jo på at man ikke tar hensyn/interesse for at de skal fungere når de kommer ut i samfunnet igjen.
Innesperring av farlige mennesker beskytter samfunnet, og psykopater ol. kan visstnok ikke behandles.
PAMENTAS

Innlegg lba 20 Okt 2010, 23:12

georg skrev:Bør ikke det at man skal sperre inne folk i lang tid være basert på noe mer konkret enn "en slags rettferdighet"? Er det du mener at de etterlatte har rett på hevn? Er ikke hevn en primitiv følelse vi bør være i stand til å heve oss over?

Jeg er enig at det bør uttrykkes bedre enn "en slags rettferdighet", jeg var litt kjapp. Men ja, jeg mener de etterlatte har en viss rett på hevn. Når en kriminell gjerning er begått sitter offeret, eller evt. de etterlatte, ofte igjen med en betydelig psykologisk byrde. Denne byrden kan lettes dersom de får se at den som gjorde ugjerningen blir straffet. Om dette skyldes et primitivt behov er uvesentlig. I mine øyne skylder gjerningsmannen offeret/de etterlatte å gjøre det som er nødvendig for å lette byrden han har påført dem, og dette inkluderer å tilfredsstille deres hevnlyst dersom dette hjelper. (Innenfor siviliserte rammer selvsagt).
lba

Innlegg Skatteflyktning 20 Okt 2010, 23:43

georg skrev:Bør ikke det at man skal sperre inne folk i lang tid være basert på noe mer konkret enn "en slags rettferdighet"? Er det du mener at de etterlatte har rett på hevn? Er ikke hevn en primitiv følelse vi bør være i stand til å heve oss over?

Jeg syns det er forvirrende at Det Liberale Folkepartiet skal være så liberale, men likevel så autoritære og det som oppfattes for meg som følelsestyrte når det kommer til straff. Jeg håper jeg tar feil.

Tja, jeg faar vel veie inn igjen fra det Anarkistiske hjoerne:

1. Hva boer retts-systemet gjoere?
1A. Straffe den kriminelle?
1B. Erstattning til offeret?

Vi anarkister er mest opptatt av aa gjoere det goedt igjen for ofret, noe det er den kriminelle som maa staa for kostnadene av.

2. Hva er hevn, om ikke rett og slett ofrene som tar seg tilrette ovenfor den kriminelle? Har de ikke rett til dette? At det er primitivt tilsier ikke at det er galt. Sex er primitivt, er det derfor galt?

3. DLF er ett minarkistisk hoyre-parti, dvs de oensker en liten men sterk Stat som kun har monopol paa militaere tjenester, politi (tildels), domstoler, fengsler og patentkontoret (tror jeg). Videre oensker de aa avskaffe all skatt og ha frivillig finasiering av staten (dog er dette noe de ikke har det travelt med aa infoere). De er basert paa objectivistisk filosofi ala Ayn Rand. Mye bedre en de andre alternativene i Norge, men...

4. Hvis du leter etter mer liberale og mindre autoritaere boer du kjikke pa Anarko-Kapitalismen. Dog der fins intet AK-parti (som kjent er det vanskelig aa organisere anarkister). Vi vil avskaffe hele statsapparatet, untatt lovsamlingen, og den oensker vi ogsaa aa redusere kraftig (-99%). Og aller helst umidellbart!
Skatteflyktning

Neste

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester