Hvor mange Liberterians, Ron Paul sympatisorer er det her?

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Re: Hvor mange Liberterians, Ron Paul sympatisorer er det her?

Innlegg Larebil 30 Sep 2011, 18:23

Ser ikke noe poeng med å sympatisere med Ron Paul.
Jeg har ikke stemmerett i USA.
Synes et for stort USA fokus blender oss for vår egen situasjon her hjemme.
Frihet er bedre en tvang, gang på gang!
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Innlegg stian 30 Sep 2011, 19:22

Her er vel litt av grunnen til at verken Paul eller Perry er gode kanidater. De bruker mye tid på å kjempe mot hverandre noe som kan lede opp til at demokratene får seieren isteden.

Her er forøvrig hele debatten fra CNN - New Hampshire:

Romney er for en stats form for Obamacare.
Partimedlem.
stian

Innlegg razorth 01 Okt 2011, 10:48

stian skrev:Her er vel litt av grunnen til at verken Paul eller Perry er gode kanidater. De bruker mye tid på å kjempe mot hverandre noe som kan lede opp til at demokratene får seieren isteden.

Romney og Paul krangler nesten ikke i det hele tatt.

Poenget med en primary prosess er å krangle seg imellom. Den som vinner krangelen får krangle mot obama etterpå.
razorth

Innlegg razorth 01 Okt 2011, 10:50

(For a rational approach to today’s most pressing foreign policy issue, the war on Islamic Jihad, see generally this article.)

for de rasjonelle menneskene i verden er nettop ikke krigen mot islam "the most pressing issue". det er jo hele poenget.

get the neo out of conservative =)

[Edit: Er noe redigert av red.]
razorth

Innlegg stian 01 Okt 2011, 21:46

razorth skrev:
stian skrev:Her er vel litt av grunnen til at verken Paul eller Perry er gode kanidater. De bruker mye tid på å kjempe mot hverandre noe som kan lede opp til at demokratene får seieren isteden.

Romney og Paul krangler nesten ikke i det hele tatt.

Poenget med en primary prosess er å krangle seg imellom. Den som vinner krangelen får krangle mot obama etterpå.

Er vel derfor Romney skyter frem.
Partimedlem.
stian

Innlegg Holm 02 Okt 2011, 01:14

Østrem skrev: Det er som å si at hadde Breivik drept alle de unge menneskene i Svergie, så skulle Svergie angrepet oss, og kalt det en forsvarskrig....

Hadde Breivik fått både moralsk og økonomisk støtte av Norge, samt nektet å utlevere ham, eller kjempe mot gruppen hans sammen med svenskene, da burde Sverige angrepet oss. Er du uenig?

og Irak hadde møv, ja, den har du fått svar på.

Jeg sa aldri de hadde atomvåpen...
http://www.foxnews.com/story/0,2933,200499,00.html
http://www.foxnews.com/projects/pdf/Iraq_WMD_Declassified.pdf

han vil ha et sterkt militær, men han vil ikke ha soldater i over 130 land! Er det rart?

Enig i det, jeg er ikke neocon..

Se på Vietnam, de sluttet med krigen, begynte å handle med landet, og nå er de venner

USA gikk til angrep på kommunistene. Det er ikke USA som har gått til angrep på Islamistene, men omvendt. Sosialister vil skape paradis på jord, Islamister vil gjøre seg fortjent til en plass i himmelen, gjerne ved å drepe de vantro.

Nato ble dannet som svar på trusselen fra Sovjet, idag er det ikke et reellt behov for NATO

Ser ikke noe galt i å alliere seg med andre demokratiske, semi-frie land.

og den har vel mer og mer utviklet seg til å bli en angripsallianse

Jeg er i mot Lybia og de fleste andre kriger, støtter krigen i Afghanistan og tildels Irak. Norge kunne gjerne gått ut av NATO og laget en ny allianse med andre land, men det er vel vanskelig å gjennomføre i dag.

Saudi Arabia selger USA billig olje, så de er det ikke farlig med

Nettopp, "the real blood for oil", USA betaler Saudi-Arabia for olje, de pengene går etter hvert til å angripe USA. Nå hevder selvfølgelig S-A at de gjør alt de kan for å hindre at disse pengene går til terrorister..
http://www.usnews.com/usnews/news/articles/031215/15terror.htm
http://articles.latimes.com/2008/apr/02/nation/na-terror2

Du skulle ha tatt deg en tur til Afghanistan, kanskje du hadde fått et annet syn på ting.

At du er sersjant, og jeg sivilist har vel ikke noe med saken å gjøre? Selvfølgelig fint du er med på å forsvare Norge, men with all due respect, så er det vel opp til ledelsen i forsvaret å bestemme hvordan man skal vinne en krig.
"I hate conservatives, but I really f**king hate liberals."
Holm

Innlegg razorth 02 Okt 2011, 05:45

Stéphane Holmière skrev:
Østrem skrev: Det er som å si at hadde Breivik drept alle de unge menneskene i Svergie, så skulle Svergie angrepet oss, og kalt det en forsvarskrig....

Hadde Breivik fått både moralsk og økonomisk støtte av Norge, samt nektet å utlevere ham, eller kjempe mot gruppen hans sammen med svenskene, da burde Sverige angrepet oss. Er du uenig?

og Irak hadde møv, ja, den har du fått svar på.

Jeg sa aldri de hadde atomvåpen...
http://www.foxnews.com/story/0,2933,200499,00.html
http://www.foxnews.com/projects/pdf/Iraq_WMD_Declassified.pdf

han vil ha et sterkt militær, men han vil ikke ha soldater i over 130 land! Er det rart?

Enig i det, jeg er ikke neocon..

Se på Vietnam, de sluttet med krigen, begynte å handle med landet, og nå er de venner

USA gikk til angrep på kommunistene. Det er ikke USA som har gått til angrep på Islamistene, men omvendt. Sosialister vil skape paradis på jord, Islamister vil gjøre seg fortjent til en plass i himmelen, gjerne ved å drepe de vantro.

Nato ble dannet som svar på trusselen fra Sovjet, idag er det ikke et reellt behov for NATO

Ser ikke noe galt i å alliere seg med andre demokratiske, semi-frie land.

og den har vel mer og mer utviklet seg til å bli en angripsallianse

Jeg er i mot Lybia og de fleste andre kriger, støtter krigen i Afghanistan og tildels Irak. Norge kunne gjerne gått ut av NATO og laget en ny allianse med andre land, men det er vel vanskelig å gjennomføre i dag.

Saudi Arabia selger USA billig olje, så de er det ikke farlig med

Nettopp, "the real blood for oil", USA betaler Saudi-Arabia for olje, de pengene går etter hvert til å angripe USA. Nå hevder selvfølgelig S-A at de gjør alt de kan for å hindre at disse pengene går til terrorister..
http://www.usnews.com/usnews/news/articles/031215/15terror.htm
http://articles.latimes.com/2008/apr/02/nation/na-terror2

Du skulle ha tatt deg en tur til Afghanistan, kanskje du hadde fått et annet syn på ting.

At du er sersjant, og jeg sivilist har vel ikke noe med saken å gjøre? Selvfølgelig fint du er med på å forsvare Norge, men with all due respect, så er det vel opp til ledelsen i forsvaret å bestemme hvordan man skal vinne en krig.

jeg vet ikke helt om den siste der.

militæret er ikke som en sentralbank, uavhengige teknokrater som kan gjøre som de vil.

de er underlagt folkets kontrol som alle andre offentlig ansatte.

Det er jo en interessant teoretisk diskusjon å ha dette med land og kriger. På samme måte som land og gjeld er det en veldig moralsk gråsone.

99% Av alt den norske stat gjør er jeg imot. Fra mitt ståsted hadde det vært perverst om svenskene skulle bombet meg pga det en byråkrat i Oslo fant på.
Det er derfor krig må ungås. Uskyldige vil alltid dø.

Utifra den situasjonen du beskriver ville jeg gjort som Ron Paul prøvde etter 9/11. Han la fram en bill i congress for å sende et kill-squad etter bin laden.

Dette ville ingen andre selvfølgelig. Aldri la en god krise gå tapt. Politikere vet at under krig og kriger vokser staten mest. Denne muligheten var for god til å la gå.
Bare se på the patriot act, homeland security, dobling i pentagon budsjettet, TSA, stadig mer overvåkning og kontrol. Politikere har alltid lyst å innføre slike ting,
men bare kriser/krig gir dem muligheten.

Men etter 10 år, 2 kriger, 3 trillioner dollar i gjeld, 6 tusen amerikanske liv, 100 000 + afghanske / irakiske liv og millioner på flukt fant de ut at Ron Pauls løsning var den beste.
De endte jo opp med å sende inn et lite team til Pakistan for å drepe ham. Hvis vi tror på den historien da.
razorth

Innlegg Vegard Martinsen 02 Okt 2011, 06:49

To artikler om krig som gjendriver razorths momenter i innlegget over :

"Krig og kriminalitet"

http://vegmar.wordpress.com/2010/11/16/ ... minalitet/

"Krig: hvorfor og hvordan"

http://vegmar.wordpress.com/2010/11/19/ ... g-hvordan/
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 03 Okt 2011, 11:11

http://www.huffingtonpost.com/2011/09/3 ... 89129.html

MANCHESTER, N.H. -- Republican presidential candidate Ron Paul is condemning the Obama administration for killing an American born al-Qaida operative without a trial.

Paul, a Texas congressman known for libertarian views, says the killing of Anwar al-Awlaki on Yemeni soil amounts to an "assassination." Paul warned the American people not to casually accept such violence against U.S. citizens, even those with strong ties to terrorism.

Anwar al-Awlaki was considered one of the most influential al-Qaida operatives wanted by the United States. U.S. and Yemen officials say he was killed in a U.S. air strike targeting his convoy Friday morning.

Paul made the comments to reporters after a campaign stop Friday at Saint Anselm College in New Hampshire. He said America's leaders must think hard about "assassinating American citizens without charges."
Vegard Martinsen

Innlegg QIQrrr 04 Okt 2011, 06:12

Mer vissvass fra Ron Paul:

Politico, October 3, 2011: Ron Paul said Monday that President Barack Obama’s targeted killing of Anwar al-Awlaki might be an impeachable offense. Asked at a Manchester, N.H. town hall meeting about last week’s killing of the American-born Al Qaeda leader, the Texas congressman said impeachment would be “possible,” but that he wants to know more about how the administration “flouted the law.” Paul called the killing a movement toward “tyranny” - Obama impeachment a possibility, says Ron Paul
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg QIQrrr 06 Okt 2011, 19:49

New York Daily News, October 6, 2011: Ron Paul is still mad as hell over America's killing of U.S.-born terrorist Anwar al-Awlaki - and he's warning that members of the media could be next on the government's target list. The Republican presidential hopeful told an audience at the National Press Club on Wednesday that if citizens do not protest al-Awlaki's death, the country could start broadening its threat list to include reporters. "Can you imagine being put on a list because you're a threat? What's going to happen when they come to the media? What if the media becomes a threat? ... This is the way this works. It's incrementalism," the 76-year-old Texas congressman said. "It's slipping and sliding, let me tell you," Paul added - Ron Paul: Government could begin to target media, just like it has with terrorist Anwar al-Awlaki
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Onarki 06 Okt 2011, 22:33

Uten at jeg har satt meg grundig inn i saken er det ett poeng Ron Paul gjør som er legitimt. Ingen står ansvarlige for de som velges ut som drapsofre. Det er en hemmelig komité som ikke står til ansvar for noen. Dette er rettsstatlig problematisk, for å si det mildt. Patriot Act utvidet statens fullmakter på en måte som er kritikkverdig. Kongressen har så vidt jeg vet aldri erklært krig mot Irak eller Afghanistan og derfor gjelder ikke lovene som regulerer krigføring. Guantanamo bay ble plassert på cubansk jord fordi den ville vært lovstridig dersom den var i USA. Selv om mange av disse tiltakene var fornuftige er det like fullt bekymringsfullt hvor villig myndighetene er til å bøye lover og grunnloven for å gjennomføre sin vilje. Det er noe Rooseveltsk over dette som er meget bekymringsverdig. Det er ikke slik en rettsstat skal fungere. Selv om Paul tar feil i at Anwar al-Awakli burde vært stilt for retten har han rett i at rettsstaten er under press i USA og at dette ikke er en bra utvikling. Sannheten er at så lenge liberalistene (herunder Objektivistene) ikke tar på seg den kritiske rollen i denne sammenhengen vil libertarianerne gjør det i stedet og da får vi det sammensuriumet til Ron Paul & co.
Onarki

Innlegg QIQrrr 07 Okt 2011, 10:03

Onarki skrev:Ingen står ansvarlige for de som velges ut som drapsofre. Det er en hemmelig komité som ikke står til ansvar for noen.

Det er ingen hemmelighet at CIA har hovedansvaret for å utføre operasjonene i henhold til den nye doktrinen. Ron Paul tror at CIA har utført statskupp og at organisasjonen styrer alt. "We need to take out the CIA" er budskapet fra den kanten:

Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Vegard Martinsen 12 Okt 2011, 07:05

Vegard Martinsen skrev:
razorth skrev:"Ron Paul er en helt mariginal kandidat. De som forstatt tviler på det jeg sier vil få dette bekreftet ved å følge nominasjonsprosessen fremover. "

Du tok feil Vegard.

marginal kandidat som nå ligger på 3.plass i nominasjons prosessen, poller 50/50 mot obama og blir mer populær for hver dag som går. vant california straw pollen, og andre plass i Iowa.
Ron Paul driver hele debatten om innenrikspolitikk. Selv om han ikke vinner er han den mest filosofisk inflytelsesrike kandidaten. Selv gingrich twittret at usa vil huske Paul som den første til å stå opp mot sentralbanken av nasjonale politikere.

Ikke enig i dette. Det er pr idag for tidlig å gjøre opp status. Primærvalgene begynner om ca et halvt år.

Den siste meningsmålingen jeg har sett (tatt opp 26/9 til 9/10) har følgende rekkefølge på kandidatene: Cain, Romney, Gingrich, Perry, Santorum, Bachman, Huntsman, Paul.

http://www.gallup.com/poll/150020/Cain- ... tinue.aspx
Vegard Martinsen

Innlegg simon 12 Okt 2011, 09:18

Ron Paul driver hele debatten

riktig. Det er interessant å se hvordan en på mange måter uvelgelig kandidat klarer å sette debattene på spissen ved å være mer prinsipiell enn de øvrige.
Jeg synes det er svært trist at Paul er så uspiselig på visse områder, da han på andre er svært bra.
simon

Forrige

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester