Hvor mange Liberterians, Ron Paul sympatisorer er det her?

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Hvor mange Liberterians, Ron Paul sympatisorer er det her?

Innlegg razorth 08 Aug 2011, 04:47

Vil ikke ha noe diskusjon om rothbard, anarkisme, ron paul, ismlamofobi eller romantisering av krig her inne.

Jeg lurer bare paa hvor stor bevegelse / hvor mange mennesker her inne som er Ron Paul sympatisorer imotsetning til objektivister?
Sannsynligvis er det mange liberterians som kommer innom dette forumet da det ikke finnes noe frihets alternativ i Norge, men jeg
lurer paa hvor mange som blir/ er her enda.
razorth

Re: Hvor mange Liberterians, Ron Paul sympatisorer er det her?

Innlegg Napalm Death 19 Aug 2011, 00:52

Vil nok kalle meg selv Ron Paul-sympatisør selv om jeg ikke er enig i alt han står for, men er langt ifra en av de såkalte 'Paul-tards' som er nærmest prikk like en del Obama-supportere som ser på Paul som en slags allvitende gud. Misliker en del av den gjengen der, som består av en betydelig del gærne konspirasjonsteoretikere og en del kristenfundamentalister også. Så jeg er uenig i Ron Pauls syn på abort, immigrasjon (hvis det er slik at han er for en streng immigrasjonspolitikk) men tross alt ser han i mine øyne ut som det beste alternativet i amerikansk politikk, selv om han neppe kommer til å bli president med det første.
A government that is big enough to give you all you want is big enough to take it all away. – Barry Goldwater
Napalm Death

Innlegg razorth 21 Aug 2011, 18:19

Han er bare imot ulovlig immigrasjon pga av velferdsgodene de har krav på som tar knekken på utallige sykehus/skoler/ lokale velferds tilbud i sør-statene.
Et standpunkt som selvfølgelig er helt naturlig.

Angående abort vil han la det være opp til statene å bestemme sine egne lover, helt i tråd med grunnloven. en
Angående debatten rundt abort kunne jeg ikke brydd meg mindre, fordi jeg ser begge sider av argumentet. Å si det ikke er et liv bare fordi det er inni en mage er en helt klar en inntelektuell cop-out.

Jeg tror nok objektivistene har et større "helte-status"-problem enn liberterians ;) Vi har ihvertfall et par stykker å dele statusen rundt blant.
razorth

Innlegg Vegard Martinsen 21 Aug 2011, 18:51

razorth skrev: ... Angående abort vil han la det være opp til statene å bestemme sine egne lover, helt i tråd med grunnloven.

Det bør være opp til individet å bestemme over egen kropp.

Angående debatten rundt abort kunne jeg ikke brydd meg mindre, fordi jeg ser begge sider av argumentet. Å si det ikke er et liv bare fordi det er inni en mage er en helt klar en inntelektuell cop-out.

Selvfølgelig er det liv, men det er ikke et menneske.

(Men vi tar ikke opp igjen abortdiskusjonen her.)
Vegard Martinsen

Innlegg Napalm Death 22 Aug 2011, 03:09

razorth skrev:Han er bare imot ulovlig immigrasjon pga av velferdsgodene de har krav på som tar knekken på utallige sykehus/skoler/ lokale velferds tilbud i sør-statene.
Et standpunkt som selvfølgelig er helt naturlig.

Klart, men jeg håper da han er for å oppheve mesteparten av dagens velferdsgoder. Immigrasjonsdebatten i USA er også rimelig skjev, altfor mange "terrorist-argumenter" selv om jeg tviler på at Ron Paul bruker disse.

razorth skrev:Angående abort vil han la det være opp til statene å bestemme sine egne lover, helt i tråd med grunnloven. en

Jeg tror nok objektivistene har et større "helte-status"-problem enn liberterians ;) Vi har ihvertfall et par stykker å dele statusen rundt blant.

Det handler om rettigheter og om et foster, som på mange måter er en parasitt, skal ha rettigheter. Jeg har et lite problem med states' rights, jeg synes personlig en del lover bør bli bestemt på føderalt nivå, segregasjonen i sør-statene f.eks. Men mange libertarians i USA er jo konstitusjonalister, enklere å argumentere for noe i USA ved å si "at det står i grunnloven" enn å argumentere utifra et filosofisk, moralsk eller vitenskapelig grunnlag (har jeg inntrykk av), omtrent som fundamentalistiske kristne som bruker bibelen for sine argumenter (jeg har absolutt respekt for den amerikanske grunnloven altså, i motsetning til bibelen).

Og forøvrig er det faktum at Ron Paul er mormoner ikke veldig attraktivt i mine øyne, men han er fremdeles en bedre kandidat enn de andre kandidatene med noenlunde support.
A government that is big enough to give you all you want is big enough to take it all away. – Barry Goldwater
Napalm Death

Innlegg Joakim 22 Aug 2011, 04:36

Er det noen som kan gi en kort oppsummering i forskjellen mellom disse to?

Jeg ser meg enig i mye av det både Ron Paul og DLF sier, og klarer ikke se de store kontrastene på dette tidspunkt.
Personlig tror jeg det hadde vært fint for USA og resten av verden at Ron Paul tok over for Obama.
Joakim

Innlegg Vegard Martinsen 22 Aug 2011, 06:34

Joakim skrev:Er det noen som kan gi en kort oppsummering i forskjellen mellom disse to? ..

Vi har diskutert dette mange ganger, og hvis man i dette forum søker på libertarianisme eller lignende så vil disse trådene komme opp.
Vegard Martinsen

Innlegg Cuneax 22 Aug 2011, 10:20

Jeg syns Vegard Martinsens artikkel om libertarianismen var meget oppklarende:

http://vegmar.wordpress.com/2011/05/03/ ... erspektiv/
Brukerens avatar
Cuneax

Innlegg Joakim 22 Aug 2011, 16:59

Takk for nyttig link Cuneax. Såvidt jeg ser er det samme ide, med forskjellige konklusjoner. Objektivistene har dog (slik som det ser ut fra det Vegard skriver i linken) en mer detaljert filosofisk argumentasjon og utarbeidelse av en rekke spesifikke synspunkter.

Beklager en liten avsporing fra tråden, men følte det kunne være greit å vite hvorfor det _ikke_ skulle være 'libertarians' her inne. Dette ser jeg fortsatt ikke. Holder forsåvidt også med mitt første utsagn. :)
Joakim

Innlegg Holm 22 Aug 2011, 17:02

Det virker som om det er mange flere Libertarians enn klassiske liberalister i Norge, men ikke i DLF, det er nok fordi de ser på oss som fascister fordi vi støtter en intervensjon mot Iran og Saudi-Arabia (for eks)
"I hate conservatives, but I really f**king hate liberals."
Holm

Innlegg stian 22 Aug 2011, 17:20

Stéphane Holmière skrev:Det virker som om det er mange flere Libertarians enn klassiske liberalister i Norge, men ikke i DLF,

DLF vil (fremdeles) være det partiet som er mest enig med både Friedman og Ron Paul sine tanker, om man ser etter et parti som implanterer flest av ideene man liker så vil DLF være riktig uansett.

det er nok fordi de ser på oss som fascister fordi vi støtter en intervensjon mot Iran og Saudi-Arabia (for eks)

DLF støtter avtalene vi har inngått. Mens mange av de andre freds partiene vil ha, men vil ikke gi.
Partimedlem.
stian

Innlegg Vegard Martinsen 22 Aug 2011, 17:56

Stéphane Holmière skrev:Det virker som om det er mange flere Libertarians enn klassiske liberalister i Norge, men ikke i DLF, det er nok fordi de ser på oss som fascister fordi vi støtter en intervensjon mot Iran og Saudi-Arabia (for eks)

Ja, libertarianere er imot å avsette undertrykkende regimer.
Vegard Martinsen

Innlegg razorth 23 Aug 2011, 03:53

Vegard Martinsen skrev:
razorth skrev: ... Angående abort vil han la det være opp til statene å bestemme sine egne lover, helt i tråd med grunnloven.

Det bør være opp til individet å bestemme over egen kropp.

Selvfølgelig er det liv, men det er ikke et menneske.

(Men vi tar ikke opp igjen abortdiskusjonen her.)

Ikke kast ut "rett til egen kropp" argumentet. Ingen er uenig i det.

det som blir diskutert er hvordan man definerer et liv/individ.

at akkurat du mener et foster ikke er et menneske gjoer det ikke noedvendigvis sant. aa si det som om det er en opplest og vedtatt sannhet er en smule arrogant.

Som du sier trenger vi ikke diskutere dette her.
razorth

Innlegg razorth 23 Aug 2011, 04:00

Joakim skrev:Er det noen som kan gi en kort oppsummering i forskjellen mellom disse to?

Jeg ser meg enig i mye av det både Ron Paul og DLF sier, og klarer ikke se de store kontrastene på dette tidspunkt.
Personlig tror jeg det hadde vært fint for USA og resten av verden at Ron Paul tok over for Obama.

objektivister klarer ikke ha et objektivt (pun intended) syn paa Liberterians.

stammer fra en gammel diskusjon/krangel mellom Rand og Rothbard.

liberterians mener at dn eneste logiske slutningen man kan trekke fra Rands argumenter er at Anarki er den beste samfunnsmodellen mens Rand forfekter et minarki.
En minimal forskjell naar det kommer til praktisk politik. Denne lille forskjellen har blitt spillt opp i mente pga hatet mellom de to gruppene. For en utenforstaaende fremstaar det som patetisk.

Du merker det naar objektivister heller vil ha Obama eller en Neo-con ved roret i USA enn en ekte frihetselsker. Helt ulogisk.

Derfor tas abort-argumentet opp selv om det er TOTALT irrelevant i det store og det hele. Paa en liste over USAs problemer kommer foderale vs statlige abort regler knappt inn paa topp 1000.

Kan snakke mer om states-rights senere. time naa.
razorth

Innlegg Joakim 23 Aug 2011, 04:42

razorth skrev:Du merker det naar objektivister heller vil ha Obama eller en Neo-con ved roret i USA enn en ekte frihetselsker. Helt ulogisk.

Derfor tas abort-argumentet opp selv om det er TOTALT irrelevant i det store og det hele. Paa en liste over USAs problemer kommer foderale vs statlige abort regler knappt inn paa topp 1000.

Enig med dette. Jeg foretrekker å fokusere på ting man er enig om først, så kan man finne ut av resten senere. ;) Alle mener de selv har rett, og i et fritt samfunn kan de gjøre som de selv mener er rett uansett, eller i mye større grad enn i dag. En forbedring (selv om den ikke er ideell) er et steg i riktig rettning.

Hadde vi levd i et fritt, eller nesten fritt samfunn kunne det vært relevant å diskutere slike ting. Politikk forsvinner aldri :)
Joakim

Neste

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest