Libertarian Islands

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Re: Libertarian Islands

Innlegg Onarki 24 Sep 2011, 10:24

Det er tre prosjekter som pågår nå som har en viss realisme bak seg, og disse er:

- Paul Romers "Charter Cities" (han har lykkes i å få Honduras til å vedta at et område på 1000 km2 skal settes av til en slik Charter City)
- Paypal-gründer Peter Thiel's Seasteading Institute. (Han opererer i internasjonalt farvann og dermed må internasjonal lov endres for at dette skal kunne slås ned på.)
- mitt eget Free State Initiative (jeg er i samtaler med et konkret afrikansk land om dannelsen av en fristat i ett av deres uutviklete landområder)

Disse ligner litt på hverandre, og komplimenterer hverandre. Seasteading har den fordelen at det ikke krever noen avtaler med eksisterende stater. Internasjonal lov er veldefinert på dette området, og det vil ta lang tid for noen å endre internasjonal lov. Ulempen med Seasteading er de enorme kostnadene det er å bygge til havs. På grunn av dette tror jeg at Seasteading vil forbli en nokså begrenset affære, men kan ha en fremtid innen visse næringer som ikke er så arealintensive.

Paul Romer's Charter Cities hørtes ikke særlig realistisk ut første gang jeg hørte om det, fordi jeg trodde at alle stater i verden var slik som de vestlige, men det er altså ikke tilfellet. Blant fattigere stater er det stor nysgjerrighet på dette med markedsøkonomi og gode regler/statlige institusjoner. Honduras viste i den konstitusjonelle krisen nylig at de faktisk er langt flinkere på rettsstat enn mange vestlige land, og det var faktisk i kjølvannet av dette at folk høyt oppe i Honduras byråkrati inviterte Paul Romer til å holde foredrag for nasjonalforsamlingen. Nasjonalforsamlingen vedtok enstemmig (minus en blank stemme) å endre loven slik at man kan danne en Charter City på 1000 km2. Arealet er satt av, men planene er ikke startet ennå. Det faktum at kongressen stilte seg bak dette ENSTEMMIG forteller for meg hva slags iver det finnes for dette i Honduras og jeg har derfor tro på at Honduras kan være det første landet i verden med en Charter City innen få år.

Mitt eget foretak er ennå meget lite men jeg har blitt svært positivt overrasket over hvor frihetsvennlige afrikanske land er for tiden. Vi i Vesten er blitt så vant til den surmulete, bortskjemte, kravstore, maktkåte vestlige adelen at vi tror at hele verden er slik. Men det skjer ting andre steder i verden som er meget positive. Det begynte med Singapore og Hong Kong, og når Kina så dette kopierte Deng Xiaoping dette i sine "økonomiske frisoner." Økonomiske frisoner har nå spredd seg over hele den tredje verden, inspirert av Kina og Hong Kong. Bare i Nigeria finnes det nå 27 slike økonomiske frisoner, og den største av dem, Lekki, er på hele 130 km2 og den tilbyr:

- null skatt
- null import/eksportrestriksjoner
- ingen arbeidsmiljøreguleringer
- fullt eierskap er mulig, også for utlendinger
- full tilgang til det lokale markedet

Dette er en stille revolusjon som har gått upåaktet hen i Vesten. Man registrerer bare med en slags irriterende interesse at Asia og Afrika opplever fantomvekst mens man i Vesten har lunken stagnasjon, uten å helt sette fingeren på hvorfor dette skjer. Svaret som blir stadig mer og mer klart for meg er at det er en gryende forståelse av hva gode regler og økonomisk frihet kan gjøre for et land. På samme måte som Kina kopierer vestlig teknologi har de også kopiert vestlige lover og eiendomsrett og denne kopieringen fortsetter nå over store deler av Asia og Afrika. Derfor har jeg blitt langt mer optimistisk for at slike prosjekter som FSI eller Charter Cities kan lykkes nå. For 30-50 år siden var store deler av verden svært sosialistisk og dypt inspirert av marxismen. Nå som marxismen har mislyktes over hele verden ser man til Singapore og Hong Kongs suksesser.
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 24 Sep 2011, 13:05

Vel, det er jo bare rimelig at MSM ikke skriver om slikt ...
Vegard Martinsen

Innlegg Larebil 30 Sep 2011, 20:55

Hehe!
Det frister litt å bosette seg et sånt sted.
Virker mye mer sannsynelig enn å snu en inngrodd velferdstat.

Er ikke rik så donere kan jeg ikke.
Har dog mange ferdigheter som jeg tror ville passet en sånn situasjon.
Siden det ikke er imorgen kunne jeg vurdert og spesialisert meg til oppgaven
hvis jeg fant ut at det var noe jeg ville satse på.

Virkelig noe å følge med på!
Har ofte tenkt på å emigrere bare for å konkludere med at det eneste som vil endre seg er klima.
Det som holder meg her er vel familie og venner.
Eier ingenting som er så stort og viktig for meg at jeg må bli her med det.
Eie egen bolig i Oslo er bare en dum vits som sikrer meg et livs slaveri under skatteøket. :x
Frihet er bedre en tvang, gang på gang!
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Innlegg RTE 03 Feb 2012, 22:06

Kort innslag om Seasteading Institute på norske ABC Nyheter:

http://www.abcnyheter.no/tv/abctv/2012/ ... autoplay=1
RTE

Forrige

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet