Fri bruk av våpen til alle individer?

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Fri bruk av våpen til alle individer?

Innlegg streetsmart 08 Okt 2011, 22:16

Etter diskusjonen om et bevæpnet politi stiller jeg spørsmålet om fri bruk av våpen for det vanlige individet skal være tillat?

Politiet får sikkert grundig opplæring i hvordan å forholde seg til farlige situasjoner med og uten våpen. Så om politiet bærer våpen ser jeg ikke på som noe problem. Det jeg synes er skummelt er tanken på hvordan det blir det når irrasjonelle mennesker har mulighet til å gå med våpen? Det jeg tror kommer til å skje er at fornuftige mennesker kommer til å nøle med å forsvare seg selv, mens irrasjonelle folk som ikke tenker på fremtiden kanskje kan komme opp med pistolen sin på fest på grunn av at noen flørtet med dama deres. Vil ikke dette kunne skape flere dødsfall og usikkerhet i samfunnet? Hvis man skal sammenligne dette med narkotika, så skader man seg selv med å bruke narkotika. Ved å bruke våpen skader man andre.
streetsmart

Re: Fri bruk av våpen til alle individer?

Innlegg Vegard Martinsen 09 Okt 2011, 07:01

Programmet inneholder følgende:

3.3 Våpen
DLF vil at enhver person med rent rulleblad skal kunne kjøpe og eie sivile våpen, dvs. våpen beregnet på jakt, sport og selvforsvar. DLF vil også avvikle politiets rett til uten grunn å inspisere enhver våpeneiers bolig.

De scenairo som antydes over - "irrasjonelle folk ... kan komme ... med pistolen sin på fest på grunn av at noen flørtet med dama deres" - er svært lite realistisk. Hvis vi har full frihet vil kulturen ha blitt svært rasjonell, og da vil slike tilfeller praktisk talt aldri forekomme. (Se. f.eks. på utviklingen i USA; selv om i en periode "alle" hadde våpen og denne adgangen forsatt fantes så forekom det aldri epsioder av den type som skisseres.) Men hvis kulturen (som i dag) er svært irrasjonell så kan jo alt skje ...
Vegard Martinsen

Innlegg superted 09 Okt 2011, 08:58

streetsmart skrev:Det jeg tror kommer til å skje er at fornuftige mennesker kommer til å nøle med å forsvare seg selv, mens irrasjonelle folk som ikke tenker på fremtiden kanskje kan komme opp med pistolen sin på fest på grunn av at noen flørtet med dama deres.

Ikke glem at man vil være herre over egen eiendom. Selv om våpen til selvforsvar er tillatt i samfunnet forøvrig er det opp til hver enkelt hvorvidt dette skal tolereres på egen eiendom. Det kan evt. være regulert i fellesskap i nabolag, closed communities med egne sikkerhetsfolk hvor man kanskje vil være nødt til å låse våpenet inn i et våpenskap hos vakten når man kommer, osv.

Det er godt mulig man ville være nødt til å være mer kritisk til hvem man omgås med. Det behøver ikke være noe negativt i det.

streetsmart skrev:Vil ikke dette kunne skape flere dødsfall og usikkerhet i samfunnet?

Er det et mål i seg selv å ha færrest mulig dødsfall og størst mulig sikkerhet? Jeg vil si nei. Det er ikke vanskelig å se for seg en samfunnsmodell hvor man maksimerer personsikkerhet og minimerer antall dødsfall. (Tenk påbud om hjelm når man går på gaten om vinteren grunnet risiko for fallende istapper.) Den modellen innebærer ikke respekt for individuell frihet.

Når det er sagt tror jeg ikke at vi ville se flere dødsfall og mere usikkerhet, jfr. Vegards post om en rasjonell kultur.

Et annet vesentlig poeng i denne debatten er at under LF er det økonomiske grunnlaget for organisert kriminalitet--illegal narkotika, våpenhandel og prostitusjon--nærmest ikke-eksisterende. Unntaket er våpensalg til de med rulleblad. Samtidig vil proporsjonalitetsprinsippet føre til at kriminalitet vil være langt mindre lønnsomt enn det er i dag. Kriminelle vil ikke slippe billig unna, slik de gjør i dagens samfunn, og tunge kriminelle vil sannsynligvis fjernes fra gaten for godt når de blir tatt.
superted

Innlegg Vegard Martinsen 09 Okt 2011, 09:32

superted skrev:
streetsmart skrev:Det jeg tror kommer til å skje er at fornuftige mennesker kommer til å nøle med å forsvare seg selv, mens irrasjonelle folk som ikke tenker på fremtiden kanskje kan komme opp med pistolen sin på fest på grunn av at noen flørtet med dama deres.

Ikke glem at man vil være herre over egen eiendom. Selv om våpen til selvforsvar er tillatt i samfunnet forøvrig er det opp til hver enkelt hvorvidt dette skal tolereres på egen eiendom. Det kan evt. være regulert i fellesskap i nabolag, closed communities med egne sikkerhetsfolk hvor man kanskje vil være nødt til å låse våpenet inn i et våpenskap hos vakten når man kommer, osv.

Det er godt mulig man ville være nødt til å være mer kritisk til hvem man omgås med. Det behøver ikke være noe negativt i det.

Før jeg skrev mitt svar over vurderte jeg å ta med noe om dette. Det er et gydlig poeng, men jeg lot det være fordi jeg tenkte at det er lite sannsynlig at man når man inviterer til en fest sier at "skytevåpen ikke tillates medbrakt" (selv om det i det ville vesten visstnok var satt opp skilt ved saloon-inngangenw om som sa følgende "Gentelemen: leave your guns at the door, please!".)

La meg også tilføye at det "ville vesten" var langt mindre vilt en man kan få intrykk av når man ser på cowboy-filmer.

streetsmart skrev:Vil ikke dette kunne skape flere dødsfall og usikkerhet i samfunnet?

Er det et mål i seg selv å ha færrest mulig dødsfall og størst mulig sikkerhet? Jeg vil si nei. Det er ikke vanskelig å se for seg en samfunnsmodell hvor man maksimerer personsikkerhet og minimerer antall dødsfall. (Tenk påbud om hjelm når man går på gaten om vinteren grunnet risiko for fallende istapper.) Den modellen innebærer ikke respekt for individuell frihet.

Når det er sagt tror jeg ikke at vi ville se flere dødsfall og mere usikkerhet, jfr. Vegards post om en rasjonell kultur.

Et annet vesentlig poeng i denne debatten er at under LF er det økonomiske grunnlaget for organisert kriminalitet--illegal narkotika, våpenhandel og prostitusjon--nærmest ikke-eksisterende. Unntaket er våpensalg til de med rulleblad. Samtidig vil proporsjonalitetsprinsippet føre til at kriminalitet vil være langt mindre lønnsomt enn det er i dag. Kriminelle vil ikke slippe billig unna, slik de gjør i dagens samfunn, og tunge kriminelle vil sannsynligvis fjernes fra gaten for godt når de blir tatt.

Ja, akkurat, det primære er frihet - men frihet (inkludert en rasjonell kultur og alike ting som at at de som begår reell kriminalitet idømmes lange fengselsstraffer) - vil føre til at alle skadelige elementer blir minimalisert.
Vegard Martinsen

Innlegg stian 09 Okt 2011, 23:36

Unntaket er våpensalg til de med rulleblad. Samtidig vil proporsjonalitetsprinsippet føre til at kriminalitet vil være langt mindre lønnsomt enn det er i dag. Kriminelle vil ikke slippe billig unna, slik de gjør i dagens samfunn, og tunge kriminelle vil sannsynligvis fjernes fra gaten for godt når de blir tatt.

Våpen er idag ganske "billig" å skaffe seg for kriminelle nettopp fordi det kan importeres i store kvanta som selges til alt og alle (kriminelle, samlere, folk med utstatt for vold og trussler osv). Ettersom det mest av legitim aktivitet med våpen blir lovlig, vil det være lønnsomt overhode å drive med slik import? Folk vil vel aldri betale helt enorme summer for dem, selv i de kriminelle miljøene (og de blir jo mye mindre).
Partimedlem.
stian

Innlegg superted 10 Okt 2011, 20:42

stian skrev:Ettersom det mest av legitim aktivitet med våpen blir lovlig, vil det være lønnsomt overhode å drive med slik import? Folk vil vel aldri betale helt enorme summer for dem, selv i de kriminelle miljøene (og de blir jo mye mindre).

Det blir sikkert mindre penger å tjene på ulovlige våpen, ja. Særlig fordi de som produserer, distribuerer og selger narkotika ikke vil være avhengige av ulovlige våpen.
superted

Innlegg Ultima_Thule 06 Jan 2014, 21:14

Harry Binswanger om våpenkontroll: With Gun Control, Cost Benefit Analysis Is Amoral, Forbes
Ultima_Thule

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest