Cragfarm skrev:Sentralt i liberalismen er ideen om at rettigheter er negative. Man har rett til frihet fra vold, men ingen rett til å få gratis goder fra andre. Men hva med statens beskyttelse i en liberal rettsstat, som også omfavner anarkister og andre som ikke vil være med å betale for driften av rettsstaten? Kan retten til politibeskyttelse ses på som en positiv rettighet?
Vegard Martinsen skrev:Cragfarm skrev:Sentralt i liberalismen er ideen om at rettigheter er negative. Man har rett til frihet fra vold, men ingen rett til å få gratis goder fra andre. Men hva med statens beskyttelse i en liberal rettsstat, som også omfavner anarkister og andre som ikke vil være med å betale for driften av rettsstaten? Kan retten til politibeskyttelse ses på som en positiv rettighet?
Nei, fordi denne jo skal hindre at andre krenker ens negative rettigheter. Fravær av noe negativt er ikke noe positivt.
Forøvrig tror jeg det er bedre å snakke om virkelige og kunstige rettigheter heller enn negative og positive rettigheter.
streetsmart skrev:Hva er virkelige og kunstige rettigheter?
streetsmart skrev:Hvordan vet politiet hvem som er anarkister og med i samfunnet?
streetsmart skrev:Vil det være mulig å ikke betale for politiet hvis DLF hadde makten?
streetsmart skrev: ...Hva er virkelige og kunstige rettigheter?
Hvordan vet politiet hvem som er anarkister og med i samfunnet?
Vil det være mulig å ikke betale for politiet hvis DLF hadde makten?
superted skrev:streetsmart skrev:Hva er virkelige og kunstige rettigheter?
Kan varmt anbefale deg å bruke søkefunksjonen. Dette har vært nevnt mange ganger før.
streetsmart skrev:Kan varmt anbefale å lene seg avslappet tilbake og nyte godene av kvalifiserte folk som svarer meg i stedet for å gjøre en innsats selv![]()
Joakim skrev:streetsmart skrev:Kan varmt anbefale å lene seg avslappet tilbake og nyte godene av kvalifiserte folk som svarer meg i stedet for å gjøre en innsats selv![]()
Utmerket kommentar! A++
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest