Justice: Harvard University - Robert Nozick & John Locke

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Justice: Harvard University - Robert Nozick & John Locke

Innlegg Joakim 13 Okt 2011, 18:52

Her er noen forelesninger ved Harvard University som tar for seg ulike temaer om hva som er riktig og galt. I disse 2 går de igjennom Libertarianisme og John Locke, og viser hvordan individents rettighterer kan defineres på forskjellige måter. Anbefales!

http://www.youtube.com/watch?v=Qw4l1w0r ... st_related
http://www.youtube.com/watch?v=MGyygiXM ... st_related

Kommentarer?
Joakim

Re: Justice: Harvard University - Robert Nozick & John Locke

Innlegg streetsmart 14 Okt 2011, 00:29

Joakim skrev:Her er noen forelesninger ved Harvard University som tar for seg ulike temaer om hva som er riktig og galt. I disse 2 går de igjennom Libertarianisme og John Locke, og viser hvordan individents rettighterer kan defineres på forskjellige måter. Anbefales!

http://www.youtube.com/watch?v=Qw4l1w0r ... st_related
http://www.youtube.com/watch?v=MGyygiXM ... st_related

Kommentarer?

Veldig gode videoer. Takk for link! Likte læreren. Flink foredragsholder og han stiller gode kritiske spørsmål på begge sider
streetsmart

Innlegg superted 14 Okt 2011, 14:35

Bare synd at utsagn som dette får stå tilnærmet uimotsagt (episode 3, rundt 48 min):
Victoria skrev:I mean, technically, If I want to personally go out and kill someone because they offend me, that is self-possession. Because I live in a society, I cannot do that.

Hva slags logikk er dette? Fordi jeg eier meg selv har jeg rett til å drepe andre? Hvem har noensinne hevdet at retten til å eie seg selv ikke gjelder alle under libertarianisme?
Det klassiske "du kan jo alltids flytte"-argumentet dukker også opp. Sukk.

Ellers hadde jeg regnet med at Rawls ble behandlet samtidig med Nozick, men det kommer kanskje i en senere leksjon.
superted

Innlegg Vegard Martinsen 14 Okt 2011, 18:33

superted skrev:Bare synd at utsagn som dette får stå tilnærmet uimotsagt (episode 3, rundt 48 min):
Victoria skrev:I mean, technically, If I want to personally go out and kill someone because they offend me, that is self-possession. Because I live in a society, I cannot do that.

Hva slags logikk er dette? Fordi jeg eier meg selv har jeg rett til å drepe andre? Hvem har noensinne hevdet at retten til å eie seg selv ikke gjelder alle under libertarianisme?...

Dette er subjektivisme.
Vegard Martinsen

Innlegg Joakim 19 Okt 2011, 22:42

superted skrev:Bare synd at utsagn som dette får stå tilnærmet uimotsagt (episode 3, rundt 48 min):

Hva slags logikk er dette? Fordi jeg eier meg selv har jeg rett til å drepe andre? Hvem har noensinne hevdet at retten til å eie seg selv ikke gjelder alle under libertarianisme?
Det klassiske "du kan jo alltids flytte"-argumentet dukker også opp. Sukk.

Ellers hadde jeg regnet med at Rawls ble behandlet samtidig med Nozick, men det kommer kanskje i en senere leksjon.

Ja huff, her er det mange som ikke har forstått hva liberalisme dreier seg om. :) Det er forsåvidt greit nok at de ikke går inn så mye på hvilke konklusjoner som er riktig, det overlater mesteparten av tenkingen til den som ser på. Jeg tror det fort kunne blitt veldig usaklig på den måten, selv om noen kommentarer ikke kan taes veldig seriøst.

Det er ganske mange videoer i serien, og så langt er det mange temaer som er saklig argumentert fra flere synspunkter (fra forelesers side).
Joakim

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester