Tragedy of the commons

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Tragedy of the commons

Innlegg Cuneax 03 Nov 2011, 20:27

Hvordan vil dilemmaet Tragedy of the commons bli løst i en liberalistisk rettsstat?

Jeg trenger litt tanker og ideer om dette, på forhånd takk! :)

For å klargjøre hva dilemmaet går ut på i kortversjon:
The tragedy of the commons is a dilemma arising from the situation in which multiple individuals, acting independently and rationally consulting their own self-interest, will ultimately deplete a shared limited resource, even when it is clear that it is not in anyone's long-term interest for this to happen.
Brukerens avatar
Cuneax

Re: Tragedy of the commons

Innlegg Vegard Martinsen 04 Nov 2011, 07:44

Cuneax skrev:Hvordan vil dilemmaet Tragedy of the commons bli løst i en liberalistisk rettsstat?

Jeg trenger litt tanker og ideer om dette, på forhånd takk! :)

For å klargjøre hva dilemmaet går ut på i kortversjon:
The tragedy of the commons is a dilemma arising from the situation in which multiple individuals, acting independently and rationally consulting their own self-interest, will ultimately deplete a shared limited resource, even when it is clear that it is not in anyone's long-term interest for this to happen.

Løsningen er at det ikke vil være noen "commons" i et fritt samfunn, alt vil være privat eid.

Hvis det på et område er umulig å innføre vanlig privat eiendomsrett (f.eks ved bruk av luften som avfallsdeponi (ja, luften tåler noe slikt) kan man innføre salgbare kvoter).
Vegard Martinsen

Innlegg simon 04 Nov 2011, 11:19

Jeg tror ikke at det ikke vil være commons, men jeg tror de vil være annerledes enn i dag.
Samvirker og almenninger har en naturlig plass i et fritt samfunn, fordi det de "løser" problemer med marginalt nyttige områder. Når det er klare grenser for hvem som har anledning til å gjøre hva , fungerer de ganske bra.
Man kan argumentere for at det til syvende og sist bare er en spesiell form for eierskap, selvsagt.
simon

Innlegg Amund Farberg 04 Nov 2011, 16:28

simon skrev:Man kan argumentere for at [Samvirker og almenninger] til syvende og sist bare er en spesiell form for eierskap, selvsagt.

Jeg er enig i dette synet. Dette er en helt annerledes form for "commons" enn at landeiendom og naturressurser ved statlig eierskap tilhører alle og ingen, slik det mange steder er i dag.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg Onarki 04 Nov 2011, 20:45

Jeg synes at vi med fordel kan oversette "allmenning"/"common" til "fellesskap." "Tragedy of the commons" og "allmenningens tragedie" kan altså trygt oversettes til "fellesskapets tragedie." Dermed blir alt tindrende klart umiddelbart. Man trenger egentlig ikke å gjøre andre forandringer for det er nettopp ordet "fellesskap" som brukes til å forklare allmenningens tragedie. "Fellesskapets tragedie: ting som eies i fellesskap behandles ikke like bra som ting som eies individuelt."
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 05 Nov 2011, 07:55

Og som Aristotelse sa det for 2500 år siden: det som ingen eier er det ingen som tar vare på!
Vegard Martinsen

Innlegg stian 06 Nov 2011, 07:39

I et fellesskap (som ingen tjener på) så vil ingen ta kostnaddene eller bruke tid på det da alle regner med at noen andre gjør det. Man ser ikke akkurat folk gå å luke ugress i en offentlig park. Eller tar å maler kirkebyggene.
Partimedlem.
stian

Innlegg QIQrrr 06 Nov 2011, 11:51

stian skrev:Man ser ikke akkurat folk gå å luke ugress i en offentlig park. Eller tar å maler kirkebyggene.

Jeg har sett personer som vedlikeholder offentlige bygninger og grøntarealer. Det du sannsynligvis mener å si er at dette arbeidet ikke avstedkommer frivillig, og at staten da tvinger det såkalte fellesskapet til å finansiere disse aktivitetene via skatteseddelen. Det som i utgangspunktet bare var en tragedie har da blitt en umoralsk tragedie. Om sluttscenen i denne moderne greske tragedien kommer til å utspille seg i Hellas eller i større skala gjenstår å se. Jeg har mest tro på det siste.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg stian 06 Nov 2011, 16:21

Jeg har sett personer som vedlikeholder offentlige bygninger og grøntarealer. Det du sannsynligvis mener å si er at dette arbeidet ikke avstedkommer frivillig, og at staten da tvinger det såkalte fellesskapet til å finansiere disse aktivitetene via skatteseddelen. Det som i utgangspunktet bare var en tragedie har da blitt en umoralsk tragedie.

Ja, ble litt dårlig formulert. :)
Partimedlem.
stian

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester