Flere forskjellige og uvanlige jobber i liberalismen?

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Flere forskjellige og uvanlige jobber i liberalismen?

Innlegg streetsmart 30 Nov 2011, 01:15

Jeg kom til å tenke på at i dag finnes det mange forskjellige og ganske rare jobber der ute. Det finnes folk som lever av å blogge om hvordan de trener, spiser, kjøper klær eller sminker seg. Andre lever av å lære bort hvordan å flørte, leve livet, trene, synge, danse, være morsom o.s.v. Det virker som om etter internett kom på banen er det lettere å starte med egne hobbyaktige yrker.

1. Hva kommer dette av? Ut i fra det jeg vet har vi ikke mer frihet i Norge, eller verden i dag. Slik jeg ser det, forårsakes dette av internett. Har internett, facebook, twitter gjort oss til friere mennesker?

2. Jeg kom til å tenke på om et liberalistisk samfunn ville ført til at flere uvanlige og hobbyaktige yrker kunne blomstre opp?

Jeg husker jeg prøvde å argumentere for en av kompisene mine som jeg tror har en ganske bra ide med å starte sitt eget firma innenfor privattrening i idrett trodde jeg ville vært lettere i et fritt samfunn.

Kompisen min ble likevell ikke så imponert over filosofien, og gikk istedet til angrep på meg, og trodde absolutt alle da ville bli privattrenere eller musikkartister og ingen ville gidde å drive med ting som gjorde at vi fikk mat på bordet og samfunnsgevinst oppsto.

Jeg har også en kompis som klager over at det nesten ikke finnes ishockeyhaller i Norge, og at det er umulig om man kommer i fra bygda å bli god i ishockey. Han synes staten burde bidratt mer slik at norge kunne fått muligheten til å bli bedre i ishockey. Skulle jeg overbevisst han om at liberalismen er bra, hadde jeg måtte bevise at det ville oppstått flere ishockeyhaller på bygda og rundt om i landet.

3. Hvis det er bevisst at det er slik at frie land fører til mer variasjon i yrkelivet hadde det vært kult om noen hadde linker å slå i bordet med?

Hvis det er slik tror jeg også dette er en god måte å argumentere for liberalismen til venner, som jeg tror er nevnt tidligere at fokuset bør være på hva blir bedre for deg, i stedet for å drive leksjon og gå til angrep på de for at de støtter tvang og at du kan kjøpe en pistol til de.

Når Onar Åm gjør dette på bloggen synes jeg det er greitt, for det har som hensikt å provosere. Det gjør at vi som lesere får satt ting på spissen, og det blir enklere å forstå. Den personen Onar Åm setter på plass tror jeg sjelden vil si seg enig, men mange av leserne hans forstår og blir veldig opplyst av denne måten å diskutere på.
streetsmart

Re: Flere forskjellige og uvanlige jobber i liberalismen?

Innlegg Vegard Martinsen 30 Nov 2011, 07:59

1. Hva kommer dette av? Ut i fra det jeg vet har vi ikke mer frihet i Norge, eller verden i dag. Slik jeg ser det, forårsakes dette av internett. Har internett, facebook, twitter gjort oss til friere mennesker?

Nei, frihet er et forhold mellom borger og stat: innbyggerne er frie så lenge staten ikke initierer tvang og så lenge staten på en effektiv måte tar seg av de som initierer tvang.

Frihet er da uavhengig av velstand; både den fattige og den rike (i samme samfunn) er like frie.

Makt er evnen til å gjennomføre sin ønsker, og den rike har større makt enn den fattige.

Men har man et fritt samfunn vil velstanden øke for alle, og det som beksrives i innlegget over er en økende velstand.

Kompisen min ble likevell ikke så imponert over filosofien, og gikk istedet til angrep på meg, og trodde absolutt alle da ville bli privattrenere eller musikkartister og ingen ville gidde å drive med ting som gjorde at vi fikk mat på bordet og samfunnsgevinst oppsto.

Hvis det begynner å bli lite mat så vil prisen på mat gå opp, det vil bli mer penger å tjene på å produsere/selge mat, og flere vil begynne å produsere/selge mat. Det er slik markedsmekanismen virker. Å tro at ingen vil produsere virkelig nyttige ting (mat, klær, hus) i et fritt marked er en meget uvanlig oppfatning.
Vegard Martinsen

Innlegg kjetilfp 30 Nov 2011, 10:15

Vegard Martinsen skrev: Å tro at ingen vil produsere virkelig nyttige ting (mat, klær, hus) i et fritt marked er en meget uvanlig oppfatning.

Den oppfatningen møter jeg stadig på. Mange har simpelthen ikke tror på markedskreftene i det hele tatt. Med det som utgangspunkt kan det ofte være en meget tung jobb å ha et liberalistisk ståsted i diskusjoner.

Kjetil
kjetilfp

Innlegg kjetilfp 30 Nov 2011, 10:35

streetsmart skrev:1. Hva kommer dette av? Ut i fra det jeg vet har vi ikke mer frihet i Norge, eller verden i dag. Slik jeg ser det, forårsakes dette av internett. Har internett, facebook, twitter gjort oss til friere mennesker?

Det har ikke gjort oss til friere mennesker, men Internett som kanal gjør at man lettere når ut til en stor nok gruppe mennesker med sære interesser slik at det er mulig å tjene penger på hobbyen sin. Se f.eks. på Youtube. Der er det folk som lager små filmsnutter for et utrolig smalt publikum, men på verdensbasis oppnår de 100 0000 klikk per video noe som tillater dem å leve av det. Interentt som salgskanal er mye billigere enn gammeldags markedsføring. Prisen i reklame per mottaker er nesten lik null.

streetsmart skrev:2. Jeg kom til å tenke på om et liberalistisk samfunn ville ført til at flere uvanlige og hobbyaktige yrker kunne blomstre opp?

Det vil det helt klart. Lavere oppstartskostnader i form av lavere avgifter og mindre byråkrati vil tillate langt fler å drive en liten næring i kjelleren eller i garasjen.

streetsmart skrev:Jeg har også en kompis som klager over at det nesten ikke finnes ishockeyhaller i Norge, og at det er umulig om man kommer i fra bygda å bli god i ishockey. Han synes staten burde bidratt mer slik at norge kunne fått muligheten til å bli bedre i ishockey. Skulle jeg overbevisst han om at liberalismen er bra, hadde jeg måtte bevise at det ville oppstått flere ishockeyhaller på bygda og rundt om i landet.

Det han mener er at man bør ta penger fra dem som ikke er interessert i ishockey å gi dem til dem som er interessert i ishockey.

Jeg er interessert i terreng- og freeridesykling. Jeg kjenner en odelsgutt som har bygd en freerideløype i skogen på gården deres. Vi som kommer dit betaler han frivillig 50 kr per gang. En mye bedre ordning enn statlig anlegg. Men vi freeridesyklister og snowboardere har kanskje litt mer den born free spiriten enn lagspillere som ishockeyfolk og fotballspillere.

Problemet med offentlig subsidiering av slike aktiviteter er at mye tid og energi dermed går til tilkarringsvirksomhet i stedet for produksjon. Dvs at idrettslagene legger ned enorme ressurser i søknader for å få tilskudd fra det offentlige i stedet for å utvikle idrettslaget.
kjetilfp

Innlegg Cragfarm 30 Nov 2011, 11:08

streetsmart skrev:Har internett, facebook, twitter gjort oss til friere mennesker?

Fri fra hva? Å måtte vente til i morgen for å lese dagens nyheter? Ja, definitivt. Politisk undertrykking? Nei, på ingen måte.
Cragfarm

Innlegg simon 30 Nov 2011, 12:03

Joda, internett har også gjort mange mennesker mindre undertrykket ved at det blir for vanskelig for myndighetene å drive effekttiv sensur, og har gitt opp. Det samme skjedde når trykkpressen, dampskip/tog, telegrafen, telefonen og bilen ble vanlige. De er alle gamechangers, som det heter på landsmål.
simon

Innlegg Vegard Martinsen 30 Nov 2011, 12:12

simon skrev:Joda, internett har også gjort mange mennesker mindre undertrykket ved at det blir for vanskelig for myndighetene å drive effekttiv sensur, og har gitt opp. Det samme skjedde når trykkpressen, dampskip/tog, telegrafen, telefonen og bilen ble vanlige. De er alle gamechangers, som det heter på landsmål.

Så du mener at Internett har gjort oss friere?

Men det er vel en bakside her, og det er at borgerne er blitt lettere å overvåke (via slike ting som DLD, sporing av kortbruk, etc)?
Vegard Martinsen

Innlegg simon 30 Nov 2011, 12:26

NOEN har blitt friere, men ja, jeg vil si at også vi har det. Den store gevinsten er å kortslutte de etablerte mediene, slik at informasjon primært kommer fra gjennom andre kanaler.

Men som alle andre ting i historien, så går bevegelsen i flere retninger samtidig. Toget satte arbeideraktivister istand til å reise fritt og organisere fagforeninger, og det satte Okhrana (tsarens gestapo) og Tsjekaen (Lenins gestapo), istand til å reise raskt etter for å myrde samme..
simon

Innlegg kjetilfp 30 Nov 2011, 12:43

Her er et essay om Internett og frihet:
What the State Fears Most: Information
kjetilfp

Innlegg Vegard Martinsen 30 Nov 2011, 13:00

kjetilfp skrev:Her er et essay om Internett og frihet:
What the State Fears Most: Information

Artikkelen slutter slik:

"Bloody revolution is no longer with the times, because government's armies are becoming more and more immaterial. As this WikiLeaks episode unfolds, and as government sows the seeds of its own humiliation, we will see government combated, not by force of arms, but by the supremacy of the market."

Hm: Egypt, Iran, Libya, Syria ,,,,

"Today we have seen bureaucracy in retreat."

Dette stemmer Ikke for Norge og ikke for EU og ikke for USA - og hva med Russland?
Vegard Martinsen

Innlegg CareBear 03 Jan 2012, 10:35

Vegard Martinsen skrev:Frihet er da uavhengig av velstand; både den fattige og den rike (i samme samfunn) er like frie.

streetsmart: Jeg vil poengtere en viktig ting å få med seg i diskusjoner med sosialister rundt dette med frihet, som Vegard nevner. Sosialister ser ikke på frihet på denne måten, de ser på frihet som økonomisk betinget. Hvis man ikke har økonomi til å gjøre det man ønsker, har man dermed heller ingen frihet. Slik ser sosialister verden og jeg møter det i diskusjoner hele tiden. Når du skal diskutere, er det viktig å forstå "motstanderen" og hvilke antagelser de har. Stort sett feiler de fleste diskusjoner fordi antagelsene til deltakerne er vidt forskjellige og begge er for "hovne" til å ta seg tiden til å forklare ovenfor "motstanderen".

Dette skjer ikke bare i filosofiske og politiske diskusjoner, jeg har tatt meg selv i å være altfor hovmoden ovenfor andre når man f.eks. jobber på et team. Det man vet selv, forventer man ofte at andre også skal vite eller forstår like fort som man selv har gjort... selvsagt fungerer det aldri slik, og man bør ha tålmodighet og forståelse nok til å hjelpe andre.

Selvsagt er frihet i praksis, økonomisk betinget, men kapital må skapes, før den kan brukes. Mange diskuterer med et utgangspunkt at det finnes nok penger i verden, det handler bare om å dele det "rettferdig" slik at han, som er sosialist, får det han ønsker til å gjennomføre det han mener han har rett på i livet. Problemet er bare at man kan ikke diskustere eller leve livet etter slik logikk, men må starte med prinsippene og først få disse på plass.
SondreB - www.sondreb.com
Working towards Singularity
Brukerens avatar
CareBear

Innlegg Vegard Martinsen 03 Jan 2012, 11:09

CareBear skrev:
Vegard Martinsen skrev:Frihet er da uavhengig av velstand; både den fattige og den rike (i samme samfunn) er like frie.

streetsmart: Jeg vil poengtere en viktig ting å få med seg i diskusjoner med sosialister rundt dette med frihet, som Vegard nevner. Sosialister ser ikke på frihet på denne måten, de ser på frihet som økonomisk betinget. Hvis man ikke har økonomi til å gjøre det man ønsker, har man dermed heller ingen frihet....

Og de forveksler da begrepene "frihet" og "makt": "makt er evnen til å gjennomføre sine ønsker". Deres frihetsbegrep er dessuten selvmotsigende.
Vegard Martinsen

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest