Objektivist eller objektivist?

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Objektivist eller objektivist?

Innlegg Onarki 07 Feb 2012, 03:33

Som en liten og relativt uvesentlig kuriositet har jeg innimellom tenkt på om Objektivist bør skrives med stor eller liten bokstav. Det er noe som hele tiden har skurret med å skrive det med stor bokstav, men jeg har aldri helt klart å sette fingeren på det. Inntil nå. Det er ugrammatisk å skrive Objektivist på norsk fordi vi ikke har noen tradisjoner for å bruke stor bokstav på den måten. Det heter Norge, Sverige, Finland men det heter nordmann, svenske finne, ikke Nordmann, Svenske, Finne. Det heter Platon, Kant, Marx og Aristoteles, men på norsk heter det platoniker, kantianer, marxist og aristoteliker. På tilsvarende vis bør det dermed på norsk hete Objektivisme, men objektivist!
Onarki

Re: Objektivist eller objektivist?

Innlegg Vegard Martinsen 07 Feb 2012, 06:53

Onarki skrev:Som en liten og relativt uvesentlig kuriositet har jeg innimellom tenkt på om Objektivist bør skrives med stor eller liten bokstav. Det er noe som hele tiden har skurret med å skrive det med stor bokstav, men jeg har aldri helt klart å sette fingeren på det. Inntil nå. Det er ugrammatisk å skrive Objektivist på norsk fordi vi ikke har noen tradisjoner for å bruke stor bokstav på den måten. Det heter Norge, Sverige, Finland men det heter nordmann, svenske finne, ikke Nordmann, Svenske, Finne. Det heter Platon, Kant, Marx og Aristoteles, men på norsk heter det platoniker, kantianer, marxist og aristoteliker. På tilsvarende vis bør det dermed på norsk hete Objektivisme, men objektivist!

Ikke enig:

Objektivist: en som slutter seg til Objektivismen.

objektivist: en som mener at det finnes en objektiv virkelighet, objektive verdier, etc.

Tradisjon og sedvane er viktig, men her er det et skille som den store forbokstaven klargjør.
Vegard Martinsen

Innlegg hytteteppe 07 Feb 2012, 13:26

På norsk skrives egennavn med stor bokstav. Man kan kanskje argumentere for "Objektivismen" som egennavn (er ikke helt overbevist om dette heller; snl skriver for eksempel "kantianismen"), men "Objektivist" er simpelthen galt, med mindre man snakker om en bestemt person ved navn Objektivist.

http://snl.no/John_Rawls
Brukerens avatar
hytteteppe

Innlegg Vegard Martinsen 07 Feb 2012, 14:54

hytteteppe skrev:På norsk skrives egennavn med stor bokstav. Man kan kanskje argumentere for "Objektivismen" som egennavn (er ikke helt overbevist om dette heller; snl skriver for eksempel "kantianismen")

Nei, dette blir ikke riktig. Kantianisme og randianisme og platonisme skal skrives med liten forbokstav siden dette ikke er gitte egennavn (de er altså ikke gitt av opphavsmannen til et integrert system).

Men hvis en av disse filosofene hadde sagt "Jeg har utarbeidet et filosofisk system og dette systemet gir jeg navnet (f.eks.) Transcendentalfilosofien" så skal dette navnet skrives med stor forbokstav. Tilsvarende med Objektivismen.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 07 Feb 2012, 16:45

hytteteppe skrev:På norsk skrives egennavn med stor bokstav. ... men "Objektivist" er simpelthen galt ...

Man bør følge grammatikkens regler, men disse har et formål: de er til for å gjøre det klart hva man forsøker å si.

Og det finnes vel ingen grammatisk regel som ikke har unntak.

Siden "objektivist" og "Objektivist" har forskjellige betydninger er det er oppklarende å skille mellom disse to ordene ved å bruke liten forbokstav i den ene betydningen og stor forbokstav i den andre.
Vegard Martinsen

Innlegg hytteteppe 07 Feb 2012, 22:04

Vegard Martinsen skrev:
hytteteppe skrev:På norsk skrives egennavn med stor bokstav. ... men "Objektivist" er simpelthen galt ...

Man bør følge grammatikkens regler, men disse har et formål: de er til for å gjøre det klart hva man forsøker å si.

Og det finnes vel ingen grammatisk regel som ikke har unntak.

Siden "objektivist" og "Objektivist" har forskjellige betydninger er det er oppklarende å skille mellom disse to ordene ved å bruke liten forbokstav i den ene betydningen og stor forbokstav i den andre.

Man kan selvsagt velge å ikke følge grammatikk, selv om det vel er ortografi vi her snakker om, men kan kan jo gjøre unntak fra dette også, for å understreke den historisk unike signifikansen til Rands verk. La oss kalle det en dialekt (Objektilekt?). Enkelte ondsinnede personer vil kanskje oppfatte dette som en smule sekterisk, men dem om det. Såvidt jeg vet skrev Ludvig Holberg "GUd", og grunnen skal ha vært at GUd må ha en stor bokstav mer enn Jesus. Kanskje vi også bør skrive PEikoff og RANd? Eg berre spyr altså.
Brukerens avatar
hytteteppe

Innlegg Vegard Martinsen 07 Feb 2012, 23:16

hytteteppe skrev:...

Man kan selvsagt velge å ikke følge grammatikk, selv om det vel er ortografi vi her snakker om, men kan kan jo gjøre unntak fra dette også, for å understreke den historisk unike signifikansen til Rands verk. La oss kalle det en dialekt (Objektilekt?). Enkelte ondsinnede personer vil kanskje oppfatte dette som en smule sekterisk, men dem om det. Såvidt jeg vet skrev Ludvig Holberg "GUd", og grunnen skal ha vært at GUd må ha en stor bokstav mer enn Jesus. Kanskje vi også bør skrive PEikoff og RANd? Eg berre spyr altså.

Bortsett fra at det var Petter Dass og ikke Holberg som skrev GUd så er dette bare tøv.

For å gjenta: skillet mellom Objektivist og objektivist finnes i virkeligheten, og da er det kjekt å tydeliggjøre dette også i skrift.
Vegard Martinsen

Innlegg kjetilfp 08 Feb 2012, 08:24

Vegard Martinsen skrev:
hytteteppe skrev:På norsk skrives egennavn med stor bokstav. Man kan kanskje argumentere for "Objektivismen" som egennavn (er ikke helt overbevist om dette heller; snl skriver for eksempel "kantianismen")

Nei, dette blir ikke riktig. Kantianisme og randianisme og platonisme skal skrives med liten forbokstav siden dette ikke er gitte egennavn (de er altså ikke gitt av opphavsmannen til et integrert system).

Men hvis en av disse filosofene hadde sagt "Jeg har utarbeidet et filosofisk system og dette systemet gir jeg navnet (f.eks.) Transcendentalfilosofien" så skal dette navnet skrives med stor forbokstav. Tilsvarende med Objektivismen.

Å skrive Objektivisme og Objektivist ser litt selvhøytidelig ut, men det du kommer med der høres litt fornuftig ut. Har du noen eksempler som står i ordboka?
kjetilfp

Innlegg Vegard Martinsen 08 Feb 2012, 08:31

kjetilfp skrev:...Å skrive Objektivisme og Objektivist ser litt selvhøytidelig ut, men det du kommer med der høres litt fornuftig ut.

OK.

Har du noen eksempler som står i ordboka?

Dessverre ikke. Dette er enda en ting ved Objektivismen som er unikt.

Det er ikke bare personer og dyr og firmaer og landområder som har egennavn, dette gjelder også i visse tilfeller enhetlige sett med ideer. Flere filosofer har laget systemer som de har gitt egennavn (Kant laget et system som han kalte Transcendentalfilosofien (eller noe slikt, jeg er ikke sikker på om jeg husker rett)), men siden disse systemene er feil så har de hverken fått oppmerksomhet, tilhengere eller kritikere. Med Objektivismen derimot, er det motsatt.
Vegard Martinsen

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester