Slik ville taxisjåfører vært i et liberalistisk samfunn

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Slik ville taxisjåfører vært i et liberalistisk samfunn

Innlegg streetsmart 20 Jun 2012, 21:08

Jeg kom over en historie om en dyktig taxisjåfør. Hadde vi hatt et liberalistisk samfunn så tror jeg det ville vært sånn taxisjåfører måtte kommet seg frem og fått mange oppdrag.

http://www.moss-avis.no/debatt/til-en-drosjesjafor-i-moss-som-heter-georg-1.7407021

Det finnes en drosjesjåfør i Moss som iblant henter min funksjonshemmede sønn og kjører ham til skolen. Han heter Georg.

For en start på dagen!

Georg er en drosjesjåfør som stanser motoren utenfor huset vårt og smilende spretter ut av bilen og går min sønn i møte.

«Nei, men er det kameraten min, da? Har du noe å fortelle meg i dag, da?»

Sønnen min hører stemmen hans og begynner å le: «Det er jo Georg, mamma! Tenk at det var Georg, da!»

Les også: Dette er Georg

Min sønn kaster seg i armene hans, og rekker knapt å si ha det til sin mor før de to vennene kjører av gårde. For en start på dagen! Både for oss foreldre og vår sønn! Den ofte noe vanskelige overgangen fra hjem til skole er snudd til et øyeblikk av lykke.

I dag ville min sønn at vi skulle si det til avisen. Så her kommer hans ord:

«Til Georg. Du er så snill. Når det er du som henter meg blir jeg kjempeglad! Du vet at jeg sparer på spektralsteiner og diamanter. Også prater vi sammen hele veien til skolen. Også er du så blid og får meg til å le. Du er den beste drosjesjåføren i hele verden!»

Den ofte noe vanskelige overgangen fra hjem til skole er snudd til et øyeblikk av lykke.

Takk til deg, Georg, for at du yter det lille ekstra, en liten hendelse i stort perspektiv, så uendelig viktig og stort i øyeblikket.

Etter å ha lest denne teksten kom jeg automatisk inn på liberalismen. For slike folk ville det helt sikkert vært flere av i et liberalistisk samfunn.
Jeg syntes dette var en nydelig historie. Tre grunner jeg liker veldig godt.

1. Denne fyren er dyktig i jobben sin i tillegg får jeg inntrykk av at han er et godt menneske som får folk til å føle seg bra i nærheten av seg. En som ser mennesket
2. I liberalismen ville denne "kyniske kapitalissjåføren" blitt nedringt av kunder, for å hente barna sine. Han ville sannsynligvis kunne tatt mer penger enn andre taxisjåfører og dyktigheten ville spredd seg rundt til andre taxisjåfører som ville konkurrere med han.
3. Det ville vært mye bedre å jobbe som taxisjåfør. Du ville her ha fått valgt menneskene du ville kjøre på selv. En ville blitt bedre kjent med kundene sine, og man kunne tatt på seg privatkunder i likhet med hva en personlig trener gjør på et treningssenter. Hvis du likte samtalene med noen ville du kanskje inngå spesialavtaler med disse og latt de fått rabatter.
streetsmart

Re: Slik ville taxisjåfører vært i et liberalistisk samfunn

Innlegg QIQrrr 21 Jun 2012, 00:44

Moss Avis skrev: Georg er en drosjesjåfør som stanser motoren utenfor huset vårt og smilende spretter ut av bilen og går min sønn i møte.

Georg har tydeligvis lagt egoistiske preferanser til grunn for sitt yrkesvalg i den forstand at han arbeider med noe som han har personlig glede av.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest