Reality check

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Reality check

Innlegg Bjørn Breivik 04 Feb 2013, 16:27

Er det noen andre en meg som stadig har en konflikt meg seg selv om vi har rett og da hvorfor er det så få av oss? Når vi ser på Liberalistiske ateister så er de i EKSTREMT mindretall i norge og enda verre på verdensbasis.

Når jeg tenker på at det er snakk om promiller her så sniker det inn tanker som 'er det jeg som er skrullingen her?' og andre ganger pleier det hos meg en litt pervers form for narsissme. Også bland verdens kjente intellektuelle ateister florerer sosialistisk tankegang, ett unntak jeg kommer på i farten er Richard Dawkins som støtter British liberal democrat party som såvidt kan kalles semiliberalistisk. Hvem er de mest kjente Liberalistiske Ateistene som lever idag?

Skal vi være ydmyke og PK, eller klappe oss selv på skuldrene og kalle oss verdens mest opplyste minioritet? :D
Bjørn Breivik

Re: Reality check

Innlegg Rounin 04 Feb 2013, 22:16

Penn & Teller teller vel? :D Jimbo Wales... Julian Assange har liberalistiske tendenser. Det er noen her og der.

Hvorfor sterkt frihetlige og individualistiske verdisyn er såpass sjeldne i verden er et interessant spørsmål. Det er sikkert skrevet en del om dette temaet i Objektivistisk litteratur, da Objektivismen hevder at et slikt syn er det objektivt beste for mennesket. Jeg har dog ikke brukt mye tid på å sette meg inn i det temaet ennå, da jeg i alle tilfelle konstaterer at et slikt syn er det beste for meg, og for de mange som mener det samme. Det er imidlertid noe som nok vil bli interessant å lese mer om i fremtiden.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg -Henrik- 05 Feb 2013, 03:40

Vi kan ikke ta feil på lang sikt hvis vi baserer oss på objektiv virkelighet. De fleste baserer seg på innlærte verdier, enkeltstående erfaringer og overprøver sjelden disse i lys av ny og bredere informasjon. Det at du tviler kan ha med å gjøre at du har denne evnen til å justere deg. Siden vi er en såpass liten gruppe, så bombarderes vi med informasjon som strider mot prinsippene vi tror på, og for en person som er villig til å justere seg ift. virkeligheten, så er tvil og skepsis helt normalt og sunt. Det er kanskje de som aldri har stillt seg spørrende til tingenes tilstand som låses inn i det rådende verdisynet.

Hvorfor er vi så få? Dette er et godt spørsmål jeg har tenkt mye på. I tillegg til det ovenfor, kan det tenkes at vi er få, fordi vi fullt ut aksepterer at vi er ansvarlige for oss selv, våre handlinger og risikoen livet bærer. Som voksne mennesker har vi ingen forventninger til, eller ønsker om, at andre har et ansvar for oss. Videre setter vi mennesket høyt og har troen på det gode i det. I kraft av dette ønsker vi ikke å bli styrt, eller å styre andre med tvang.

Disse tingene; at vi forsøker å basere oss på objektiv virkelighet, setter mennesket høyt, tror på det beste i det, er analyserende og fullt ut ansvarlige er nok en ganske sjelden kombinasjon av egenskaper og verdier.

Det er langt mellom genier, gode ledere, entreprenører og visjonærer, så det å være i fåtall trenger på ingen måte å være negativt. :)
-Henrik-

Innlegg Bjørn Breivik 05 Feb 2013, 15:10

Gode svar! Har funnet ut at jeg må være litt taktfull når det gjelder dette, for meg er min virkelighet så logisk for meg at jeg glemmer hvor stor avstand det kan være noen ganger.. Har med litt alkohol innenbords klart å crashe flere hyggelige sammenkomster og fester når ordene løsner :lol:
Bjørn Breivik

Innlegg Bjørn Breivik 06 Feb 2013, 13:39

Penn & Teller var et veldig godt tips. Jeg ante ikke at de var med tenketanken Cato Institute. De skal jeg følge med på.
Bjørn Breivik

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester