Anarkisme

Diskusjon om liberalistisk ideologi, slik som klassisk liberalisme og libertarianisme.

Anarkisme

Innlegg amundsentb 03 Aug 2013, 00:12

Hei.
Jeg skriver dette vel vitende om at temaet har blitt diskutert mange ganger. Jeg har likevel spørsmål. La meg ta hypotetiske eksemler.

1. Jeg eier 1000 mål land. Kan jeg bestemme at hasj er forbudt på min eiendom?

2. Naboen min er enig. Han har også 1000 mål land. Kan vi skrive en kontrakt hvor det står at hasj er forbudt på vår eiendom?

3. Kan vi be om at alle som besøker signerer en kontrakt hvor det står at de som får besøke vårt land ikke skal ta med seg hasj? Om de gjør det må de betale forutbestemte bøter

4. Vi er titusen naboer som ikke ønsker hasj på vårt land. Vi ansetter et privat firma som verifiserer at besøkende ikke har med seg hasj. Vi ansetter også et privat firma som skal utmåle straff i forhold til hvor mye hasj som er medbrakt. Alt godtar besøkende ved en kontrakt. Er dette ok?

I praksis vil det si at narkotika er forbudt innenfor et geografisk område. Noen vil kanskje si at det å bruke eller bære narkotika ikke skader noen, men jeg lurer på om eiendomsretten ikke skal kunne gi eier rettigheter til å bestemme over sitt land.
amundsentb

Re: Anarkisme

Innlegg Vegard Martinsen 03 Aug 2013, 06:32

Savret på alle spørsmålene er Ja (men private firmaer kan ikke straffe så fremt den som skal straffes ikke er enig).

Private kan forby hasj på sine eiendommer, men staten kan ikke forby hasj i landet.

Men hvis alle som eier eiendom i et land vil forby hasj på sine eiendommer så blir hasj forbud i landet.

Men dette er et helt usannsynlig scenario.
Vegard Martinsen

Re: Anarkisme

Innlegg simon 03 Aug 2013, 11:15

Dette skjer/skjedde allerede. I visse områder der konservativ kristendom stod sterkt, var (nesten) alle naboene enige om å ikke tillate alkohol hos seg. Kjøpmennene valgte også å ikke selge øl. Likefullt var den ingen som kunne hindre medbrakt alkohol til de eiendommene der eieren _ikke_ var enig, utenom sosiale sanksjoner. De var til gjengjeld ganske virksomme.
simon

Gå til Liberalistisk ideologi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester