Skatteflyktning skrev: ...Du kunne like gjerne ha sagt at aa leve "er en forutsetning for at det skal finnes varer og tjenester som man kan tilby for salg/bytte. " og derfor maa helsetjenester, matforsyning, etc vaere stats-styrt.
Bruk av vold er en "tjeneste " som er fundamentalt forskjellig fra tilbud om vitaminpiller og gulvvask og melk og brød.
Derfor må den kun skje under åpenhet og kontroll, en åpenhet og kontroll som er som er i strid med anarkistiske prinsipper.
...Ja (hvis dette er slik det frie markedet i militaere tjenester utvikler seg, dog tviler jeg paa at dette blir den stoerste del av markedet. Antagelig blir det mer av en forsikringspolise)
Men enkeltpersoner - inkludert gærninger - skal altså kunne kjøpe bazookaer og stridsvogner og flammekastere.
Du vil nekte NN å være leisoldat i en hær i Norge,
I det frie Norge finnes kun én hær, ja.
Vegard Martinsen skrev:...Det kan finnes private vaktselskaper, private domstoler, private beskyttelsesfirmaer, private patentkontorer, private etterforskere, osv.
Vil reglene for disse private aktoerer vaere de samme som for statens tjenester? Eller hvil staten forbeholde seg visse fordeler?
De kan ha akkurat de regler de måtte ønske, og staten griper kun inn hvis det er mistanke om initering av tvang.
Naar det gjelder militaere tjenester er det klart at dere vil ha en stor fordel ved aa forby de private aktoerene aa ha militaere vaapen.
Hva er de private bruksområdene for krigsvåpen i et fritt Norge?
Vegard Martinsen skrev:Og som jeg har sagt 10000000 ganger tidligere: staten griper bare inn dersom det er mistanke om initering av tvang. Ellers ikke. (Staten tillater ikke privat eie av krigsvåpen siden de ikke kan brukes uten at rettigheter krenkes.)
Det virker som om Skatteflykting ikke er i stand til å fortså det som er uthevet over og som jeg har sagt mange ganger tidlgere. Merkelig.
Vegard anser at naar et individ eier ett "militaert" vaapen (AG3) blir andres rettigheter krenket, men hvis staten eier det samme vaapen blir ingens rettigheter krentket. Merkeligere.
I det miltære er alle som har et slikt våpen underlagt kontroll, under anarkiet kan hvemsomhelst kjøpe det i butikken og noen kontroll finnes ikke.
Jeg anser at rettigheter kan bli krenket naar du bruker ett vaapen, men ikke av vaapenets eksistens.
Krigsvåpen har ingen legitim bruk i et fritt samfunn.
(Vaapen som ikke kan brukes paa en "targeted" maate som WMD kan ikke brukes uten aa krenke andres rettigheter og boer derfor forbys baade for private og for staten).
Nå er vi igjen over på noe vi har diskutert tidligere: å ramme sivile i fiendeland krig. Mitt syn: Hvis Nazityskland angriper det frie Norge har det norske militæret rett til å angripe alle mål i Tyskland inntil trusselen er eliminert. Dette inkludere å bombe Dresden.
Hvis tyskerne ikke vil bli rammet kan de bare avslutte krigen.