Vegard Martinsen skrev:CareBear skrev:nico skrev:...
En annen sak er jo at disse folka ikke er kjent med det faktum at penger gir frihet, ikke omvendt.
...
Hvis penger er frihet
Penger er ikke frihet
og alle individer har rett på frihet, burde det ikke da være en rett på en minimums inntekt som tillatter individer å leve et normalt liv?
I så fall må disse pengene tas fra noen og da krenker man disses frihet.
Hvis samfunnsstrukturen tilsier at penger er middelet for frihet, da er det samfunnets ansvar å stille med penger slik at nasjonens borgere får den friheten de så inderlig ønsker (og har rett på).
Er det frihet om man må gjøre seg tjent til den?
Rettelse av meg selv: Du sier at penger ikke er frihet, så min kommentar blir feil. Hva er frihet?
Enda en rettelse: Frihet er jo retten til å gjøre handel/avtale/samarbeid med andre uten innvolvering fra noen tredjepart.
Mine tanker: Fra det tidspunktet i menneskets historie hvor vi gikk fra å bytte vare mot vare, gav vi opp frihet slik den er definert i kapitalismen. Vi gav opp frihet mot fleksbiliteten med å bruke en omsettelig valutta og vi har skapt for oss selv en kompleksitet som ikke er kontrollerbar av individet. Offentlig styring er ett forsøk på kontrollering, men det fungerer ikke optimalt. Det er ikke lengre en frihet vi har, men vi lever i ett komplekst og dynamisk system som er ukontrollerbart (les: forsøkene på å "redde" dagens økonomi med tilskudd). Glad jeg ikke er økonom